Elektrische auto’s nu officieel populairder dan dieselwagens in Europa (2024)

Tesla Model Y opladen 2024

Europa heeft gekozen, want de totale inschrijvingscijfers van 2023 zijn binnen. Daaruit blijkt dat we met z’n allen weer meer nieuwe auto’s kochten vorig jaar, vooral als dat elektrische auto’s waren. Zo werd er een historisch groot aantal EV’s ingeschreven in Europa, waarmee ze voor het eerst de dieselwagen inhalen.

Er zijn officieel geen zekerheden meer, of toch niet als je van het rustig tikkende geluid van een dieselmotor houdt. Zo bleek dat type verbrandingsmotor midden 2023 nog wel een mooie voorsprong ten opzichte van elektrische auto’s te behouden in de inschrijvingscijfers van nieuwe auto’s in Europa, maar het kan blijkbaar snel keren. Zo snel, dat de EV er een halfjaar later in geslaagd is om zijn achterstand dubbel en dik in te halen.

Anderhalf miljoen EV’s

De Europese federatie van autoconstructeurs — of in ’t kort: ACEA, vraag ons niet hoe — heeft namelijk de totale inschrijvingscijfers voor 2023 vrijgegeven en die cijfers pronken met een primeur. Voor het eerst in de geschiedenis van den automobiel werden er namelijk meer elektrische auto’s dan dieselwagens ingeschreven in een jaar. Die laatsten waren in 2022 nog goed voor 16,4 procent van de markt maar moesten nu inboeten tot 13,6 procent. Bij de EV’s zien we dan weer de omgekeerde trend want die schopten het tot een marktaandeel van 14,6 procent, 2,5 procent meer dan het jaar voordien. Kijk je naar de absolute cijfers, dan werden er in 2023 voor het eerst meer dan 1,5 miljoen elektrische auto’s ingeschreven in Europa wat een stijging van 37 procent betekent.

ACEA inschrijvingen Europa 2023

Die extra EV’s lijken echter ten koste te gaan van een andere vorm van elektrificatie: de plug-inhybride. Die aandrijflijn zag namelijk een daling in zijn inschrijvingen ten opzichte van het jaar voordien. Zo waren stekkerhybrides in 2022 nog goed voor 9,4 procent van de markt maar dat zakte in 2023 naar 7,7 procent. De stekkerloze hybrides, daarentegen, stegen wel: ze gingen van 22,6 procent in 2022 naar 25,8 procent in 2023 waardoor nu een kwart van de nieuw verkochte auto’s zo’n full- of mild-hybrid is. De grote winnaar blijft echter de ongeëlektrificeerde benzinewagen en diens dominantie is ook relatief stabiel: het voorbije jaar had die een marktaandeel van 35,3 procent, of 1,1 procent minder dan het jaar voordien.

Doet België… beter?

Tel je al die motorisaties bij elkaar op, dan kom je uit op een hallucinant groot cijfer: 12.847.481. Zoveel auto’s werden er dus in heel Europa ingeschreven in 2023, en dat zijn er alweer 13,7 procent meer dan het jaar voordien. Het grootste aandeel in die massa heeft blijkbaar de Volkswagen-groep, want met alles samen 3,3 miljoen stuks namen zij meer dan een vierde van de totale markt voor hun rekening. Daarbinnen was Volkswagen zelf dan het populairste merk met 1,35 miljoen inschrijvingen. De sterkste stijger is echter Tesla, dat 56,9 procent meer auto’s verkocht in Europa dan in 2022. Het is daar nog wachten op de officiële cijfers, maar uit eerdere berichtgeving bleek al dat de Model Y goed op weg was om de populairste auto van 2023 te worden.

Tesla showroom 2024

Daarmee zien we enigszins een contrast met ons eigen land want hier ging de BMW X1 met de titel van bestverkochte auto aan de haal. Het populairste merk is hier ook al even niet meer Volkswagen maar wel BMW en op vlak van elektrificatie liggen onze kaarten eveneens anders. Geloof het of niet, maar de Belg is Europa daar zelfs voor met een zuiver elektrisch marktaandeel van tegenwoordig 20 procent. De dieselwagen, daarentegen, raakt al even niet meer over de 10 procent in ons land…

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
John 18:34
afbeelding van John

Die stekkerloze hybrides, worden daar de 48V mild-hybrid modellen ook bijgeteld?

Joram 11:53
afbeelding van Joram

Na contact met de ACEA blijkt dat die 'HEV'-cijfers inderdaad zowel full- als mild-hybrids bevatten. Dus zo'n 48V-modellen vallen eveneens onder die 25,8 procent stekkerloze hybrides. Ik verduidelijk het even in het artikel, bedankt voor de lead ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws