Autonieuws: Varia

Radicaal nieuwe koers voor Lotus

"Simplify and add lightness", "any car which holds together for a whole race is too heavy", het zijn twee van de vele uitspraken die Lotus-stichter Colin Chapman ons wist te schenken. Anno 2010 is Lotus die filosofie min of meer trouw gebleven, maar het ziet er naar uit dat daar in de komende jaren verandering zal in komen. Proton, de Maleisische eigenaar van Lotus, wil het merk namelijk up market maken en richten naar Porsche, Aston Martin en zelfs Ferrari. 

Reden is dat Lotus in de 14 jaar dat het al in het bezit is van Proton, nog nooit winst wist te maken. Grotere, krachtigere en dus structureel complexere en zwaardere modellen moeten daar komaf mee maken. Dat ook de prijzen omhoog zullen gaan van deze modellen is navenant. De gemiddelde prijs zal tussen de 100 en 130.000 euro liggen en moet daarmee vooral klanten van Porsche zien af te snoepen. Op vlak van technologie wil Lotus niet onderdoen voor de rest. 7-traps bakken met dubbele koppeling, actieve aerodynamica, actieve ophanging, heads up displays, hybride motoren en motoren met range extender. Het moet allemaal mogelijk worden. 

De echte winst zal echter gemaakt worden uit het feit dat de omzet van Lotus omhoog moet. Het aantal verkochte units, dat nu tussen de 2000 en 2500 schommelt, moet richting 6- tot 8000 gaan. Er zullen gelijk ook franchises komen in 55 landen tegenover de huidige 30.

Dat Proton ambitieus is (het kwaliteitsniveau en de afwerking moeten bijvoorbeeld gevoelig de hoogte in) bewijst het feit dat het verschillende mensen van de concurrentie wisten aan te trekken. Huidig CEO Dany Bahar kwam over van Ferrari, net zoals Andreas Prillmann. Frank Tuch kwam over van Porsche waar hij de leiding had over de kwaliteitscontrole en Andreas Schiegel werkte voorheen bij Aston Martin. Toeval? Allerminst.

Of Proton met deze nieuwe richting voor Lotus de juiste zet maakt is nog maar de vraag. De core business van Lotus lag tot nog toe ver verwijderd van de doelgroep die ze met deze nieuwe strategie willen bereiken. Lotus moet na 14 jaar echter wel winst zien te maken wil het een gezond bedrijf worden. Zolang ze zich nog zullen toeleggen op het bouwen van Elises en Exiges, zullen ook de huidige Lotus-eigenaars zich eventueel wel kunnen verzoenen met deze plannen.

Via: autocar

Foto Colin: carmagazine

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen