Ford en Toyota proberen met deze twee laatste iteraties van hun compacte SUV hun positie wereldwijd nog meer te versterken. Wij trokken er op uit met de nieuwe Kuga en Rav4 en testten hun kwaliteiten.
Toyota is met de RAV4 – recreational activity vehicle met vierwielaandrijving – een van de stichters van het compacte SUV segment. Het immense succes van de eerste Rav4 in 1994 nodigde ook andere merken zoals Ford met hun Kuga en Subaru met hun Forester uit.
SUV-Boom
De Kuga zoals wij hem nu kennen is nog maar sinds 2008 op de markt maar Ford was ook al sinds 2000 actief in het begeerde segment. De eerste generatie van de Ford Escape uit Amerika werd bij ons immers verkocht als de Ford Maverick. Hiervoor werkten ze nauw samen met Mazda, het interieur voor de Europese markt was onder andere net hetzelfde als dat van de Mazda Tribute. In 2006 stopte de Europese verkoop van de Maverick, net toen de compacte SUV-boom aan het opkomen was. Daardoor zat Ford in Europa zonder zo’n crossover tot de Kuga werd geïntroduceerd in 2008.
Robuust VS Stijlvol
Deze Kuga heeft nu dus ook een opmaakbeurt gekregen. Strakkere lijnen, smaller, lager maar wel langer. Ook de RAV4 kon niet achterblijven, diens facelift werd eind vorig jaar online gepresenteerd. Ford koos begin dit jaar voor het Brusselse autosalon om de nieuwe generatie van de Kuga te presenteren.
De lijnen van deze twee compacte SUV’s verschillen alvast niet zoveel. De RAV4 is zo maar vijf centimeter langer, nog geen centimeter breder en 4 centimeter lager dan de Kuga. In profiel zijn ze zelfs nagenoeg gelijk, van de lange lijn die tot boven de deurklinken naar achter loopt tot de chrome swoop naar boven aan de D-stijl.
Waar de voorkant van de RAV4 er wat onhandig en lomp uitziet komt de Kuga met een strakgelijnde snuit en een power-bulge van jewelste. Vanachter lijkt de kont van de RAV4 uit steen gehakt net zoals de kin van David Coulthard of Mark Webber. De grote lichtblokken en de spoiler doen de achterkant gelukkig nog slagen. Grote afwezige hier is een fatsoenlijk zichtbare uitlaat die meestal toch net dat ietsje meer doet. De Kuga zet zijn strakke lijnen aan de voorkant ook mooi door vanachter. De Ford krijgt wel twee zichtbare uitlaten mee.
Oppervlakkig VS Druk
Op papier ziet het interieur van de RAV4 er alvast het indrukwekkendste uit. Leder beklede onderdelen, carbon inlegstukken en een groot navigatiesysteem. Als je echter van dichterbij gaat kijken (en voelen) blijkt dat leder rond een harde houten plank te zijn gespannen, het carbon van nog slechter plastiek is dan je je kan inbeelden en dat navigatiesysteem helemaal niet zo gebruiksvriendelijk is als je zou denken. En dan zwijgen we nog van dat 90’s klokje dat in elke Toyota – van de GT86 tot de Auris – is terug te vinden. Ook de wijzerplaten zijn zonder twijfel met goede bedoelingen ontworpen maar laten qua design toch veel te wensen over in dit tweede decennium van de jaren 2000.
De Ford krijgt een iets kwaliteitsvoller – doch drukker – interieur mee. Alles lijkt – in tegenstelling tot bij de Toyota – hier wel bij elkaar te passen maar ergonomie was tijdens het ontwerpen blijkbaar ook geen prioriteit. Voor ons waren de bedieningsknoppen op de centrale console bijvoorbeeld net te ver weg om makkelijk te bedienen. In de Ford geen valse beloften van leder of carbon maar hard, koud plastiek.
Waar de RAV4 wel dik de kroon spant is op het vlak van interieurruimte. In de Kuga waan je je in een Fiesta, in de RAV4 heb je tenminste genoeg ruimte en geen claustrofobische neigingen. Ook op de achterste rij in de RAV4 krijg je soms zelfs een Renault Espace-gevoel.
Ook de koffer van de Toyota overtreft die van de Kuga gemakkelijk. In de RAV4 kan je minimum 577 liter kwijt, in de Kuga moet je het stellen met maar 456 liter.
Diesel VS Benzine
Onderhuids verschillende deze twee versies echter nog harder dan vanbinnen. De Toyota kiest voor een zelfontbrander en een beproefd all-wheel-drive systeem. De 2.2 D-CAT dieselmotor met 150 pk gaat nooit een prijs voor geraffineerdste motor krijgen, zoveel is zeker met een stationair geronk waar je grootouders schrik van zouden krijgen tot een hels kabaal bij het optrekken. Dat laatste kunnen we echter ook toeschrijven aan de automatische versnellingsbak die wel eens problemen heeft met het uitvoeren van bevelen.
De vierwielaandrijving heeft wel degelijk meerwaarde als je van de verharde wegen afwijkt maar wij zijn tijdens onze testperiode niets tegengekomen waar de Ford met zijn voorwielaandrijving echt problemen mee had. Mocht je toch echt in een zandveld in de Kempen terecht zijn gekomen zal de Toyota er echter als vlugste (en waarschijnlijk als enigste) van de twee uitkomen dankzij zijn vergrendelende differentieel en downhill-assist-control.
De Ford gaat in tegenstelling tot de Toyota (en de rest van België) de benzinetour op. Onder de motorkap hier ligt de 1.6 EcoBoost met 150 pk gekoppeld aan een manuele zesbak die enkel met de voorwielen is verbonden. Niet gemaakt voor offroad te gaan maar des te meer om dagelijks rond te rijden, iets waar deze twee compacte SUV’s in het echte leven het meest gebruikt voor zullen worden.
De Toyota verbruikt op papier slechts 5,6 l/100km maar in de praktijk kwamen we echter uit op 8,9 l/100km. De Ford doet het theoretisch met 6,6 l/100km maar uiteindelijk strandden we neer op 9l/100km.
Ondanks zijn hogere gewcht (1580kg vs 1480kg) en gelijke paardenkracht is de RAV4 de snelste van de twee met een sprint van 9,6 seconden naar 100, een tiende van een seconde sneller dan de 1.6 EcoBoost. Volledig toe te schrijven aan de 340 newtonmeter aan koppel, 100 Nm meer dan in de Kuga.
Snufjes
Zonder technologische snufjes kom je er tegenwoordig ook niet meer. Daarom krijgen ze allebei een handenvrije koffer mee (die van de Kuga is overigens net 2 seconden sneller in reactietijd). De Ford krijgt zelfs nog een automatische parkeerassistent mee maar xenonlichten zaten blijkbaar niet in het budget van onze perswagen. Een klein beetje afbreuk ten opzichte van de RAV4 die zelfs twee LED strepen op zijn snoet heeft.
Dankzij zijn vierwielaandrijving en ruigere interieur kan de RAV4 dus beschouwd worden als het werkpaard van de twee maar in de realiteit gaat deze potente Toyota amper van de verharde weg afdwalen. Mensen die dit wel zouden doen kiezen dan meestal voor de Hilux of de Land Cruiser.
Conclusie
De Ford is de goedkoopste van de twee met een catalogusprijs van € 30.259, zowaar 8.000 euro goedkoper dan de Toyota. Maar goed, die laatste heeft wel een diesel, vierwielaandrijving en een automaat. De Kuga is dan ook de wagen voor het gezin dat iets hoger op de poten in het verkeer wil rondtoeren. De RAV4 is een werkpaard dat bij zelfstandigen zeker gegeerd zal zijn. Twee gelijklopend wagens, twee totaal verschillende ideologieën.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen