Officieel: Hyundai Kona Electric doet het meteen goed (2018)

hyundai-kona-electric-2018-exterieur

Met maximaal 204 pk en een batterij van 64 kWh kan de elektrische Kona schermen met een opgegeven range van 470 kilometer. 'Als we het dan toch doen, dan doen we het meteen goed' moeten ze alvast bij Hyundai hebben gedacht. Zijn de dagen van Tesla geteld?

Koppel het meest succesvolle segment in Europa aan één van de meest groene aandrijvingen en je krijgt deze Kona Electric. Zowaar een Zuid-Koreaanse middelvinger naar de gevestigde waarden, want deze elektrische B-SUV toont dat je compacte dimensies heus kan verzoenen met een stevige batterij. Waardoor de range niet enkele op papier uitstekend is maar ook in de realiteit die vaak aangehaalde range anxiety kan doen verdwijnen. Iets waar tot nog toe enkel Tesla in geslaagd was, door stevige batterijen in haar - eveneens zware - wagens te plaatsen. Deze Kona? Die geraakt verder dan gerief zoals de Model 3.

hyundai-kona-electric-2018

Toegegeven, het is op dit moment theoretisch, want we hebben nog geen centimeter met de Kona gereden maar we vergelijken alvast de cijfers op papier. Zo'n Model 3 bolt volgens Tesla zo'n 350 kilometer ver. Wat Hyundai opgeeft voor deze Kona Electric? 470 km. Alsjeblieft. Een cijfer dat ze trouwens berekenen via de WLTP-cyclus. Waardoor we - toegegeven - nog steeds weten dat het eigenlijk nooit haalbaar is maar de realiteit niet zo ver af zal wijken van de theorie. Ongeacht de omstandigheden steeds meer dan 300 kilometer ver kunnen bollen. Er zijn maar weinig elektrische wagens die het voor kunnen leggen.

Big juice

Welke Zuid-Koreaanse tovenaar Hyundai daarvoor heeft aangesproken? Geen. Het is te zeggen, Hyundai hanteert de simpele formulespreuk van "dikke batterij = meer range". Waardoor deze Kona Electric een lithium-ion-polymeer-batterij herbergt van 64 kWh. Ter vergelijking; Renault Zoe en Nissan Leaf doen het met 40 kWh, BMW i3 met 33 kWh én de Tesla Model 3 met 50 kWh (in de toekomst optioneel 75 kWh). Het geeft de Koreaan een serieus streepje voor op zijn naaste concurrenten. Als we er van uit gaan dat deze Kona geen Tesla-gelden zal kosten. Maar we hebben het over Hyundai, dus hoewel er nog geen prijzen gecommuniceerd worden zal het heus (hopelijk) binnen de perken blijven.

hyundai-kona-electric-2018

Die prijs zal evenwel nog wat kunnen zakken, want Hyundai biedt ook een pakket van 39,2 kWh aan in de elektrische Kona. Door het vermogen van de elektromotor terug te schroeven naar 135 pk (bij de 64 kWh-versie krijg je 204 paarden) tekent die instapversie een range van 300 kilometer op. Gelijkaardig aan de Leaf en co dus. Het elektrokoppel van 395 Nm (op beide versies) zorgt voor een sprint van 7,6 seconden voor de strafste versie. Aan de stekker? Een snellader (100 kW) laadt de batterij al voor 80% op in net geen uur, een laadpaal van 7,2 kW (zoals je thuis kan installeren) heeft net geen 10 uur nodig om een volledig lege Kona 64 kW op te laden. Conform de concurrentie alvast. Al raden we niet aan 'm gewoon in het stopcontact te steken. Of je zoekt maar 2 keer per jaar te rijden met je Kona...

Nog meer elektronica

Dit alles verpakt Hyundai dus onder de carrosserie van haar compacte B-crossover die een peulenschil langer is dan 4 meter. Onderscheiden van zijn gewone broertjes doet de Kona Electric door zijn dichtgewerkte grille, aerodynamische velgen en het gebrek aan een uitlaat, uiteraard. Binnenin trekt de elektrische Kona dan weer de aandacht door de zwevende middentunnel met zogenaamde press-and-shift-by-wire-knopjes. 7-duims infotaintmentscherm en een head-updisplay, de Kona heeft het allemaal.

hyundai-kona-electric-2018

Nee serieus, allemaal. Inductieladen voor je smartphone, adaptieve cruisecontrole, automatische noodrem met voetgangersdetectie, actieve rijstrookassistent, dodehoekdetectie en Rear Cross-Traffic Collision warning. Moeten we dan toch op iets zaniken, dan is het dat de elektrische Kona met 332 liter kofferruimte wat inboet op zijn verbrandingsmotor-broertje.

Grote hamvraag blijft natuurlijk de vraagprijs voor deze Kona Electric. Dik 40.000 euro voor de krachtigste versie, het zou ons evenwel niet verbazen. En dat is veel dinéro voor een compacte crossover. Groen rijden moet je doen... maar je moet het wel kunnen betalen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
andre123 20:55
afbeelding van andre123

waarom geen 135pk versie met 64kw batterij en wat minder toeters en bellen?
een instapversie zou de prijs ook laten dalen en meer betaalbaar maken.

Davy 09:02
afbeelding van Davy

Andre, omdat deze dan al helemaal niet vooruit zou gaan...

Vette Cor 23:40
afbeelding van Vette Cor

Voorsprong door techniek

andre123 18:31
afbeelding van andre123

voorsprong door techniek?
alleen bestemd voor klanten die het niet zelf hoeven te betalen?

filefuif 20:12
afbeelding van filefuif

Volledig akkoord met Andre. Dit type wagen is enkel interessant voor mensen die per se groen willen zijn, en dan nog, als we binnenkort nieuwe gascentrales bouwen om elektriciteit op te wekken, kan je beter zelf zo goed een Octavia op CNG aanschaffen, simply clever....

Lex Amsterdam 08:29
afbeelding van Lex Amsterdam

Hmm word er ook een generator bij geleverd om hem onderweg op te kunnen laden?

De Actieradius blijft een probleem, bij electrische auto's. Leuk zoon auto voor woon werk verkeer. shopping en voor korte ritjes. voor die mensen die kilometers make veelal de hele dag er mee rijden geen oplossing. Gemiddeld gaat een acculading 200 tot 300 km mee.

De leeftijd van de auto "de accu's" heeft een enorme invloed op de Actieradius. Deze accu's hebben zo n zo al een geringe levensduur van 3, tot 5, jaar dat.

Dan het laatste punt van kritiek is dat een electrische auto problemen heeft met streng winter weer zoals nu. Er staat heel veel electrische auto's stil vanwege de vrieskou.

Tja een electrische auto dat word ons de komende jaren opgedrongen terwijl er nog geen goed alternatief is vergelijkbaar met de brandstof auto.

Mathieu 12:34
afbeelding van Mathieu

Ik geloof ook niet in het puur elektrisch gedoe.
Er zijn niet genoeg grondstoffen om iedereen elektrisch te laten rijden. Dat weet men nu al. het is een soort modeverschijnsel waarin de range beperkt is, de grondstoffen duur en onvoldoende zijn voor massaproductie en je afhankelijk bent van het weer en de elektriciteit. Bij een panne kan je je wagen ook niet opladen hé.
De prijs is ook al niet aantrekkelijk, en de meeste modellen trekken voorlopig ook nog op niet veel.
Ik denk dat is goed voor nog een aantal jaren, er nog wel wat verbeteringen mogelijk zijn, maar mijn vermoeden is dat de grote massa niet puur elektrisch zal rijden.

andre123 19:08
afbeelding van andre123

toch ff corrigeren,
ik rij zelf wel electrisch,mijn opmerking gaat over de aankoopprijs,telkens weer wordt hier geschermd met dure versies,terwijl er wel degelijk betaalbare oplossingen zijn,ok keuze beperkt,
geen dure tesla of audi maar eentje van 20000euro met aftrek van premie en extras.
batterij versleten op 3 tot 5 jaar?mss ,maar niet mijn probleem,ik huur,voor de prijs die ik vroeger aan de pomp betaalde,geen inschrijving of wegentaks(waar de meeste geen rekening mee houden) veel goedkoper in onderhoud.
problemen met vriesweer????????? geen enkele,buiten wat verlies aan range,terwijl ik veel benzine en dieselmodellen met problemen gezien heb.
wat schaarste aan grondstoffen betreft,daarvan sprak men 30 jaar geleden ook betreffende olieprodukten.ik ben wel overtuigd van electrisch,maar er moet dringend werk gemaakt worden van betaalbare modellen

Alfred 20:34
afbeelding van Alfred

Geweldig dat de "actieradius" altijd een probleem vormt voor zo veel mensen. Het is een marginaal percentage van de rondrijdende personenwagens die niet toekomen met 200-300 km per dag, want elke ochtend vertrek je terug met een volle batterij. Maar dat is inderdaad een top argument om het hele EV gebeuren af te schieten hoor... :-)

Adriaan 13:02
afbeelding van Adriaan

Actieradius is voor mij ook een bepalende factor, en wel om volgende reden, als ik 25000euro ga betalen voor een auto, wat een bedrag is waar je zeer snel aan zit, zelf met de subsidies die je krijgt, dan mag je toch wel verwachten dat je op elk moment van de dag naar om het even welke plek je wilt kunt rijden? Het gaat het niet zo zeer dat ik elke dag 500km rij, maar die dagen zijn er wel. Ik rij makkelijk elke dag rond de 100 a 150 km, en dat is zuiver niet professionele km's. Zelf de goedkoopste Zoe kan dit, daar ben ik mij ook van bewust, maar ook niet echt veel meer, en om constant te moeten gaan plannen of ik die laatste trip nog wel ga halen, nee danku, dan rij ik nog liever rond met een 8000euro kostende dacia, waarmee je na 3 minuten weer ettelijke honderden km's kan rijden. Nogmaals, 25000euro is een hele hoop geld, en als je dan bij renault zit, mag je nog eens makkelijk 100euro per maand ophoesten, tel daar dan eens je verbruik bij, want elektriciteit is nog altijd niet gratis, dan vraag ik mij oprecht af, is zo een elektrische auto wel degelijk goedkoper. Kijk naar een renault clio, die heb je makkelijk voor rond de 16000 euro (zonder korting), dan kom je op 4 jaar een prijsverschil van 13800euro uit (9000euro aankoop prijs, en 4800euro huur batterij) Let op, dat is puur het verschil in aankoop, ik reken hier geen benzine prijs of elektriciteitsprijs bij in. Zelf al rij je nog gratis op elektriciteit omdat je het illegaal aftapt van je buren, dan kom je er nog niet uit puur financieel.
Allemaal leuk dat je blij bent met uw aankoop, en geloof mij, moest morgen iemand mij een zoe geven, ik zou ook blij zijn, maar rijbereik, en aankoopprijs zijn tot op heden vandaag nog altijd bepalende factoren bij het EV gebeuren. Elektrisch rijden doe je niet omdat het goedkoop is, maar als statement, als nieuwigheid, omdat je het leuk vind, weet ik veel maar niet uit financiële overwegingen. En noem mij kortzichtig maar op het einde van de maand moeten mijn rekeningen wel betaald zijn, dus die financiële overweging blijft zeer belangrijk.

John 15:06
afbeelding van John

Ik volg helemaal de mening van Adriaan. Financieel is voor 90?% van de gewone bevolking nog steeds de bepalende factor. Het staat allemaal nog in zijn kinderschoenen. Met dank aan Tesla die volgens mij de andere merken een versnelling heeft laten hoger schakelen. Gevolg deze Kona.

Wanneer wordt elektrisch rijden gemeengoed? Als je een VW Polo & Golf, Renault Clio, Captur, Hyundai Tucson, Nissan Quasqai, Peugeot 2008* kan kopen waarbij de prijs van de elektrische versie dezelfde is als die van een benzine. Dat in combinatie met een laad-infrastructuur verspreid zoals de tankstations nu en waarbij je in 5 à 10 minuten je batterijen kan opladen tot 80% (vergelijkbaar met een gewone tankbeurt). Doe daar een "echte" range van 500 km bovenop en pas dan zal je jan met de pet overtuigen om over te stappen. Mijn naam is niet jan, maar ik zie mezelf dan pas overstappen.

* modellen gekozen die het populairste waren in 2017 (particulier - bron auto55)

Alfred 19:02
afbeelding van Alfred

John, waarom moet je batterij opgeladen zijn in 5 à 10 minuten? Stel dat er een betaalbare wagen op de markt komt met 400-500 km rijbereik, die je elke ochtend ter beschikking hebt. Waarom moet die dan nog snel kunnen opladen? Hoe vaak heb je dat werkelijk nodig? Voor die vakantie naar het zuiden van Frankrijk? Huur dan een dikke luxe slee voor die vakantie, heb je dubbel lol :-) Mijn 2 centen, want het EV verhaal is een welles-nietes spel en ik begrijp jouw mening ook wel.

John 21:17
afbeelding van John

Gewoon uit praktische overweging, en om niet elke dag je auto aan de stekker te moeten hangen, om niet te lang en te vaak aan een oplaadstation te staan en tijd te verliezen, en zodat je ermee op reis kan gaan ja. Ik ben iemand die zijn auto als een stuk vrijheid aanziet, ik wil vandaag kunnen beslissen om eens een weekendje weg te gaan zonder de rompslomp van eerst een vervang-reisvoertuig te moeten zoeken enz...
Het EV verhaal heeft ofwel nog extra technologische vooruitgang nodig ofwel een mentaliteitswijziging bij de mensen.

Alfred 19:00
afbeelding van Alfred

Ik ben niet blij met mijn aankoop, want ik rij zelf niet eens elektrisch :-) Ik vind het gewoon onzin dat EV's volledig afgeschoten worden omwille van de "beperkte" range, die Jan Modaal slechts een paar keer per jaar nodig heeft. Over de hoge aankoopprijs hoeven we niet te discussiëren, daar heb je gelijk in.

andre123 21:10
afbeelding van andre123

goed gesproken alfred,trouwens davy,de mijne heeft 90 pk voor een 40 kw batterij,door een constant hoge koppel hebben er zich al veel met een dure dikke bak zich aan mispakt.
ten tweede heeft niet iedereen de behoefte rond te rijden met een racewagen,waar je in de huidige tijd van snelheidsbeperkingen,trajectcontroles en flitscontroles toch niks aan hebt.
toch leuk dat diegenen die er zelf niet mee rijden steeds weer weten hoe de vork aan de steel zit.

DannyDMax 10:55
afbeelding van DannyDMax

Snelle rekensom: 64KWh => 470km
Aan 100km/u is ongeveer 5 uur rijden
=> gemiddeld verbruik 13KWh
Beetje harder op de gas duwen? => volle vermogen benutten => na 20 min stil

andre123 17:48
afbeelding van andre123

adriaan u berekening klopt totaal niet
190000 + 1200 huur batterij is volgens mij 20200
geen wegentax geen inschtijvingstax
sorry ik heb het mijne nu wel gezegd

verbiest johan 15:58
afbeelding van verbiest johan

Bij nissan zou men een vervangwagen krijgen voor op verlof te gaan als je een Nissan leaf koopt ,ook niet slecht..

Stroobant Joost 10:32
afbeelding van Stroobant Joost

Ik rijd nu al 3 jaar elektrisch ( Nissan leaf) en beklaag me dit geen enkel moment. Ga nochtans 4 x per jaar weekend weg en heb dan toch range van 250 km nodig. Dan plan je dit gewoon in, voor mij niet echt een probleem, probeer dan toch te onthaasting. Aankoopprijs wel drempel: in totaal 14500 euro terug gekregen van de 38000 die ik bij aankoop betaalde. Ik krijg er veel auto voor terug vind ik. Nu in maart eens kijken wat de kona mij kan bieden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws