Vorige week stelde Volkswagen met enige bombardie de duurste Golf ooit voor: de R 333. Die krikte het vermogen op naar 333 pk en hield het bij een oplage van — juist ja — 333 stuks. Jammer genoeg is het hen net niet gelukt om die allemaal te verkopen in 333 seconden tijd… Maar het scheelt niet veel.
Spoel even terug naar midden 2022, wanneer Volkswagen het 20-jarige bestaan van de Golf R vierde met de Golf R 20 Years Edition. Die kreeg een opgedreven versie van de 2.0 TSI-motor mee die 333 pk produceerde, genoeg om er de krachtigste Golf ooit van te maken. Na een jaartje productie ging die speciale editie er echter uit, maar Volkswagen was nog niet zinnens om zijn sterkere motor op te bergen. Daarom lanceerden ze er nog een speciale editie rond, en die moest ook nog meer kosten. Ruikt dat je wat te veel naar opportunisme? Dan kennen we alvast 333 mensen die het ten stelligste met je oneens zijn.
Duitse verzamelaars
Volkswagens communicatiebaas, Stefan Voswinkel, heeft namelijk op LinkedIn laten vallen hoe snel die Golf R 333 precies uitverkocht was. Dat duurde volgens de topman slechts acht minuten, oftewel de volle 480 seconden. Het ging dan ook om een oplage van slechts 333 stuks, al is het toch opmerkelijk dat Volkswagen die allemaal zo snel wist te slijten. Zo vroegen ze in Duitsland een dikke 76.410 euro voor de limoengele Golf waarmee hij er niet alleen flink wat duurder was dan een reguliere Golf R of zelfs een Golf R 20 Years Edition, maar zelfs prijziger dan bijvoorbeeld een Audi RS 3 of een Mercedes-AMG A 45 S…
We hebben het dan wel over Duitse prijzen, en dat heeft een reden. De Golf R 333 was namelijk zo snel uitverkocht, dat we nooit een Belgische prijs te horen gekregen hebben. Het is op dit moment dus niet duidelijk of er überhaupt exemplaren aan Belgen verkocht geweest zijn, al lijkt het ons niet ondenkbaar dat ze alle 333 gewoon in handen van Duitse verzamelaars blijven.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 19 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 22 uur geleden