Er zit een haar in de boter bij Google, en dat is een haar ter grootte van Duitsland. Het Bundeskartellamt, de instantie die daar waakt over eerlijke concurrentie, heeft namelijk de Android Automotive-software die tegenwoordig al achter de schermen van heel wat auto’s schuilt onderzocht… En hun bevindingen zijn niet mals.
In 2019 pakte Polestar uit met een primeur van formaat. Toen kreeg de elektrische Polestar 2 namelijk als eerste auto ter wereld Android Automotive-software ingeplant. Dat is, voor de duidelijkheid, niet gewoon de gemiddelde Android Auto-smartphoneverbinding die tegenwoordig bijna elke auto heeft, maar een zo goed als compleet infotainmentsysteem ontwikkeld door technologiereus Google. Vier jaar later vind je dat systeem ook al bij Volvo en Renault en daar zouden nog meer merken, zoals Ford, bij moeten komen… Maar niet als het aan Duitsland ligt.
Allemaal langs meneer Google
Het Bundeskartellamt, Duitslands officiële concurrentiewaakhond, heeft Google namelijk beschuldigd van oneerlijke concurrentie. Het onderwerp van de aanklacht is het Android Automotive-infotainmentsysteem want dat zou de diensten van Google volgens de instantie op zo’n manier bundelen, dat er zo goed als geen ruimte meer is voor applicaties van andere ontwikkelaars. Zo bevat het pakketje bijvoorbeeld Google Maps als navigatiesysteem en de Google Assistant als spraakassistent, terwijl je toegang hebt tot je media en zelfs je communicatie via Google-applicaties. Verder kan je nieuwe apps downloaden via de Google Play Store, dus je merkt wel dat iedere ontwikkelaar die iets op het scherm van je auto wil krijgen, voortaan langs meneer Google moet passeren.
Dat is echter niet het grootste probleem volgens het Bundeskartellamt, maar wel de manier waarop Google zijn advertentie-inkomsten deelt. Zo zouden autoconstructeurs enkel een graantje mogen meepikken van de opbrengst van de reclame die uit de in de auto's geïntegreerde systemen voortkomt, als ze de diensten van de technologiegigant als standaard instellen. Dat zou er dus voor zorgen dat merken de software van andere ontwikkelaars zelfs niet meer gaan overwegen… Al vragen wij ons stiekem af waarom ze dat zonder die extra inkomsten wél zouden doen. Je hoeft namelijk maar even met Android Automotive te werken om te snappen dat het één van de betere infotainmentsystemen op de markt is, én het zorgt ervoor dat autofabrikanten minder eigen software moeten ontwikkelen. Dat Google de advertentie-inkomsten dan deelt met constructeurs die het willen toepassen, zou je dus evengoed kunnen zien als een win-win… Of niet, Duitsland?
Reacties
door this
door Joram Van Acker
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen