
Het Europese Parlement heeft enkele nieuwe regels opgelegd die er voor moeten zorgen dat de transitie naar elektrische rijden weer een stukje vlotter gaat. Zo moeten er tegen 2026 fors meer laadstations bij langs de snelweg, moet betalen aan een laadpaal mogelijk zijn met je bankkaart én moeten de laadprijzen duidelijk geafficheerd worden. Eindelijk.
De elektrische revolutie? Die valt of staat met de laadinfrastructuur rondom. Omdat niet alle landen die memo duidelijk op hun prikbord hebben hangen (we kijken naar jou, België), grijpt de Europese Unie nu in. Via enkele nieuwe wetten moeten landen en aanbieders zich in regel stellen. Te beginnen met - je raadt het nooit - meer laadpalen!
Per 60 km laden = einde range anxiety?
Maar wat is dat nu, meer laadpalen? Awel, Europa wil dat er tegen eind 2026 langs alle autosnelwegen in Europa minstens één openbaar oplaadstation staat per 60 kilometer. Voor elektrische vrachtwagens moet er ook infrastructuur worden voorzien, al is dat elke 120 kilometer en ligt de deadline op 2028 voor de helft van de laadstations.

Daar stopt Europa's nieuwe beslissing niet, want ook waterstof mag niet uit het oog worden verloren. Tegen 2031 moet er per 200 kilometer snelweg in Europa een laadstation voor waterstof aanwezig zijn.
Eindelijk betalen met bankkaart
Daar stopt het goede nieuws niet, want Europa heeft plannen om de laadinfrastructuur een stuk transparanter te maken. Zo wil het aanbieders verplichten om klanten de mogelijkheid te geven te kunnen betalen via bank- of creditkaart. Daarenboven moeten laadprijzen duidelijk geafficheerd worden. Je weet wel, zoals het al decennialang werkt bij de benzine- en dieselpomp.

Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal wordt geïnstalleerd of wanneer een bestaande laadpaal wordt gerenoveerd. Verwacht dus niet meteen veranderingen aan die éne laadpaal in je boerendorpje.
Recente reacties
Zeg niet Land Rover: Defender, Discovery en Range Rover nu afzonderlijke merken
Die sub-merken, moeten we dat zien zoals Seat...
Door John 9 uur geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
De LBX lijkt inderdaad vooral een Europees kindje, in Japan gaan ze hem ook verkopen maar het is...
Door Joram 17 uur geleden
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 T Facelift (2023)
Ik sluit me VOLLEDIG aan bij Kurt. Heb ook enkele BMW's en 4 Audi's gehad. Degelijke wagens,...
Door Marc Van Oost 19 uur geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
Speciaal model voor Europa? persoonlijk zit ik niet te wachten op nog een suv , ik wacht nog...
Door Jean 21 uur geleden