
Bugatti heeft nog eens een nieuw model gelanceerd, en dat is er niet zomaar eentje. Deze Mistral is namelijk niet alleen hun eerste cabrio sinds de Veyron Grand Sport, maar wordt door Bugatti ook omschreven als hun allerlaatste model met de iconische zestiencilinder onder de kap. Want jawel: de toekomst is elektrisch…
De W16 is inmiddels synoniem geworden met Bugatti. De oorspronkelijk Franse fabrikant schroeft het 8.0-liter grote apparaat al in zijn modellen sinds de Veyron in 2005, waarbij het vermogens van aanvankelijk 1.001 pk tot wel 1.850 pk in de knotsgekke Bolide kon optekenen. Even geleden sloeg Bugatti echter de handen in elkaar met Rimac, een Kroatische constructeur van — o jawel — zuiver elektrische hypercars. Reken er dus maar op dat ook de Bugatti’s van de toekomst hun W16 laten vallen voor een set elektromotoren, maar niet voor de zestiencilinder zijn zwanenzang krijgt.
Dakloze Bugatti
Het gaat hier echter eerder om een flinke stormwind dan om een zwanenzang, want deze Mistral ontleent zijn naam aan de sterke, koele kustwinden van Zuid-Frankrijk. Dat zou je ook aan je haren moeten voelen wanneer je met de Bugatti onderweg bent, want dit is hun eerste roadster sinds de Veyron Grand Sport het gamma vervoegde in 2009. Dat betekent echter niet dat de ontwerpers geen kaas gegeten hebben van het cabriotekenen, want ze herinneren er ons toch maar even aan dat zo’n 40% van alle ooit gebouwde Bugatti’s dakloos was… Vermoedelijk in tegenstelling tot hun eigenaars.

Net als die open Veyron gaat het hier wel eerder om een soort targadak, waarbij de ruimte achter de inzittenden voorbehouden is aan twee enorme luchthappers die tevens — maar toch liever niet — dienst doen als rolbeugels. Die moeten ook verwijzen naar de twee bulten achterop de Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid, een klassieker waar de ontwerpers hun inspiratie haalden. Verder moeten we stiekem ons best doen om gelijkenissen te zien, al moeten we wel zeggen dat we de gekruiste LED-achterlichten en rechtopstaande koplampen stiekem knapper vinden dan die van de Chiron…
Snelste roadster ter wereld?
Het is namelijk die Chiron waarmee de Mistral zijn technische basis deelt, en dan specifiek met de Super Sport 300+-versie. Zo vind je onder die twee luchthappers natuurlijk de gekende 8.0-liter W16-motor, maar dan wel in zijn 1.600 pk sterke hoedanigheid. Dat blok zuigt trouwens zo’n 70.000 liter lucht per minuut door die twee kokers wanneer de Mistral zijn topsnelheid rijdt. Hoe snel dat precies is, laat de constructeur echter nog niet weten. Ze geven wel mee dat het hun doel is om de snelste roadster ter wereld op de baan te zetten, een eer die nu weggelegd is aan de open versie van de Hennessey Venom F5 met 483 km/u.

Hoewel de Bugatti Mistral pas werd voorgesteld, is je kans nu al verkeken om nog een gloednieuwe auto met W16-motor te kopen. Het model wordt namelijk slechts gebouwd in een oplage van 99 exemplaren, en die zijn al allemaal op naam gezet. Daarvoor hebben de gegadigden wel flink in de buidel moeten tasten, want een Mistral kost volgens Bugatti 5 miljoen euro… zonder belastingen.
Recente reacties
Autofans werft aan: Word jij ons nieuwe redactielid? (2023)
Thanks Yannick! Je bent wel super charmante eindbaas vergeten te vermelden ;)
Door Wim 2 uur geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Dan gaan ze toch eerst hun prijzen moeten verlagen, want er is amper aanbod onder 40k nieuwprijs....
Door this 3 uur geleden
Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch
Die data kan je gewoon vinden op het internet en het is véél minder dan 25%. Er zijn intussen al...
Door this 3 uur geleden
Nissan Concept 20-23 (2023)
Dit is echt wel een vet design.
Door Dominique 3 uur geleden