
Binnen een paar jaar staan er twee Macans in de Porsche-showroom, want dan krijgt de verbrander die we vandaag al kennen gezelschap van een zuiver elektrische variant. Die wordt tevens een vertegenwoordiger van een gloednieuw platform, en over die PPE-basis laat Porsche nu in zijn kaarten kijken.
Porsche elektrificeert, en dat geldt niet alleen voor losstaande modellen als de Taycan. Eén van de eerste bestaande Porsches die eraan moet geloven is de Macan, en die komt onder stroom te staan in 2024. Ingewijden fronsen nu even de wenkbrauwen, want ging dat niet 2023 zijn? Klopt, maar de lancering van alle modellen op het nieuwe PPE-platform loopt wat vertraging op door moeilijkheden in de software-afdeling. Als goedmakertje leren we nu toch al wat eerste details over die gloednieuwe basis bij monde van Porsche.
Motor achterin
Tijdens een evenement in Porsches Italiaanse Experience Center heeft de constructeur namelijk wat uitleg gegeven over de zuiver elektrische Macan, en daar kwamen een paar nieuwe feitjes naar boven. Zo wisten we wel al dat de SUV op het nieuwe Premium Platform Electric (PPE) van de VW-groep zou mogen rollen, maar had nog niemand zich uitgesproken over welke vermogens die basis zou toelaten. Die vermogens blijken nu best indrukwekkend te gaan worden, want Porsche spreekt over zo’n 603 pk en — hou je vast — 1.000 Nm koppel voor de topversie van de Macan EV.

Die laatste zou beschikken over vierwielaandrijving, waarbij de achterste elektromotor 911-gewijs achter de achteras gemonteerd zou zitten voor een optimale gewichtsverdeling. Die achteras krijgt trouwens een variabel, elektronisch gestuurd differentieel mee om het vermogen naar wens te verdelen over beide wielen. Daarnaast wordt deze Macan EV de eerste Macan met een sturende achteras, want de wielen zullen afhankelijk van de omstandigheden tot vijf graden kunnen mee- of tegensturen. Zo zal deze SUV “de sportiefste in zijn segment” zijn — Porsches woorden, niet de onze.
Hoger, maar efficiënter
Daarnaast zouden er ook lichtere varianten van de elektrische Macan op de markt komen, maar in ieder geval zou het om potente én efficiënte EV’s moeten gaan. Porsche verklaart namelijk dat het de elektromotoren een flinke opfrisbeurt geeft ten opzichte van de exemplaren die je momenteel in de Taycan vindt. De Macan EV zou het wel houden op een enkele versnelling in tegenstelling tot de tweetrapsbak van de Taycan-modellen, maar toch belooft Porsche dat de nochtans hogere elektrische Macan een efficiënter model zal worden.

Dat zal de SUV natuurlijk grotendeels danken aan de accu- en oplaadtechniek. Zo weten we nu al dat de topversie een accu van zo’n 100 kWh in de bodem gemonteerd zal krijgen, die bestaat uit twaalf modules met prismatische cellen. Dat zegt ons persoonlijk niet zo veel, maar dit wel: net als de Taycan draait de Macan EV straks op een 800V-netwerk. Dat komt bijvoorbeeld de vermogensafgifte tussen accu en elektromotor ten goede, maar laat ook ultrasnel opladen toe. Zo verklaart Porsche dat de Macan EV nog sneller zal kunnen laden dan de Taycan, en die doet het al in zo’n 270 kW. In Stuttgart mikken ze zelf op een laadtijd van minder dan 25 minuten om de accu van 5% naar 80% te laden.
Van Audi tot Bentley
Een extra voordeeltje van zo’n 800V-netwerk schuilt in het gewicht, want volgens Porsche zijn de kabelbomen daardoor compacter en dus minder zwaar. Daarnaast introduceert de constructeur ook zijn Integrated Power Box in de Macan EV, die heel wat zaken als de boordlader en de stroomomvormer combineert in één compacte module. Het gewicht dat dan toch nog overblijft — en maak je geen illusies: dat zal nog steeds significant zijn — wordt dan onder controle gehouden door Porsches actieve dempers, ongeacht of je de EV straks met of zonder luchtophanging bestelt.

Dat bestellen zou je vanaf 2024 moeten kunnen doen, want dan staat deze elektrische Porsche Macan op de planning. Zoals gezegd komt deze auto op het nieuwe PPE-platform van het VW-concern te staan, en daarin is hij niet alleen. Bij Audi staat er bijvoorbeeld een Q6 e-tron in de planning voor heel binnenkort en later krijgt die gezelschap van een elektrische A6 en zelfs een A6 Avant e-tron op deze basis. Bentley werkt dan weer aan zijn allereerste EV op ditzelfde onderstel, en die zou in 2026 op de markt komen.
Recente reacties
Fiat Topolino wordt elektrische brommobiel om voor te smelten (2023)
Ik dacht al dat ik die naam van ergens kende, het is de Italiaanse naam voor Mickey Mouse. En...
Door John 15 uur geleden
Officieel: Citroën C5 Aircross krijgt nieuwe, stekkerloze hybrideversie (2023)
Ik snap wat je bedoelt: het blok zelf is blijkbaar wel hetzelfde, maar volgens het persbericht zijn...
Door Joram 21 uur geleden
Officieel: Citroën C5 Aircross krijgt nieuwe, stekkerloze hybrideversie (2023)
" ...gekende 1.2-liter driecilinder benzinemotor ": dat klopt niet. De cilinderinhoud van het...
Door Lodewijk Vander meiren 1 dag geleden
Zoveel duurder worden nieuwe auto’s straks door de Euro 7-norm
De normen zijn al heel streng. Ik neem dat de hh fanatici wel begrijpen, dat als ik nu met een 20...
Door Tussen fanatici en ignorantia 1 dag geleden