Sinds Albert Bierman zijn positie bij BMW heeft verlaten en richting Hyundai rolde zijn er twee belangrijke dingen gebeurd: BMW bouwt tegenwoordig +2.2 ton wegende M5's met complexe hybridesystemen... en Hyundai heeft met de Ioniq 5 N misschien wel de beste performance EV van het moment in handen. Dat Biermans invloed alle lagen van Hyundai heeft geraakt blijkt nog maar eens uit deze RN24.
Bruter...
Want ondertussen mag Bierman dan wel technisch adviseur zijn van de groep, hij heeft er zonder twijfel voor gezorgd dat ingenieurs bij Hyundai plots dachten: "Wat als we nu de aandrijflijn van een Hyundai Ioniq 5 N in een compacter koetswerk zouden steken?" Het buizenframeteam van de groep mocht aan het werk en kwam met een chassis op de proppen dat inderdaad zo'n 34 cm korter is dan de Ioniq 5.
De 650 pk sterke set-up van twee elektromotoren en accu van 84 kWh schuift zo in het geheel en zorgt er voor dat we niet meer spreken over 2.2 ton (zoals die BMW M5 PHEV) maar wel over 1.880 kg. Da's nog steeds een hoop, maar in EV-land eerder luchtig.
... maar niet sneller
Als je net zoals ons denkt dat je hierdoor een absolute raket in handen hebt, is de realiteit best verrassend. Zo vliegt deze RN24 met 3.4 seconden niet sneller naar de honderd dan een Ioniq 5 N en zijn top van 240 km/u ligt zelfs 20 km/u lager! Al zegt iets ons dat dit eerder met software-kalibratie en veiligheid voor de chauffeur heeft te maken, dan met de beperkingen.
Want laat ons eerlijk zijn, Hyundai maakte deze RN24 niet om stoplichtrecords neer te zetten. Wel om te zien hoe de aandrijflijn van een Ioniq 5 N zou werken in een kleinere lichtere - en derhalve - meer dynamische verpakking. Beeld je dit even in als een nieuwe klasse in het WRC. Group B zou terug van weggeweest zijn...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen