Rijtest: Toyota Auris HSD (2013)

Toyota Auris Hybride

De Auris Hybride probeert al zo'n drie jaar kopers in het C-segment te verleiden om de groene beweging te doen. Een conventionele motor die wordt geassisteerd door batterijen zorgt er voor dat je CO2 vriendelijk door de stad kan rijden. Kan de nieuwste generatie nog beter twijfelaars over de streep trekken?

De 1ste generatie Auris Hybride was - om het op zijn zachtst te zeggen - nogal saai. Dit kwam enerzijds door het naamimago. Na jarenlang de perceptie van betrouwbaarheid op te bouwen met de "Corolla' benaming gooiden ze dit in één klap overboord door te kiezen voor de "Auris" -Latijns voor 'oor' - benaming. Anderzijds was de Auris de meest grijze muis die je kon kopen in het C-segment. Met de nieuwe generatie probeert Toyota enkele fouten recht te zetten die ze eerder maakten. En de hybride-versie, die mag ook mee genieten van die verbeteringen.

Een bank vooruit voor de designer

Unaniem kan er besloten worden dat het design met rasse schreden is vooruitgegaan. Spannend is het allerminst, maar tegenover de vormloze massa die de vorige generatie sierde is dit de Grote golf van Hokusai. Het oogt een stuk dynamischer en sterker, maar de Auris - en bij uitbreiding elk model van Toyota - mist een sterk familiegezicht.

Toyota Auris Hybride

De HSD-versie - wat staat voor Hybrid Synergie Drive - verschilt uiterlijk weinig van een reguliere Auris. Buiten de overvloed aan "hybrid" badges op elke hoek van de wagen kan je de Auris Hybride herkennen aan het radiorooster met grafietafwerking en de diffusor achteraan. Heb je echt oog voor detail, dan vallen de 17 duims turbinevelgen op. Al klinken die op papier stoerder dan ze eigenlijk zijn.

Ergonomisch maar niet spannend

Binnenin wordt het ook duidelijk dat Toyota alle contracten heeft verbroken met hun plasticleverancier. Exit harde plastics, welkom leder op het dashboard. Dat dashboard is trouwens best uniek. Met zijn bijna verticale opstelling speelt hij deels leentjebuur bij de Toyota GT-86 en gelukkig niet bij de wirwar van de Prius-familie - die andere hybride van Toyota.

Toyota Auris Hybride

Alle bedieningsknoppen staan op hun plaats maar niet meer dan dat. Ergonomie troef dus, maar het mist de degelijkheid en het uiterlijk van een Duitser. Zeker het klokje - dat je waarschijnlijk ook nog vindt in een Corolla uit de jaren 90 - moet dringend aangepast worden. Kegel dat ding gewoon de deur uit Toyota. Zeker nu je de nodige andere schermpjes hebt in de Auris.

Eén van die schermen is het 6.1" aanraakscherm dat de middenconsole siert. Buiten de verplichte muziekaansluitingen (lees: MP3 & iPod aansluiting) en navigatie - die niet meteen uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid -, kan je ook tonen wat er momenteel onder je voeten aan het gebeuren is. Een display toont aan of de Auris wordt aangedreven door de batterij of dat de motor aan het draaien is. Want in tegenstelling tot enkele jaren terug is de hybride uitermate stil geworden.

Toyota Auris Hybride

Hopen op file

"Dat is met zo'n luide versnellingsbak zeker?" is zowat de meest gestelde vraag over de Auris HSD. Deels klopt die stelling wel, want de Continu Variabele Transmissie (CVT) neemt bij belasting een bepaald vooringenomen toerental aan en blijft daar dan ook hangen wat resulteert in een monotone brom (vergelijkbaar met het oud vrouwtje om de hoek die te lang in eerste versnelling blijft bij haar vertrek). In realiteit is het amper merkbaar zolang je de wagen niet te veel belast. Ga je constant tot het uiterste in deze hybride dan gooi je de handdoek vlug in de ring door het geluid. Maar laten we eerlijk zijn, deze wagen is er op gebouwd om net niet constant tot het uiterste te gaan.

Toyota Auris Hybride

Rij je de Auris HSD zoals het hoort, rustig en anticiperend op het overige verkeer, dan word je getrakteerd op een zeemzoete rit. Groot is dan ook de verbazing dat het verbruik nog altijd, relatief, hoog ligt. Doorheen heel de test lag het verbruik rond de 4.9 liter per 100 km. Op papier een knap getal (al geeft Toyota een verbruik van 3.8 op), maar als je met een moderne tweeliter diesel aan hetzelfde slakkengangetje rijdt verbruik je evenveel.

Rij je dagelijks een groot deel over de autostrade naar je werk, dan heb je niet echt echt een voordeel aan die batterij onder de achterste zitbanken. Het verbruik stijgt trouwens niet noemenswaardig als je enkel maar gebruik maakt van de 1.8 benzine. Sta je dagelijks een uur in de file op diezelfde autostrade, dan bewijst het hybride systeem zeker zijn nut.

Toyota Auris Hybride

Puberziektes

De 2de generatie van de Auris HSD is trouwens ook nog altijd niet vrij van kinderziektes (of moeten we het dan al puberziektes noemen?). Zo kan je maar tot 50 km/u in EV-mode rijden (puur op de accu's) met een vederlichte voet. Druk je het gas-/ accupedaal net 2 mm te diep in, dan wordt de stedelijke omgeving getrakteerd op een aanslaande motor. Best frustrerend als je het echt wel probeert. Die 50 km/u is trouwens ook ontoereikend. In realiteit durf je wel eens 51 km/u of - hoe durft hij! - 53 km/u aantikken als je door een dorp zoemt. Al wordt het zoemen dan wel geassisteerd door het brommen van de motor. Volle batterij of niet... En dat is een gemiste kans van Toyota.

Toyota Auris Hybride

Zo zijn er nog enkele kleine ergernissen, de afschuwelijke GPS-stem buiten beschouwing gelaten. Als je de versnellingsbak in "B" zet remt het systeem bij het loslaten van de gaspedaal harder af. Leuk systeem maar met een irritant probleem. Een situatieschets: "Je ziet het verkeerslicht in de verte op rood springen, je duwt de versnellingspook in "B" waardoor de wagen begint af te remmen en de cruise control uitspringt. Je bolt rustig uit naar het verkeerslicht - tot ergernis van je achterliggers trouwens. Het licht springt terug op groen waardoor je terug accelereert naar je kruissnelheid waarna je de cruise control terug inschakelt. Of niet. Want de cruisecontrol werkt niet in de "B"-stand. Eerst de versnellingsbak terug in D (drive) zetten dus."

Conclusie

Het grootste nadeel van de Auris HSD is misschien wel dat je continu bewust moet zijn dat je met een hybride onderweg bent. "Niet te snel daar", "niet te veel gas geven hier", "hier wat meer rijden op de motor zodat ik genoeg batterij heb voor zo meteen in de stad". Continu ben je bezig met zo weinig mogelijk te verbruiken. Een ideale hybride zou dit eigenlijk voor jou moeten doen waardoor je - ongeacht je rijstijl - het meeste uit het systeem kan halen. Kan je daar voorbij zien, dan krijg je voor 24.660 euro een unieke wagen in zijn klasse en een hoop waar voor je geld. Zeker voor bedrijven is de Auris HSD met 90% fiscale aftrekbaarheid en het laagste voordeel aller aard (VAA) een interessante keuze. En de looks, die heeft hij tegenwoordig toch ook al mee.

Toyota Auris Hybride

Specificaties

Motor

1.8 benzine- en elektromotor

Vermogen

136pk

Koppel

142 Nm

Overbrenging

Continu Variabele Transmissie (CVT)

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 385 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs basismodel

€ 24 660.00

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Gemiddeld testverbruik

4.90 L/100km

Min. kofferinhoud

360 L

CO2-uitstoot

87 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Pieter A. 16:05
afbeelding van Pieter A.

Coole driving shot, nice pics.

Cliff Haerden 17:16
afbeelding van Cliff Haerden

Ik heb de Sports Tourer HSD besteld en in premium, heb hem in september. Indeed companycar. Verbruik en dergelijke boeit mij weinig.

B4 21:28
afbeelding van B4

Die moderne tweeliter diesel die tegen hetzelfde slakkengangetje rijdt en toch hetzelfde verbruik haalt komt mij heel erg bekend voor.

Yvesw 10:27
afbeelding van Yvesw

Hoezo een Mercedes E-klasse B4? :-)

Wim 10:13
afbeelding van Wim

Veel mensen zien in wat jij in de conclusie als nadeel geeft, als een uitdaging :) Ik vind hem echt super stil en zacht rijden, mits je geen haast hebt. Het grote voordeel voor leaserijders is dat hij in veel leasecontracten wordt opgenomen en dat veelrijders zo makkelijk een automaat kunnen nemen. Moest ik kunnen kiezen tussen een Auris diesel en Autis HSD met automaat, dan zou ik het wel weten :)

Adriaan 12:12
afbeelding van Adriaan

Wat de hybriedes van toyota missen (buiten de plug in prius) is dat de batterij eigenlijk ontoereikend is. Bij de eerste generatie was dat 2 km als ik me niet vergis puur op elektriciteit, en ik dacht dat bij de nieuwe generatie hetzelfde was. Zelf met bv 6 km zou je al heel wat meer kunnen doen, en zoveel groter moet die batterij daarom niet zijn. In een fille zit je ook direct met motor aan te rijden. Ik denk dat je met een opel ampera opstelling verder gaat kunnen komen als je echt zuinig wilt rijden.

Priusrijder 14:12
afbeelding van Priusrijder

Beste Yves,

Het probleem is dat mensen gaan denken dat ze de auto anders moeten rijden dan een gewone auto. Dat is niet zo. Het eerste voorbeeld: je schrijft dat je de auto in B zet. Waarom in hemelsnaam? Het is een automaat. Laat die auto zijn werk doen. De B stand verschilt van D in die zin dat er op de motor - de verbrandingsmotor - wordt afgeremd. Deze stand gebruik je in de bergen wanneer je extra wil afremmen op de verbrandingsmotor. Daarmee wordt bewegingsenergie omgezet in warmte. En dat is nu juist wat je niet wilt met een hybride, die kan die energie door een beetje remmen omzetten in elektriciteit. Geen B gebruiken als het niet nodig is.

Hetzelfde geldt voor de EV mode. Die gebruik je alleen als demo of als je 's avonds de camping op rijdt. Door gebruik te maken van de EV mode trek je de accu leeg. Vervolgens gaat de verbrandingsmotor draaien om de accu weer aan te vullen. Dan had je beter direct die brandstof om kunnen zetten in beweging omdat bij iedere omzetting nu eenmaal verliezen plaatsvinden.

Bij de Prius is het zo dat je in EV mode maximaal 37km/u kunt. Maar rijd je niet in EV dan kan de Prius tot ongeveer 64km/u puur elektrisch rijden mits er genoeg in de accu zit. Hoe? Geef gas en als je op snelheid bent til je het pedaal een klein beetje op. De verbrandingsmotor valt uit en de elektromotor neemt over.

Je conclusie dat je continu bewust moet zijn dat je met een hybride rijdt is misplaatst. Het is juist andersom. Door zo te rijden gebruik je meer brandstof. Ik trek sneller op dan de meeste gewone autorijders. Daarmee zet ik zoveel mogelijk brandstof direct om in beweging met als resultaat een jaargemiddelde van 1:20.

Wil je meer weten bezoek dan het Nederlandstalige Toyota hybride forum. Een hybride rijdt je als een gewone auto maar maak niet de denkfout dat verouderde gedachten als sloom optrekken brandstof besparen in een hybride.

Yvesw 15:08
afbeelding van Yvesw

@Priusrijder: Het klopt inderdaad dat je zuiniger gaat rijden als je maanden/ jaren met een wagen rijdt. Dan ken je zijn kantjes en mogelijkheden. Daarom is het altijd zo moeilijk om een oordeel te vellen over het verbruik van testwagens. Zeker bij hybrides (waar het hoofdonderwerp net dat verbruik is).

Anderzijds is het wel zo dat ik bij normaal rijden +/- 5,1 liter verbruikte (1:19) en bij "eco-rijden" 4,3 (1:23) haalde (zoals je kan zien op deze foto). Dit spreekt dan wel de stelling tegen dat je normaal moet rijden met een hybride.

Wat ik wel wil zeggen, en tevens ook aanhaal in de test, is dat moderne hybrides gewoonweg rijden als een gewone wagen. Kijk naar de Opel Ampera, Tesla Model S of deze nieuwe Auris. Ze doen perfect hun ding en zijn aangenaam om mee te rijden, maar ze kunnen nog eens een stuk zuiniger zijn (lees: in de buurt van de fabrieksopgave komen) als je er constant op let. En dat is zonde... Want, geeft toe, eigenlijk zou een moderne hybride toch een stuk minder moeten verbruiken? Jouw 1:20 (voor de Belgen: 5l/100km) is nu ook niet meteen een wonderverbruik. Een moderne Mercedes E-klasse diesel haalt ook die 1/20.

Dus mijn conclusie blijft. Kan je er gewoon elke dag mee rijden zonder problemen? Ja. Wil je echt minder verbruiken (waarom je normaal een hybride zou moeten kopen)? Dan moet je er toch constant bewust bezig mee zijn.

En om op die EV-mode terug te komen, ik rij liever in EV (puur elektrisch) door een dorpskern zodat jonge kinderen die van school komen niet mijn uitlaatgassen moeten inademen. Eenmaal buiten het dorp mag van mij de motor terug aan slaan.

Erwin O' 08:33
afbeelding van Erwin O'

Als automaat-rijder sinds jaren, heb ik mijn benzineverbruik terug kunnen dringen tot de helft, of zelfs 1/3e door m'n Xantia 1.8 automaat '99 om te wisselen voor een Prius Classic 2000.
Maar veel rijders halen nog altijd hun neus op voor een automaat !
Vergelijk de Auris/Prius/Yaris HSD met andere automaten, dan pas merk je verschil.

Avensisrijder 22:44
afbeelding van Avensisrijder

De diesels worden er altijd bijgehaald in de vergelijking maar wat dikwijls vergeten wordt is dat het hier om een automaat gaat wat dikwijls een meerverbruik mee brengt.
Bij gewoon rijden, waarin ik Priusrijder gelijk geef, haal ik met mijn vrouw haar Prius 5l/100km en dit zowel op de snelweg als op de kleine baantjes en de dorpskom. De diesels doen meestal evengoed ... op de snelweg.
En dat geklaag altijd over het lawaai van de versnellingsbak. Ja hij laat de motor toeren maken maar als je effectief gas geeft gaat hij wel stevig vooruit zoals de gemiddelde 2 liter turbodiesel ( Deze diesels zijn trouwens ook niet stil). Hij schokt ook niet en je voelt het zelden dat motor aanslaat. Ten opzichte van traditionele automaten heeft hij ook geen "dood punt" net voor een kruispunt. Andere automaten schakelen terug als je gas geeft om snel even het kruispunt over te steken en zitten dus heel even zonder aandrijving. Dit is niet het geval bij de hybrids van Toyota.
Zijn deze hybrids de beste wagens die je kan vinden? Nee natuurlijk niet, maar de kritiek die ze altijd krjigen is vaak onterecht.

Jan Leys 09:53
afbeelding van Jan Leys

Beste Priusrijder, ik ben het volkomen met u eens, nu na 3 jaar met de Prius kan ik alleen maar zeggen dat ik er van geniet om als "die ouwe met zijn electrische auto" aan het verkeerslicht die managers met hun leasing- Audi, BMW, Mercedes en noem maar op, aan mijn poepke te kunnen laten ruiken en dat met een gemiddeld verbruik van 4,8 op jaarbasis. Laat ze maar komen de criticasters, wij weten beter!

Marc A. 22:03
afbeelding van Marc A.

Ik begrijp het allemaal niet goed. Ik rij met een Auris Hybride, momenteel 31.000 km op de teller en 14 maanden oud. Ik ben bijna verlegen om het te zeggen, maar seizoens afhankelijk ligt mijn verbruik op 4.1 in de zomer tot 4.7 in de winter, gemiddeld per benzine tank, dus tussen de 830 en de 950 km per bak van pak weg 39 liter. En wees gerust, ik laat er veel een poepke ruiken als het snel moet gaan. ZALIG dat gevoel om een jachtluipaard te kunnen zijn. Ik doe vrij veel lange afstanden (40 km) op gewone wegen, en zelfs dan doe ik het vrij dikwijls met 3.5 liter als gemiddeld trip verbruik.

Sabine Ohlenforst 21:23
afbeelding van Sabine Ohlenforst

Uw liegt.

Tom S 11:55
afbeelding van Tom S

Zelf rij ik nu een jaar met mijn Toyota Auris Hybrid, en ik moet toegeven dat ik niet helemaal onder de indruk ben. Na een 25.000 km gereden te hebben, bevalt de auto me zeker wel. Stil, snel indien nodig en relatief zuinig, maar niet zo zuinig als ik verwacht had.

Aanpassen van een rijstijl is zeker nodig. Ik rij geen 120 meer op de autosnelweg, dan ligt het verbruik te hoog. De ideale snelheid ligt eerder rond 100, wat traag lijkt, maar in de praktijk valt dat best mee (op afstanden van minder dan 200 kilometer, om 1000 kilometer te doen, is dat echt traag). Aan die snelheid ligt mijn verbruik onder de vier kilometer (afhankelijk van afstand en drukte op de baan, aan een constante snelheid is altijd ideaal natuurlijk), met ondersteuning van de elektrische motor.

Ik ben veel bezig met ideale rijroutes, zoek de beste combinaties van snellere banen om de batterijen optimaal op te laden zodat ik in dorpskernen zo lang mogelijk elektrisch kan rijden. Ik heb daar geen probleem mee, maar het is wel nodig om optimaal te kunnen rijden.

Een verbruik van 4,1 heb ik al gehaald, (gerekend op mijn totaal aantal kilometers), maar dat was echt heel kort. Op zich denk ik dat 4.3 een realistischer getal is, afhankelijk van wat je precies met de auto doet.

Als je iedere dag gewoon een paar kilometers rijdt, dan is deze auto niet geschikt. Als je toch iets van afstand haalt, dan lijkt deze hybride wel een goeie keuze, zolang je bereid bent om je rijstijl in de gaten te houden en eventueel aanpassing erop wilt maken.

Marc A. 18:54
afbeelding van Marc A.

Zoals je aangeeft, op de autobaan tegen 120 km/u is hij niet veel zuiniger dan een andere wagen. Een verbruik van 5 liter is dan helemaal niet abnormaal. Op de gewone wegen waar we hier echter maar max 70 mogen rijden, rij ik 78-79 op de teller, komt overeen met 70 in werkelijkheid. (Persoonlijk vind ik dit een veel te grote afwijking). Als je dan langere afstanden maakt, en dorpskommen er bij hebt daalt het verbruik echter snel naar 3,7 tot 4,3 l als gemiddelde op een volle tank (830 - 930 km).
Een groot verschil in verbruik merk ik bij regenweer. Dan stijgt het verbruik naar 4.2 - 4.5. Blijkbaar hebben de brede banden (225) hier iets mee te maken. De bandenspanning zet ik ook op 2.6 -2.7 bar.
Mijn ervaring is, en ik heb nu meer dan 35000 km op de teller over 18 maanden, dat ik in de zomer aan gemiddeld 3.9 zit en in de winter op 4.4.
Voor de autobaan heb (had) je natuurlijk beter een diesel. Maar als je graag met een luipaard rijdt is de hybride toch een fijne compromis tussen zuinig, stil en snel kunnen zijn.

Marc A. 18:57
afbeelding van Marc A.

In de echte winter, met winterbanden (Michelin 225) komt het verbruik op 4.8
dit lijkt me helemaal niet slecht. Vroeger had ik Yaris 4D4 en die verbruikte dan ook 4.6.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws