Rijtest

Rijtest: Toyota Auris HSD (2013)

De Auris Hybride probeert al zo'n drie jaar kopers in het C-segment te verleiden om de *groene beweging* te doen. Een conventionele motor die wordt geassisteerd door batterijen zorgt er voor dat je CO2 vriendelijk door de stad kan rijden. Kan de nieuwste generatie nog beter twijfelaars over de streep trekken?

De 1ste generatie Auris Hybride was - om het op zijn zachtst te zeggen - nogal saai. Dit kwam enerzijds door het naamimago. Na jarenlang de perceptie van betrouwbaarheid op te bouwen met de "Corolla' benaming gooiden ze dit in één klap overboord door te kiezen voor de "Auris" -Latijns voor 'oor' - benaming. Anderzijds was de Auris de meest grijze muis die je kon kopen in het C-segment. Met de nieuwe generatie probeert Toyota enkele fouten recht te zetten die ze eerder maakten. En de hybride-versie, die mag ook mee genieten van die verbeteringen.

Een bank vooruit voor de designer

Unaniem kan er besloten worden dat het design met rasse schreden is vooruitgegaan. Spannend is het allerminst, maar tegenover de vormloze massa die de vorige generatie sierde is dit de Grote golf van Hokusai. Het oogt een stuk dynamischer en sterker, maar de Auris - en bij uitbreiding elk model van Toyota - mist een sterk familiegezicht.

Image
Toyota Auris Hybride

De HSD-versie - wat staat voor Hybrid Synergie Drive - verschilt uiterlijk weinig van een reguliere Auris. Buiten de overvloed aan "hybrid" badges op elke hoek van de wagen kan je de Auris Hybride herkennen aan het radiorooster met grafietafwerking en de diffusor achteraan. Heb je echt oog voor detail, dan vallen de 17 duims turbinevelgen op. Al klinken die op papier stoerder dan ze eigenlijk zijn.

Ergonomisch maar niet spannend

Binnenin wordt het ook duidelijk dat Toyota alle contracten heeft verbroken met hun plasticleverancier. Exit harde plastics, welkom leder op het dashboard. Dat dashboard is trouwens best uniek. Met zijn bijna verticale opstelling speelt hij deels leentjebuur bij de Toyota GT-86 en gelukkig niet bij de wirwar van de Prius-familie - die andere hybride van Toyota.

Image
Toyota Auris Hybride

Alle bedieningsknoppen staan op hun plaats maar niet meer dan dat. Ergonomie troef dus, maar het mist de degelijkheid en het uiterlijk van een Duitser. Zeker het klokje - dat je waarschijnlijk ook nog vindt in een Corolla uit de jaren 90 - moet dringend aangepast worden. Kegel dat ding gewoon de deur uit Toyota. Zeker nu je de nodige andere schermpjes hebt in de Auris.

Eén van die schermen is het 6.1" aanraakscherm dat de middenconsole siert. Buiten de verplichte muziekaansluitingen (lees: MP3 & iPod aansluiting) en navigatie - die niet meteen uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid -, kan je ook tonen wat er momenteel onder je voeten aan het gebeuren is. Een display toont aan of de Auris wordt aangedreven door de batterij of dat de motor aan het draaien is. Want in tegenstelling tot enkele jaren terug is de hybride uitermate stil geworden.

Image
Toyota Auris Hybride

Hopen op file

"Dat is met zo'n luide versnellingsbak zeker?" is zowat de meest gestelde vraag over de Auris HSD. Deels klopt die stelling wel, want de Continu Variabele Transmissie (CVT) neemt bij belasting een bepaald vooringenomen toerental aan en blijft daar dan ook hangen wat resulteert in een monotone brom (vergelijkbaar met het oud vrouwtje om de hoek die te lang in eerste versnelling blijft bij haar vertrek). In realiteit is het amper merkbaar zolang je de wagen niet te veel belast. Ga je constant tot het uiterste in deze hybride dan gooi je de handdoek vlug in de ring door het geluid. Maar laten we eerlijk zijn, deze wagen is er op gebouwd om net niet constant tot het uiterste te gaan.

Image
Toyota Auris Hybride

Rij je de Auris HSD zoals het hoort, rustig en anticiperend op het overige verkeer, dan word je getrakteerd op een zeemzoete rit. Groot is dan ook de verbazing dat het verbruik nog altijd, relatief, hoog ligt. Doorheen heel de test lag het verbruik rond de 4.9 liter per 100 km. Op papier een knap getal (al geeft Toyota een verbruik van 3.8 op), maar als je met een moderne tweeliter diesel aan hetzelfde slakkengangetje rijdt verbruik je evenveel.

Rij je dagelijks een groot deel over de autostrade naar je werk, dan heb je niet echt echt een voordeel aan die batterij onder de achterste zitbanken. Het verbruik stijgt trouwens niet noemenswaardig als je enkel maar gebruik maakt van de 1.8 benzine. Sta je dagelijks een uur in de file op diezelfde autostrade, dan bewijst het hybride systeem zeker zijn nut.

Image
Toyota Auris Hybride

Puberziektes

De 2de generatie van de Auris HSD is trouwens ook nog altijd niet vrij van kinderziektes (of moeten we het dan al puberziektes noemen?). Zo kan je maar tot 50 km/u in EV-mode rijden (puur op de accu's) met een vederlichte voet. Druk je het gas-/ accupedaal net 2 mm te diep in, dan wordt de stedelijke omgeving getrakteerd op een aanslaande motor. Best frustrerend als je het echt wel probeert. Die 50 km/u is trouwens ook ontoereikend. In realiteit durf je wel eens 51 km/u of - hoe durft hij! - 53 km/u aantikken als je door een dorp zoemt. Al wordt het zoemen dan wel geassisteerd door het brommen van de motor. Volle batterij of niet... En dat is een gemiste kans van Toyota.

Image
Toyota Auris Hybride

Zo zijn er nog enkele kleine ergernissen, de afschuwelijke GPS-stem buiten beschouwing gelaten. Als je de versnellingsbak in "B" zet remt het systeem bij het loslaten van de gaspedaal harder af. Leuk systeem maar met een irritant probleem. Een situatieschets: "Je ziet het verkeerslicht in de verte op rood springen, je duwt de versnellingspook in "B" waardoor de wagen begint af te remmen en de cruise control uitspringt. Je bolt rustig uit naar het verkeerslicht - tot ergernis van je achterliggers trouwens. Het licht springt terug op groen waardoor je terug accelereert naar je kruissnelheid waarna je de cruise control terug inschakelt. Of niet. Want de cruisecontrol werkt niet in de "B"-stand. Eerst de versnellingsbak terug in D (drive) zetten dus."

Conclusie

Het grootste nadeel van de Auris HSD is misschien wel dat je continu bewust moet zijn dat je met een hybride onderweg bent. "Niet te snel daar", "niet te veel gas geven hier", "hier wat meer rijden op de motor zodat ik genoeg batterij heb voor zo meteen in de stad". Continu ben je bezig met zo weinig mogelijk te verbruiken. Een ideale hybride zou dit eigenlijk voor jou moeten doen waardoor je - ongeacht je rijstijl - het meeste uit het systeem kan halen. Kan je daar voorbij zien, dan krijg je voor 24.660 euro een unieke wagen in zijn klasse en een hoop waar voor je geld. Zeker voor bedrijven is de Auris HSD met 90% fiscale aftrekbaarheid en het laagste voordeel aller aard (VAA) een interessante keuze. En de looks, die heeft hij tegenwoordig toch ook al mee.

Image
Toyota Auris Hybride

Specificaties

Vermogen136 pk
OverbrengingContinu Variabele Transmissie (CVT)
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 385 kg
Topsnelheid180 km/u
Prijs basismodel€ 24 660
0 tot 100 km/u10.90 sec
Gemiddeld testverbruik4.90L/100km
Min. kofferinhoud360 L
CO2-uitstoot87 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen