Rijtest

Rijtest: Mercedes C220 BlueTec (2014)

Ze hebben er bij Mercedes genoeg van. De jongens uit Stuttgart willen nieuwe hoogtes bereiken met hun C-Klasse en zo een BMW 3 Reeks en Audi A4 achter zich laten. Met de slogan *"Das beste oder nichts"* zijn ze alvast ambitieus. Maar maakt deze generatie C-Klasse die verwachtingen waar?

8.500.000. Dat is het aantal C-Klasse's dat Mercedes in haar geschiedenis verkocht inclusief diens grondlegger, de Mercedes 190 in 1982. Dat maakt de C-Klasse het belangrijkste model in het gamma van Mercedes. Het uittredende model was goed voor niet minder dan 2,4 miljoen verkochte exemplaren. En de verkoopdoelstelling van deze C-Klasse is dezelfde als die van de net vernieuwde S-Klasse: meer verkopen door meer kwaliteit.

Kleintjes worden groot

En laat de S-Klasse nu net een sleutelwoord zijn voor deze generatie C-Klasse, meer dan ooit is deze generatie een klein broertje van het Mercedes slagschip geworden. Vooral visueel zijn de gelijkenissen treffend. De ene vindt het erg vrouwelijk, de andere pure klasse - al gaan beide trefwoorden misschien wel samen.

Wat opvalt is de erg korte overhang zowel voor- als achteraan. Vooraan heb je in deze Executive uitvoering een blinkend zwarte grille met chrome accenten. Die chrome accenten komen terug langszij en vormen de basis voor een welgevormde difusor achteraan, zeker in combinatie met de obsidiaanzwarte lakkleur. Maar laat u niet misleiden, door de chrome lijnen lijkt onze C220 BlueTEC twee ovale uitlaatpijpen te hebben, maar meer dan wat optisch bedrog is het niet. Het uitlaatpijpje zit mooi onderaan verstopt.

Image
mercedes-c220-bluetec-2014-w205_3

De C is niet langer de instapper als je bij Mercedes gaat shoppen voor een sedan. Die rol heeft de CLA overgenomen. En met diens introductie is het hele gamma gevoelig groter geworden. De CLA is 4.630 mm lang en daarmee 39 mm langer dan de uittredende generatie C. Dat wil zeggen dat deze C moest groeien, en dat deed hij, tot 4.686 mm in de lengte en met 40 mm in de breedte. En dat terwijl hij 70 kilogram minder in de weegschaal legt. Een pak groter dus dan zijn voorganger, maar nog steeds iets kleiner dan de 4.879 mm van de E-Klasse. En die extra ruimte laat zich voelen in de C-Klasse, zeker binnenin.

Image
Rijtest: Mercedes C220 BlueTec (2014)

Tot in de puntjes

Want eens ingestapt weet je waarom Mercedes tot de top behoort. Het interieur is opnieuw tot in de puntjes afgewerkt. De lederafwerking is op topniveau maar laat zich wat ontsieren door de zwakkere kwaliteit van de plastic hout-look-a-like inleg in het dashboard en middenconsole. Die middenconsole werd trouwens wat hoger opgetrokken waardoor de C-Klasse een hoger limousine-gevoel krijgt.

Op die middenconsole vinden we de touchpad terug die - enkel in België - standaard is op elke C-Klasse. Een leuke toevoeging, maar in onze ogen is hij overbodig en staat hij zelfs in de weg om de draaiknop te bedienen. Die draaiknop doet zijn werk immers prima waardoor de toegevoegde waarde van de touchpad wat zoek is.

Image
Rijtest: Mercedes C220 BlueTec (2014)

In het dashboard staat het opvallende infotainmentsysteem centraal. Het oogt knullig, maar het werkt prima. De ventilatieroosters zijn van prima kwaliteit, in tegenstelling tot die van de CLA. Mooiste accent zijn de speakers van 'Burmester' die op een sublieme manier worden weergegeven en ingewerkt.

Image
Rijtest: Mercedes C220 BlueTec (2014)

De C-Klasse mag dan wel het limousinegevoel geven, hij is dat van nature niet. Desalniettemin beschikt die over voldoende beenruimte. Ik had met mijn 1.85 nog voldoende ruimte aan de knieën over, mede dankzij de insnijdingen die ze achteraan in de bestuurders- en passagiersstoel maakten. Aan hoofdruimte is er wel een gebrek, zeker wanneer ik rechtop ging zitten kwam ik met m'n hoofd tegen de sterk dalende daklijn te zitten. Meer ruimte is er in de koffer te vinden. Daar beschikken we over 480 liter, dat is 5 liter meer dan de vorige C en 10 liter meer dan de CLA, maar nog steeds 60 liter minder dan de E-Klasse.

Verleid tot ECO Comfort

Op de baan laat de C-Klasse zich aangenaam rijden door het gemak en comfort. Van nature uit laat deze viercilinder zich niet sportief rijden, daar heb je met 170 pk ook geen nood aan. Als we zeggen dat je alle 400 Nm al vanaf 1.400 rpm beschikbaar hebt, weet je dat de C een cruiser is die niet gemaakt is om de sprintjes te trekken, wel om ongelooflijk comfortabel op de autosnelweg te fungeren. De flippers achter het stuur om manueel te schakelen zijn in deze configuratie dus ook wat overbodig.

Desalniettemin kan je de C-Klasse in verschillende standen rijden. De Sport+ stand zet naar goede gewoonte de veren wat strakker, verzwaart het stuur en maakt de vierpitter wat zenuwachtiger. Daar tegenover staat de Eco Comfort stand. Die benaming klinkt dan wel oersaai maar hij liet zich opvallend aangenaam rijden. Oneffenheden in de weg lieten zich beter wegfilteren en aan vermogen onderaan de toeren was er nooit tekort. Wie dus het dagdagelijkse woon-werkverkeer voor zijn rekening neemt in deze Mercedes zal zich allicht laten verleiden door het comfort van de Eco stand. Wie zich genoodzaakt voelt om de Mercedes de bochten in te gooien kan voor de sportievere standen kiezen, al werden wij daartoe niet verleid.

Image
Rijtest: Mercedes C220 BlueTec (2014)

En de rust die de C-Klasse uitstraalt op je rijgedrag heeft ook impact op de verbruikscijfers. Op papier geeft Mercedes 4,4 liter mee, wij klokten gemiddeld op 6,3 liter af. We haalden uitersten van 5,5 liter op de autostrade en 7 liter bij sportief rijgedrag met veel hernemingen. De CO2-uitstoot zit op 110 g/km en krijgt zo een C-label opgespeld.

Keuzes maken

Goedkoop is de door ons geteste C220 BlueTec niet. Maar met het prijskaartje van 59.332 euro heb je er wel enkele bladzijden opties bij. Denk bijvoorbeeld aan neerklapbare achterbank (290 euro), onze automatische zeventrapsversnellingsbak die ondanks zijn leeftijd nog steeds 2.100 euro kost, het Exclusive Pack dat met 1.050 euro ook niet van de goedkoopste is, voetmatten, spiegelpakket en ga zo maar door... de Mercedes staat er bol van. Belangrijk is de vanafprijs die 30.900 euro bedraagt en zo perfect in lijn ligt met de naaste concurrenten. Vanaf die prijs kan je zelf gaan kiezen welke opties je er wel of niet op zet, al zal die keuze naar goede gewoonte weer verdomd moeilijk worden.

Specificaties

Vermogen170 pk
Overbrengingautomaat, 7 versnellingen
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 470 kg
Topsnelheid233 km/u
Prijs testwagen€ 59 332
Prijs basismodel€ 30 900
0 tot 100 km/u8.10 sec
Gemiddeld testverbruik6.30L/100km
Min. kofferinhoud480 L
CO2-uitstoot110 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen