Goed nieuws indien je geld te veel hebt: er komt misschien een onverwacht plekje bij om dat uit te geven. DS heeft namelijk verklapt dat ze nu toch een productieversie van de knappe SM Tribute overwegen… En net als de SM van weleer, zou die dan een V6-motor van Maserati onder de kap krijgen!
Een paar maanden geleden verraste DS vriend en vijand met de SM Tribute. Zo werd je misschien even gedwongen om connecties te maken die je niet eerder gemaakt had (de DS was ooit een model van Citroën -> de SM was toen een ander model van Citroën -> DS is nu een merk los van Citroën -> DS onthult een conceptcar om de Citroën SM te eren). Eens je die connecties echter gemaakt had, bleef je achter met een auto die zo mooi was dat je je al snel ging afvragen waarom DS zoiets niet in productie nam… En dat vroegen ze zich bij DS dus ook af.
Een miljoen euro waard?
In een gesprek met het Britse Top Gear heeft DS-ontwerper Thierry Metroz zich namelijk uitgesproken over die SM Tribute. Metroz verklapte er dat het merk overweegt om die conceptcar toch in productie te nemen, zij het in heel beperkte oplage. Niet alleen de tekenaar zou trouwens voorstander zijn van het idee want als we de beste man mogen geloven, staan ook Stellantis-opperhoofd Carlos Tavares en DS-baas Olivier François achter een productieversie van de SM Tribute. Bazen zijnde hadden die echter één voorwaarde: die productieversie zou wel winst moeten maken waardoor de moderne SM om en bij een miljoen euro zou moeten kosten… Slik!
Gelukkig zou je ook wel het één en ander krijgen voor je miljoen euro want als je zoveel uitgeeft, wil je geen EV — Metroz’ woorden, niet de onze. Zo zou de productieversie van de SM Tribute onderhuids gebaseerd worden op de Maserati GranTurismo en dus gebruik maken van dezelfde 3.0-liter Nettuno-V6 met dik 500 pk. Ook de conceptcar stond trouwens stiekem al op het platform van die verre Stellantis-neef om kosten te besparen, in die mate dat de voorruit van de SM Tribute volgens de designer identiek is aan die van de GranTurismo… En zo is de cirkel ook weer helemaal rond want de originele SM stond eveneens op een Maserati-platform en had eveneens een Italiaans V6-benzineblok onder de kap.
Wat denk je: zou zo’n SM Tribute een miljoen van je denkbeeldige euro’s waard zijn? Zeg gerust “ja” in onze comments, en misschien bouwt DS ‘m dan wel…
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen