Autonieuws

Android Automotive onder vuur: Duitsland beschuldigt Google van oneerlijke concurrentie

Er zit een haar in de boter bij Google, en dat is een haar ter grootte van Duitsland. Het Bundeskartellamt, de instantie die daar waakt over eerlijke concurrentie, heeft namelijk de Android Automotive-software die tegenwoordig al achter de schermen van heel wat auto’s schuilt onderzocht… En hun bevindingen zijn niet mals.

In 2019 pakte Polestar uit met een primeur van formaat. Toen kreeg de elektrische Polestar 2 namelijk als eerste auto ter wereld Android Automotive-software ingeplant. Dat is, voor de duidelijkheid, niet gewoon de gemiddelde Android Auto-smartphoneverbinding die tegenwoordig bijna elke auto heeft, maar een zo goed als compleet infotainmentsysteem ontwikkeld door technologiereus Google. Vier jaar later vind je dat systeem ook al bij Volvo en Renault en daar zouden nog meer merken, zoals Ford, bij moeten komen… Maar niet als het aan Duitsland ligt.

Allemaal langs meneer Google

Het Bundeskartellamt, Duitslands officiële concurrentiewaakhond, heeft Google namelijk beschuldigd van oneerlijke concurrentie. Het onderwerp van de aanklacht is het Android Automotive-infotainmentsysteem want dat zou de diensten van Google volgens de instantie op zo’n manier bundelen, dat er zo goed als geen ruimte meer is voor applicaties van andere ontwikkelaars. Zo bevat het pakketje bijvoorbeeld Google Maps als navigatiesysteem en de Google Assistant als spraakassistent, terwijl je toegang hebt tot je media en zelfs je communicatie via Google-applicaties. Verder kan je nieuwe apps downloaden via de Google Play Store, dus je merkt wel dat iedere ontwikkelaar die iets op het scherm van je auto wil krijgen, voortaan langs meneer Google moet passeren.

Image
Volvo C40 Recharge Google Assistant 2022

Dat is echter niet het grootste probleem volgens het Bundeskartellamt, maar wel de manier waarop Google zijn advertentie-inkomsten deelt. Zo zouden autoconstructeurs enkel een graantje mogen meepikken van de opbrengst van de reclame die uit de in de auto's geïntegreerde systemen voortkomt, als ze de diensten van de technologiegigant als standaard instellen. Dat zou er dus voor zorgen dat merken de software van andere ontwikkelaars zelfs niet meer gaan overwegen… Al vragen wij ons stiekem af waarom ze dat zonder die extra inkomsten wél zouden doen. Je hoeft namelijk maar even met Android Automotive te werken om te snappen dat het één van de betere infotainmentsystemen op de markt is, én het zorgt ervoor dat autofabrikanten minder eigen software moeten ontwikkelen. Dat Google de advertentie-inkomsten dan deelt met constructeurs die het willen toepassen, zou je dus evengoed kunnen zien als een win-win… Of niet, Duitsland?

Reacties

Wat mogen wij eigenlijk verwachten van die reclame? Google ads in onze auto of wat? Dan hoop ik dat er snel jailbreaks komen, reclame komt er niet in in mijn auto. De auto kost al genoeg, laat staan dat we nog eens geld gaan opbrengen door reclame toe te laten in de auto.

door this
22/06/2023, 16u05


Volgens het Bundeskartellamt gaat het blijkbaar om reclame die voortkomt uit het gebruik van de spraakassistent, maar het is niet meteen duidelijk hoe. In auto's met een Android Automotive-systeem hebben wij alleszins nog geen opvallende advertenties onze richting uit geworpen gekregen, dus het zou ook kunnen dat hier bedoeld wordt dat de spraakassistent gegevens verzamelt uit welke opdrachten jij die geeft, om dan de reclame die je elders via Google Ads krijgt beter op je af te stemmen... Beslis gerust zelf of je dat beter of net erger vindt ;-)

avatar
door Joram Van Acker
22/06/2023, 17u00


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen