Rijtest

Rijtest: Volkswagen Beetle Cabrio 1.2 TSI DSG

Met de huidige generatie Beetle heeft Volkswagen gelukkig terug het icoon eer aan gedaan. Kan de Beetle Cabrio het unieke gevoel van weleer geven, of is de magie al lang vervlogen?

Eind jaren '90 deed Volkswagen een tussenstop met de afschuwelijk New Beetle - een wagen waar we op de redactie nooit meer over spreken -, om uiteindelijk in 2011 met de huidige Beetle op de proppen te komen. Weg met de New benaming en weg met de overdreven vrouwelijke & retro styling. Dit jaar roepen ze ook nog "weg met het dak" bij de Beetle Cabrio. En eenmalig, zullen wij het in deze test nog hebben over de - vorige generatie - New Beetle. Daarna spreken we er nooit meer over.

Imagoschade

Het is gek hoe een iconische wagen die de autowereld voor eeuwig veranderde door één generatie - jep, we hebben het over die New Beetle - helemaal om zeep kon worden geholpen. Iedereen onder de dertig jaar gaat er vandaag de dag vanuit dat je een geaardheidsprobleem hebt als je in een Beetle de straat rondzoemt. Dat is zonde, want de huidige generatie ziet er - zelfs in cabriovorm - knap uit.

Image
Volkswagen-Beetle-Cabrio-1.2-DSG-Rijtest

Surfmodel

Het bolvormige lijnenspel van de oer-Beetle - technisch gezien de Volkswagen Type 1 - past niet meer anno 21ste eeuw. Iets waar ze met de New Beetle nog de mist in gingen, maar het helemaal goedmaken met de huidige. De Cabrio geniet ook van die veranderingen - die je uitvoerig in deze test kan lezen. Buiten de stoerdere snoet en strakker achterlichten doet vooral de lagere voorruit de Beetle Cabrio anders overkomen. Terwijl wij nog vreesden dat dat de Beetle zonder kap hard zou lijken op die vorige zonder kap - want eerlijk is eerlijk, onder de gordel blijft hij bol - herken je er meteen een ander model in, zelfs met de kap naar beneden.

Ons knalrood testmodel met chromen velgen straalt gewoon Californië uit. Een look waardoor je bijna zin krijgt om een surfboard aan te schaffen en met open dak - en surfplank er uit - tot aan de Blankenbergse zee te rijden.

Image
Volkswagen roept 2,6 miljoen wagens terug

Kapperslozemobiel

Met de kap naar beneden rijden is dan ook de manier om je te verplaatsen in de Beetle Cabrio. Net geen tien seconden heeft de Beetle nodig om zijn kap achteraan bovenop het koetswerk te parkeren. Nadeel is wel dat je verplicht het knopje moet ingedrukt houden tot de kap helemaal open/ toe is. Niet meteen een sinecure als je aan 50 km/u over de weg rijdt. Ga je trouwens sneller dan die 50 km/u, dan stopt het systeem. Dan is het best een stupide zicht om met een half open dak terug te moeten vertragen.

Image
Volkswagen-Beetle-Cabrio-1.2-DSG-Rijtest

Eenmaal het dak naar beneden wordt het stukken makkelijker om complimentjes te ontvangen. Zeker de iets oudere garde krijgt zeemzoete herinneringen aan hun jeugdjaren waardoor een lach, sympathieke knik of vriendelijk woordje nooit ver af is. De occasionele kappersuitspraak - om het mooi te verwoorden - van jongelui in hun getunede oude Nissan Primera moet je er dan maar bijnemen. Zeker als die kappersmobiel hen aan het volgende stoplicht het snot voor de ogen rijdt.

DSG stelt teleur

Dat je die Primera-boys aan het stoplicht er kan afrijden heb je vooral te danken aan de DSG-versnellingsbak. Zoals steeds zorgt hij voor geweldige schakeltijden zonder enige vorm van schokken of gewaarwording. Anderzijds is het wel de eerste maal dat een DSG teleur stelt. Het probleem lig niet zozeer bij de Direkt-Schalt-Getriebe (DSG) van BorgWarner met zeven verzetten, wel de combinatie met de motor.

Image
rijtest-volkswagen-beetle-cabrio-dsg_15

De 1.2 is gewoonweg te klein om gecombineerd te worden met de DSG-automaat. Die laatste wil continu toeren maken om vooruit te geraken in het verkeer, de motor wil dat allerminst. Het resultaat is een zenuwachtige gasresponsbrein die bij de minste aanraking van het gaspedaal al twee versnellingen terugschakelt. In realiteit komt het er op neer dat als je je laat uitbollen omdat er iemand voor jou een zijstraat in moet, je steevast wordt getrakteerd op een hakerige acceleratie als je terug naar je vaste snelheid wilt gaan.

Er zijn dan ook twee opties, of je neemt de 1.2 in handbak, of je neemt een grotere motor. De 1.2 met handbak lijkt ons ideaal in de Beetle Cabrio voor mensen die - om het op z'n Antwerps te zeggen - enkel rond de kerkentoren moeten. Rij je dagelijks grotere afstanden, dan is de 1.4 benzine met DSG (160 pk) je uitgelezen speelkameraad. Ga je helemaal loos, dan kan je ook de 200 pk sterke 2.0 krijgen in de Beetle Cabrio. Diesels staan er ook in de optielijst, maar wie wil nu dieselen in een cabrio?

Image
Volkswagen-Beetle-Cabrio-1.2-DSG-Rijtest

Unieke looks in het segment

Laten we de combinatie van motor en versnellingsbak even voor wat het is, dan voelt de Beetle Cabrio verrassend vast aan. Geen bootgevoel of wobbelende ophanging. Anderzijds dienen we wel te zeggen dat de 105 pk allerminst uitnodigden om de Beetle tot op het randje te rijden. Ga je ver, dan zal hij waarschijnlijk niet zo strak als de coupe rijden. Al koop je natuurlijk niet de cabrio om de Nürburgring onveilig te maken. Met de Beetle Cabrio cruise je doorheen heel het land.

In autoland vind je verder maar weinig concurrentie met evenveel cachet als de Beetle Cabrio. Renault heeft de Mégane CC, Peugeot heeft de bekende 308 CC en Mercedes heeft de SLK - die eigenlijk in een andere klasse speelt (had je al opgemerkt dat ze alle drie een stalen dak hanteren in tegenstelling tot de stoffen kap van de Beetle?). Die drie wagens geven echter nooit hetzelfde gevoel dat je krijgt als je met een Beetle Cabrio onderweg bent. Een gevoel van "ik rij met een stuk autogeschiedenis rond in een modern jasje, met moderne technologie."
De enige andere concurrent die daar in de buurt komt is Mini met zijn cabrio.

Image
Volkswagen-Beetle-Cabrio-1.2-DSG-Rijtest

Conclusie

De nieuwe Beetle Cabrio is een verademing voor de echte Beetle-fans en een hommage aan het icoon. Toegegeven, de motor en de aandrijving zitten - naar analogie met de originele - wel op de verkeerde plaats. In ruil krijg je echter een wagen die rijdt als een Golf, maar niet diens uiterlijk moet meezeulen. Wij kunnen enkel maar blij zijn dat Volkswagen niet de kaart heeft getrokken van te pure nostalgiemarketing. Iets waar Mini zich soms wel aan laat vangen.

Wat betreft die 1.2 benzine met DSG, gooi één van de twee buiten. Ofwel de DSG ruilen voor een handbak, ofwel voor een grotere motor kiezen. Het typische Beetle boxergeluid zal je er wel zelf moeten bijmaken.

Specificaties

Vermogen105 pk
OverbrengingDSG-7
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 334 kg
Topsnelheid178 km/u
Prijs testwagen€ 32 211
Prijs basismodel€ 24 420
0 tot 100 km/u11.70 sec
Gemiddeld testverbruik7.20L/100km
Min. kofferinhoud225 L
CO2-uitstoot139 g/km
BIV€ 177
Rijtaks181

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen