De LS is dringend aan pensioen toe. Gelukkig staat de opvolger al in de coulissen te wachten. Om de aandacht daarop te vestigen lanceert Lexus eerst nog deze LF-FC concept. Die toont alvast langgerekte proporties en een coupélijn op een expressieve limousine. Kortom: zoals we het gewoon zijn van Lexus. Gelukkig laten ze overdreven blokkig lijnenspel thuis en gaan ze eerder voor vloeiende en dynamische vlakken. De stevige spindle grille blijft evenwel behouden, net zoals de toegespitste koplampen en L-vormige LED-dagrijverlichting.
Enkel achteraan kunnen we de Japanners betrappen op losbandig tekengedrag, want het lijkt of de designers hebben net een keer te veel thee gaan drinken met de designers van moederbedrijf Toyota. De achterlichten druipen namelijk van de carrosserie, iets dat we ook bij de nieuwe Prius zien. De velgen meten alvast 21-duims en beschikken over Carbon Fiber Reinforced Plastic (CFRP). Je weet wel, dat goedje dat BMW ook gebruikt in haar i-modellen en de nieuwe 7 Reeks.
Gesture control
Daarmee houden de gelijkenissen met die Duitse luxelimousine niet op, want binnenin de LF-FC staat een geëvolueerd Human Machine Interface (HMI). Daardoor kan je door gebaren te maken in de lucht de radio en airco bedienen. Het Gesture Control van BMW op z'n Japans zeg maar.
Veder baadt het interieur in luxe met optisch zwevend meubilair, leder overal en een totaal gebrek aan knopjes. Die laatsten worden namelijk vervangen door dat HMI-systeem of door het overvloed aan schermpjes die je terugvindt in de Japanner. Het dashboard is qua design alvast zeer eigenzinnig vormgegeven. Eén van de redenen waarom je überhaupt voor de LS zou kiezen in dit segment.
Waterstof
We zijn het bij Lexus al gewoon geworden; een hybride-opstelling. Toch zit dit niet onder deze LF-FC. In de plaats wordt gekozen voor een Fuel Cell-aandrijving. Een motor die op waterstof rijdt zeg maar. Toyota zet namelijk hard in op dat goedje (Mirai iemand?), dus het is niet ondenkbaar dat Lexus moet volgen. De aandrijving gaat naar de vier wielen waarbij vooraan de kracht verdeeld wordt tussen twee motoren in de wielen. Specificaties geven de Japanners nog niet mee.
Volgend jaar zal de nieuwe generatie LS alvast ten tonele verschijnen. En als we Lexus' dichte verleden er bij nemen, dan kan er wel eens bitter weinig wijzigen tussen deze concept en het daadwerkelijk productiemodel.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen