Met de opmars van de elektrische auto wordt één ding misschien wel belangrijker dan ooit: aerodynamica. Zo is de meest gestroomlijnde auto van het moment een zuiver elektrische berline maar we hoeven het je vast niet meer te vertellen: een berline is niet meteen de handigste carrosserievorm om mee naar het containerpark te gaan. Heel wat kopers verkiezen dan ook de SUV maar door zijn extra hoogte moeten fabrikanten vaak gekke toeren uithalen om daar de aerodynamica te optimaliseren — kijk maar de gekartelde wielspoilertjes van de Mercedes EQE SUV… En daardoor komt een oude bekende terug in het vizier.
Sedan-range en SUV-ruimte
Steeds meer merken pakken namelijk uit met zuiver elektrische stationwagons, en dat terwijl de carrosserievorm de laatste jaren aan populariteit moest inboeten. De reden is dan ook niet ver te zoeken: een break is lager dan een SUV en daardoor efficiënter op aerodynamisch vlak. Een efficiëntere aerodynamica staat in elektroland dan weer gelijk met een groter rijbereik en zo weet de break vaak het beste van twee werelden te bieden: de range van een elektrische sedan en de ruimte van een SUV… Of in veel gevallen zelfs ronduit méér ruimte.
Zo vinden we vandaag de dag al elektrische breaks in de vorm van de Volkswagen ID.7 Tourer, de BMW i5 Touring, de Opel Astra Sports Tourer Electric, de Peugeot e-308 SW, de MG 5 en met een beetje verbeelding de Porsche Taycan Turismo. Binnenkort moet daar zelfs nog een elektrische Audi A6 Avant bij komen.
Genoeg om de elektrische SUV links te laten liggen? Laat het ons weten in de comments!
Reacties
door dirk dierickx
5 maanden geledendoor Edison
5 maanden geledendoor Adriaan
5 maanden geledendoor this
5 maanden geledendoor Luc Stroobants
5 maanden geledendoor kevin
5 maanden geledendoor Raspoetin
5 maanden geledendoor Bert
5 maanden geledenReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen