Na jaren van onthouding is nu ook de Toyota-groep steeds meer aan het inzetten op zuiver elektrische modellen. Deze Lexus RZ 450e moet daarin het premiumsegment voor zijn rekening nemen, en dat doet hij niet zomaar door een Toyota in een duurder jasje te steken.
Een volledig elektrische Lexus, eigenlijk is dat geen complete verrassing meer. De constructeur heeft inmiddels al even een UX onder stroom in het gamma staan, al kreeg die maar moeilijk voet aan de grond tussen een reeks sterke concurrenten. Dat is deels te wijten aan zijn minder efficiënte constructie op een platform ontworpen voor verbrandingsmotoren, en daar moet nu verandering in komen. Deze Lexus RZ 450e werd namelijk van meet af aan ontwikkeld als elektrische auto.
Spindle-restanten
Daarvoor kon Lexus in zekere zin gaan spieken bij moederhuis Toyota, want daar staat de bZ4X sinds kort in de showrooms. Beide elektrische crossovers delen dan ook het e-TNGA-platform, maar verder ging Lexus wel duidelijk zijn eigen weg. Zo krijgt de auto even boze dagrijlichten mee als zijn soortgenoten op verbranding, en doet ook de doorlopende lichtbalk achteraan meteen denken aan de NX. In de reliefjes naast de koplampen vinden we zelfs nog een hint terug van Lexus' gewoonlijke Spindle-grille. Wie dus gewoon op een derde telg voor de tweeling Toyota bZ4X - Subaru Solterra zat te wachten, moeten we teleurstellen.
Binnenin is de Lexus al even onderscheidend. Zo blijft het interieur met zijn hoge dashboard, die ronde teller en al dat knappe, matte metaalkleur typisch Lexus, maar neemt digitalisering het voortouw. Verwacht dus geen ingewikkelde muisjes of touchpads meer in de middenconsole, maar in de plaats daarvan bedien je dit infotainmentsysteem van 14 inch gewoon via aanrakingen. Wat we wel meteen herkennen, is het knuppelvormige stuurwiel dat ook in de cabine van de Toyota bZ4X al voor controverse zorgde. Sterker nog: deze Lexus zou wel eens de eerste kunnen worden die ermee naar buiten komt, want bij Toyota is het daarop wachten tot 2023. Al is het natuurlijk niet de eerste keer dat we zo'n gek stuur in een productiewagen vinden...
Steer-by-wire
Die knuppel maakt deel uit van het 'One Motion Grip'-systeem, dat de voowielen niet langer in verbinding plaatst met het stuur langs een ouderwetse stuurstang maar wel doet draaien via elektrische signalen. Daardoor kan een kleine beweging dus afhankelijk van de snelheid een grote of kleine draaihoek teweeg brengen, waardoor je de handen in principe niet meer over het stuur moet verplaatsen. Dat is echter allemaal optioneel, maar standaard krijgt iedere RZ wel een slimme vierwielaandrijving mee. Die kan het vermogen verdelen over de twee assen, afhankelijk van waar het het meeste nodig is.
Hoeveel vermogen, vraag je dan? Ook daar onderscheidt de Lexus zich van de doordeweekse Toyota, want je RZ biedt in totaal 95 pk meer dan de krachtigste bZ4X. Zo monteert Lexus twee elektromotoren, waarbij het exemplaar op de vooras goed is voor 204 pk en die op de achteras nog eens voor 109 pk kan meehelpen. Het totaalplaatje piekt op 313 pk, maar op het koppel en de acceleratiecijfers is het nog even wachten. Daarnaast krijgt de RZ 450e wel dezelfde accu mee als de Toyota: die meet 71,4 kWh groot en moet volgens voorlopige informatie zo'n 400 kilometer aan rijbereik garanderen.
Verrassend innoverend
Naast de gewoonlijke elektro-apparatuur pakken de Japanners met nog een paar innovaties uit voor hun RZ 450e. Zo helpen zowel de verwarming als het panoramadak elk op hun eigen manier mee om energie te besparen. Dat laatste kan namelijk vanzelf dimmen om het zonlicht buiten te houden wanneer de cabine koel moet blijven. Voor de koudere dagen zitten er onderin het dashboard dan weer verwarmertjes die als het ware een dekentje over je benen leggen, zodat je geen energie hoeft te verspillen aan het opwarmen van de volledige cabine. Daarnaast wordt deze Lexus ook voorzien van elektrische deurklinkjes die bewust dienst kunnen weigeren wanneer er een andere auto aan je portier voorbij gaat razen. Inderdaad: dat lijkt misschien even irritant maar kan even goed je leven — of tenminste dat van je deur — redden.
Prijzen geven ze bij Lexus nog niet mee, en we hebben ook maar weinig referenties om die in te schatten. Voor een bZ4X vragen ze bij Toyota in pre-order momenteel 49.920 euro, dus ga er maar vanuit dat deze Lexus daar nog een flinke schep bovenop doet. Zekerheid krijgen we tegen het einde van dit jaar, wanneer de RZ 450e bij ons op de markt moet komen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen