Test: Lexus RZ 450e (2024)

Test Lexus RZ 450e 2024

We hebben er even op moeten wachten maar Lexus heeft eindelijk zijn concurrent voor de populaire premium-EV’s klaar. Zo pakt hun elektrische RZ 450e uit met een haarscherp design, flink wat luxe en innovatieve technologie… Maar is dat genoeg om tussen de vaste waarden te mogen staan?

Geloof het of niet, maar Lexus is stiekem de grondlegger van de geëlektrificeerde premiumwagen. Trek je de familielijn van hun grootste SUV, de RX, namelijk door, dan kom je in 2006 de allereerste hybride in zijn segment tegen. In de jaren die daarop volgden is Lexus – net als moederkloek Toyota – zich echter zo sterk gaan vastbijten in die hybridetechnologie, dat concurrenten de Japanners op zuiver elektrisch vlak compleet ingehaald hebben. Aan deze RZ 450e dus om het tij te keren.

Meer dan een chique Toyota

Dat wil de RZ om te beginnen al doen met zijn design. In een elektrische markt die compleet gedomineerd wordt door aerodynamica, is Lexus er namelijk toch maar weer in geslaagd om iets individualistisch neer te zetten… Of toch indien je de technisch verwante Toyota bZ4X en Subaru Solterra buiten beschouwing laat, want die bieden een gelijkaardig soort van laag crossoversilhouet. De Lexus giet daar dan wel een bijna RX-achtig sausje over, compleet met L-vormige dagrijlichten en de nodige origami-plooien in de koets. Zelfs de gewoonlijke ‘Spindle Grille’ laat nog zijn sporen na in de neus, al is die hier natuurlijk wel helemaal gesloten.

Test Lexus RZ 450e 2024

Ook binnenin zal je niet snel denken in een Toyota te zitten. Zo krijgt het interieur dezelfde behandeling die we eerder al leerden kennen in de RX en de NX, dus reken op een rond de bestuurder gebogen cockpit met een groot 14-inchscherm centraal. Daarmee bedien je tegenwoordig vrijwel alle belangrijke functies, al is Lexus wel zo vriendelijk geweest om nog een setje draai- en drukknoppen te monteren voor de klimaatregeling. Binnenkort kan je de RZ trouwens optioneel krijgen met een ‘One Motion Grip’-stuur dat wat weg heeft van een vliegtuigknuppel maar ons exemplaar beschikte over een lekker traditioneel, rond stuur… Al hebben de Japanners ook daar goed over nagedacht, want op het head-updisplay zie je op welke stuurknop je duim rust zodat je de ogen eigenlijk nooit van de weg moet afhalen.

Niet verkeerd, niet grensverleggend

Ook dat ‘One Motion Grip’-stuur moet deze Lexus stiekem met de bZ4X delen, maar denk daarom niet dat je hier gewoon naar een Toyota in een iets chiquer jasje kijkt. Zo gaven de Japanners de elektrische aandrijflijn een extra duwtje in de rug, waardoor een RZ 450e als ons testexemplaar het tot 313 pk en 435 Nm koppel schopt. Dat is, ter vergelijking, 95 pk en 98 Nm meer dan de sterkste versie van de Toyota kan opbrengen. Die cijfers worden bovendien over de vier wielen verdeeld door Lexus’ ‘DIRECT4’-systeem, waarbij de elektromotor op de vooras tot 204 pk voor zijn rekening kan nemen en die op de achteras tot 109 pk. Het resultaat is een 0-naar-100-tijd van 5,6 seconden, niet verkeerd maar natuurlijk ook niet grensverleggend in elektroland.

Test Lexus RZ 450e 2024

Hetzelfde kan je zeggen over zijn accu en laadsnelheid. Zo krijgt de RZ 450e hetzelfde batterijpakket mee als zijn Toyota-broertje, goed voor 71,4 kWh aan bruto- en zo'n 64 kWh aan nettocapaciteit. Daaruit zou je volgens de WLTP-cyclus tot 440 kilometer rijbereik moeten halen, of tot 395 kilometer indien je Lexus voorzien is van 20-inchvelgen. Verder beschikt de RZ over een boordlader van 11 kW en is er snellaadmogelijkheid tot 150 kW, waarmee je de accu weer tot 80 procent bijlaadt in zo’n 30 minuten… Al merkten wij vooral op dat je bovenstaande cijfers in de realiteit met een knoert van een korrel zout moet nemen.

Meer rijbereik dan je denkt?

Zo raakte onze RZ na verschillende pogingen bij verschillende snelladers nooit over de 40 kW laadsnelheid, en dan ben je alsnog een dik uur zoet voor je verder kan. Wat echter nog pijnlijker was, is het feit dat we geen andere keuze hadden dan aan die snellader te wachten. Onze Lexus zoop namelijk stroom als een geëlektrocuteerde tempelier waardoor we tijdens onze testweek een gemiddelde van maar liefst 27,2 kWh/100 km zagen verschijnen. Combineer dat met een bovengemiddeld grote buffer die Lexus incalculeert – vanaf 8 procent accucapaciteit geeft de teller blijkbaar al “0 kilometer” range aan – en het grootste rijbereik dat wij ooit op het bestuurdersdisplay zagen verschijnen, was 230 kilometer. Dat, dames en heren, doet de gemiddelde budget-EV anno 2024 al beter.

Test Lexus RZ 450e 2024

Zoals altijd is er echter een ‘maar’ – en in dit geval zelfs meerdere ‘maren’. Zo schommelden de temperaturen rond het vriespunt tijdens onze testweek en zo’n koude vindt geen enkele EV fijn. Dat geldt ook voor de vele snelwegkilometers die we aflegden, want bij lagere snelheden zakte het verbruik wel enigszins. De belangrijkste nuance kwam echter van Lexus zelf, want die wisten ons te vertellen dat het beperkte rijbereik van onze RZ 450e grotendeels te danken is aan de software van ons exemplaar. Die moest namelijk nog een update krijgen die meteen ingecalculeerd zit bij nieuw verkrijgbare RZ’en geproduceerd vanaf juni 2023, en die update verkleint de buffer van de accu en berekent het verbruik nauwkeuriger. Kortom: waarschijnlijk was het échte rijbereik van onze Lexus groter dan die ons deed geloven.

Wachten op voorwielaandrijving?

Dat hopen we ook van harte, want op dat rijbereik na hadden we eigenlijk niks aan te merken op onze RZ 450e. Zo is de auto opmerkelijk verfijnd geveerd voor een twee ton zware EV, reageerde zijn aandrijflijn met een rustgevende souplesse en stelt die ‘DIRECT4’-vierwielaandrijving hem in staat tot verbluffend scherp bochtenwerk. Zowel voor- als achterin zit je bovendien riant en de koffer is met zijn 522 liter misschien niet de allergrootste op de markt, maar lijkt ons zeker voldoende ruim… En ben je toch niet helemaal overtuigd dat het wel goedkomt met dat rijbereik, weet dan dat er volgens de laatste geruchten binnenkort een voorwielaangedreven versie aankomt die niet alleen flink zuiniger maar ook goedkoper zou zijn.

Test Lexus RZ 450e 2024

Zo’n versie kan de RZ wel gebruiken, want de enige motorisatie die je momenteel kan kopen is deze 450e. Daarvoor betaal je dan ook minstens 64.610 euro maar voor dat geld krijg je op z’n Lexus natuurlijk wel meteen een uitgebreide standaarduitrusting mee. Reken bijvoorbeeld op zaken als adaptieve cruise control, verwarmde voorzetels, een resem veiligheidssystemen en alle denkbare infotainment zonder meerprijs. Combineer dat dus met zijn vierwielaandrijving en dat is geen verkeerde prijs voor een premium-EV, al gaat Lexus daar vermoedelijk geen massa’s kopers mee van BMW, Audi en Mercedes afsnoepen.

Conclusie

De Lexus RZ 450e is op veel vlakken een indrukwekkende EV. Zo is zijn design om duimen en vingers bij af te likken, beschikt hij over knappe technologie en rijdt hij met een verrassende dosis dynamiek en comfort. Alleen het verbruik en de laadsnelheid lieten in ons geval te wensen over, en laat dat nu net twee van de belangrijkste kenmerken van een elektrische auto zijn… Al zou dat euvel op nieuw geleverde exemplaren grotendeels verholpen moeten zijn dankzij aangepaste software.

Specificaties

Motor

2 elektromotoren (voor- en achteraan)

Vermogen

313pk

Koppel

435 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste verhouding)

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 055 kg

Topsnelheid

160 km/u

Prijs basismodel

€ 64 610.00

0 tot 100 km/u

5.60 sec

Min. kofferinhoud

522 L

Max. kofferinhoud

1 451 L

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws