Officieel: Lamborghini Huracan Tecnica is beste van twee werelden (2022)

Lamborghini Huracan Tecnica 2022

We kennen het probleem: de standaard Huracan EVO is je wat te tam, terwijl de STO meteen te radicaal is om nog naar de bakker te kunnen rijden. Ook bij Lamborghini moeten ze dit ingezien hebben, en dus komen de Italianen met een antwoord: dit is de Huracan Tecnica.

Ken je de uitdrukking “een oude hond kan je geen nieuwe kunstjes leren”? Lamborghini kan dat blijkbaar wel. Hun Huracan nam inmiddels al bijna 9 jaar geleden de fakkel over van de Gallardo, en nog blijven ze nieuwe versies van de kleinste Lambo bedenken. De laatste toevoeging komt in de vorm van deze Huracan Tecnica, en die moet het midden zoeken tussen de achterwielaangedreven ‘basisversie’ en de circuitklare STO.

Prestaties én lifestyle

Dat doet de auto onderhuids simpelweg door het vermogen van de STO te combineren met de inzetbaarheid van de doordeweekse Huracan. Tussen de twee assen vinden we dus een 5.2 liter grote V10-motor die net als in de STO ook hier 640 pk en 565 Nm koppel produceert. In de achterwielaangedreven basisversie hoest die, ter referentie, 610 pk op. Ook in dit geval wordt dat vermogen naar de twee achterste hoeken gestuurd langs een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling. Combineer dat alles met een leeggewicht van 1.339 kilogram — 40 kilo meer dan de STO — en je sprint naar de 100 km/u in 3,2 seconden — 0,2 seconden trager dan de STO.

Lamborghini Huracan Tecnica 2022

Tot hiertoe klinkt dat allemaal best puur, dus waar komt de ‘Tecnica’-naam dan vandaan? Die ontleent de auto aan het LDVI-systeem, kort voor ‘Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata’. Dat is in essentie de Lamborghiniaanse versie van een systeem met rijmodi, waarbij je in de ‘Strada’-stand naar de winkel kan, in de ‘Sport’-modus over landweggetjes scheurt en in ‘Corsa’ het circuit verslindt. De rijmodi passen daarbij alles aan van de gevoeligheid van de tractiecontrole tot de gasrespons en de brutaliteit van de automaat, waardoor deze Lambo — aldus hoofdingenieur Rouven Mohr, “zowel kan focussen op prestaties als op lifestyle”.

Luchtgordijn

Ook van buitenaf onderscheidt de Tecnica zich van de andere Huracans, en dat doet hij niet simpelweg door het midden te kiezen tussen RWD en STO. De ontwerpers spreken zelfs van de grootste designrevolutie voor het model sinds zijn lancering. Zo heeft de neus wat Sian-trekjes terwijl het 6,1 centimeter langere silhouet moet doen denken aan de extreme Essenza SCV12. De ingrepen zijn ook functioneel, want volgens Lamborghini produceert de Tecnica 35% meer neerwaartse druk op de achterwielen dan de reguliere Huracan EVO. Daarnaast moet de nieuwe voorbumper een soort luchtgordijn vormen voor betere aerodynamica, en zou die de koolstofkeramische remmen ook efficiënter koelen.

Lamborghini Huracan Tecnica 2022

Een prijskaartje kreeg deze Huracan Tecnica nog niet mee, al kan je wel verwachten dat die zich net onder de extremere STO zal positioneren. Die kost echter wel een kleine 250.000 euro zonder BTW, dus laat ons zeggen dat de Italianen met deze Tecnica ook nog heel wat richtingen uit kunnen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws