![Alfa Romeo Junior Veloce 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/AlfaRomeo/anderefotos/alfa_romeo_junior_veloce_2024_1.jpg?itok=vIRN1IQK)
De Alfa Romeo Junior kennen we al even — of misschien kende je hem nog als ‘Milano’ — maar op één versie bleef het tot nu toe wachten. Al van voor zijn lancering beloofden de Italianen namelijk dat er een sportieve, elektrische topper zou komen “met 240 pk”. Die is er nu... Maar die heeft géén 240 pk.
De lancering van de Alfa Romeo Junior liep niet bepaald van een leien dakje, wel integendeel. Zo herinner je je vast nog dat de crossover aanvankelijk als ‘Milano’ gepresenteerd werd en tot een paar dagen na zijn onthulling was dat ook gewoon zijn naam… Tot de Italiaanse overheid zich ermee ging moeien. Zij riepen Alfa Romeo namelijk op het matje omdat het bij wet verboden is om producten die niet in Italië geproduceerd worden, zoals deze crossover, als Italiaans op de markt te brengen. Daarom moest het merk de naam wijzigen, en dat is niet het enige waarop Alfa Romeo nu moet terugkomen.
subtiele sportiviteit
Deze keer is het echter beter nieuws dan dat, of toch indien je van een beetje elektro-power houdt. Alfa Romeo heeft namelijk de Veloce-versie van zijn Junior voorgesteld en wat blijkt: die houdt het niet gewoon bij de 240 pk die ons eerder beloofd werden. In de plaats daarvan pompt deze sportieve EV een mooie 280 pk en 335 Nm koppel uit een enkele elektromotor. Daarmee is hij dus — toevallig of niet — net zo krachtig als de Veloce-versies van de Giulia en Stelvio, al gaan die cijfers in dit geval wel stuk voor stuk naar de voorwielen. Wat dat alles met de prestaties doet, verklappen de Italianen nog niet.
![Alfa Romeo Junior Veloce 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/AlfaRomeo/anderefotos/alfa_romeo_junior_veloce_2024_3.jpg?itok=1nuUWkGT)
Wat we wel al mogen weten, is dat er onderhuids méér aan de hand is dan enkel wat extra vermogen. Zo zou de Veloce-versie beschikken over een directere besturing dan de andere Juniors, over verstevigde stabilisatorstangen voor- en achteraan, over een Torsen-differentieel op de vooras en over grotere remschijven. Bovendien zorgt zijn stuggere ophanging voor een verlaging van de volle 2,5 centimeter maar verder moet je het stellen met wat ‘Veloce’-belettering en specifieke 20-inchvelgen om door te hebben dat je naar de sportiefste der Juniors kijkt. Wat je hier allemaal voor over moet hebben, is op dit moment nog niet bekend.
Recente reacties
Officieel: nieuwe BMW M5 is 727 pk sterke… plug-inhybride?! (2024)
Pasterbak, wel toepasselijk voor wat misschien de laatste stuiptrekkingen van een M5 met ICE zijn...
Door GLENN 20 uur geleden
Verkoop Tesla Model Y stuikt in elkaar: dit is nieuwe bestseller van Europa
De anti-Tesla-media wil het maar niet snappen: "liefst 49% minder model Y in mei" hahaha Ik stel...
Door Mike 23 uur geleden
Verkoop Tesla Model Y stuikt in elkaar: dit is nieuwe bestseller van Europa
Niet iedereen. De marketingboys snappen er niks van of willen het niet snappen. Kijk naar Dovy...
Door Jos D. 1 dag geleden
Vergeet de R8: Audi RS Q8 Performance is krachtigste Audi op verbranding ooit (2024)
Voor dat geld koop je toch wat leukers op wielen dan zo'n patserbak. Maar ja, ieder zijn goesting...
Door Jos D. 1 dag geleden