Rijtest

Rijtest : Volvo V60 T6 AWD

De meningen over een nieuw model waren zelden zo gelijklopend als bij deze nieuwe V60. Het is dan ook de eerste keer dat Volvo op de proppen komt met een heuse lifestylebreak. Na een uitgebreide test van de opvallend gekleurde S60 kunnen we enkele maanden later achter stuur kruipen van de breakvariant van dat model dat onder de naam V60 in de catalogus prijkt. En dat deden we dan ook met veel plezier, of misschien had die T6 motor er ook wel iets mee te maken…

Onder de kap van onze testwagen lag voor de verandering eens geen roffelende vijfcilinder diesel, geen schattige 1.6 D Drive motor, maar een klepper van een T6. Niet minder dan 304pk kregen we mee om te verdelen over de vier wielen. Bij het starten krijgen we al meteen de indruk die ons tot na de test zal bij blijven: deze V60 met T6 is geen wagen die je kippenvel bezorgt. Hij doet zijn werk eerder vanop de achtergrond en laat slechts van zich horen als je het gaspedaal werkelijk bijna door de vloer heen wil trappen. En eigenlijk, van een Volvo zouden we in feite niets anders verwachten dan dat. Gekoppeld aan de automatische 6-traps Geartronic levert het blok zijn kracht op een evenwichtige en serene manier af. Met 304pk bij 5.400 rpm en 440Nm beschikbaar vanaf 2.100 rpm heb je altijd genoeg kracht binnen handbereik om een snel inhaalmanoeuvre te forceren of gewoonweg als eerste weg te zijn aan het stoplicht. De combinatie met het AWD-systeem van Volvo maakt dat je onder alle weersomstandigheden kan rekenen op voldoende grip.

Volvo en veiligheid, het zijn twee woorden die bijzonder goed samengaan. Net zoals de S60 is de V60 voorzien van alle nieuwste veiligheidssystemen die ervoor zowel voor de bescherming van de inzittenden zorgen als die van de mensen die zich buiten de wagen bevinden. De hele rits aan airbags in wordt aangevuld met systeem als BLIS, Lane Keeping Detection en het Collision Warning system. Dat laatste systeem doet letterlijk datgene wat het in zijn naam doet vermoeden. Het ‘waarschuwt’ voor aanrijdingen. En dat doet het soms op nogal bruuske manier. Detecteert het systeem een gevaarlijke situatie dan verschijnen er voor de bestuurder in de vooruit enkele oranje balkjes. Duikt er ogenschijnlijk écht gevaar op, dan worden die balkjes fel rood en krijg je terzelfdertijd een luide signaaltoon te verwerken. Best even schrikken als je rustig aant het laveren bent door de stad of in een enkelrichtingsstraat waarin je moet slalommen tussen aan beide kanten van de weg geparkeerde wagens. Meer lof hebben we over het Pedestrian Safety System en het City Safety System. Aangezien deze systemen al meermaals uitgebreid beschreven werden in tal van rijtesten besparen we jullie een lange uitleg. Kortweg komt het erop neer dat ze er toe in staat zijn om tot snelheden van 30 km/u aanrijdingen te voorkomen en op die manier menselijk en materieel leed tot een minimum te beperken.

Het design van de V60 laat zich kenmerken door een vlot en sportief lijnenspel. Van de neus tot aan de achterdeuren is er niet veel nieuws te bespeuren. Tot zover herkennen we de looks van de S60. De knappe krachtige snuit biedt een mooi alternatief voor wie is uitgekeken op de strenge blikken van de Duitse concurrentie. Laten we onze ogen iets verder over het koetswerk glijden, dan komen we uiteindelijk bij het elegante achtersteven aan. Het typische design dat we ook al kennen van de XC60 krijgt hier een geheel eigen invulling, die meer dan geslaagd blijkt te zijn. De fijne, sierlijke lijn van de achterlichten accentueren het lijnenspel achteraan. De brede “heupen” worden daardoor extra in de verf gezet waardoor de V60 wat verleidelijker gaat uitzien.

Het interieur heeft niets nieuws te bieden ten opzichte van de S60, waardoor we al snel goed overweg konden met alle verschillende bedieningselementen. De centrale middenconsole herbergt zowat alle functies die je je kunt indenken in een moderne wagen. Van radio over navigatie tot airco en zetelverwarming, niets ontbreekt. Het centrale scherm wordt van het knoppenarsenaal gescheiden door een nogal ongelukkig geplaatste centrale luchtmond. Het lijkt alsof deze in de laatste fase werd vergeten en dan nog snel een plaatsje moest krijgen. Op het centrale scherm worden alle functies weergegeven. Te betreuren is de werkingssnelheid van het systeem. Steevast moet je een seconde of twee wachten eer je reactie krijgt. Dat is bijvoorbeeld knap lastig bij het ingeven van een bestemming in de GPS. Een volledige crash van het computersysteem tijdens de laatste dag van onze test doet ons dan ook des te meer twijfelen over de kwaliteit en duurzaamheid ervan.

Een heel erg jammer feit als we anderzijds moeten vaststellen dat er voor de rest niets valt aan te merken op het doordacht ontworpen interieur van deze Volvo. De ergonomie is heel erg goed uitgekiend. Het zijn ook net die typische zetels en hun unieke (en bijzonder comfortabele) zithouding die een Volvo tot een echte Volvo maken. Een van onze redactieleden, die na een rit van enkele dagen de overstap  maakte naar een niet nader te omschrijven kleine monovolume van het merk dat begint met O en eindigt op PEL, kan hierover uitgebreid getuigen. Ook achteraan hebben we niet te klagen in deze lifestylebreak. Zelfs voor personen met een lengte van 1.80m is het aangenaam toeven op de achterbank. De zittingen zijn lang genoeg en de rugleuning is biedt ook voldoende steun. De stevige centrale arm steun met geïntegreerde bekerhouder maakt lange ritten ook iets comfortabeler.

Een break hoort praktisch te zijn, dus daarop hebben we de V60 uitgebreid getest. In absolute cijfers (430l - 1.241l) moet hij ten opzichte van zowat alle concurrenten het onderspit delven. Ook de hoge laaddrempel speelt in zijn nadeel. Maar dat is dan enkel zo wanneer je de V60 zou kopen om er elke week een verhuis mee te doen. En laat ons eerlijk zijn, dat zal niet de reden zijn waarom je hem koopt. Een knap gelijnde wagen die op de koop toe nog best wat bagage kan verwerken. De achterbank en de passagiersstoel worden in een handomdraai neergeklapt waardoor je de laadruimte op een eenvoudige wijze kan moduleren.

De T6 is een stille krachtbron, treedt nooit op de voorgrond. Enkel wanneer je hem echt hard op de staart trapt laat hij van zich horen. Anders zou je haast gaan denken dat je met een hybride onderweg bent. Een blik op het gemiddelde verbruik in de boordcomputer toont dan wel meteen het tegenovergestelde. Het gemiddelde lag steeds boven de 12,8 liter per 100 km. Soms zelfs tikten we 15 (!!) liter aan, en dat vonden we echt zeer veel. Het rijcomfort is net zoals in de eerder geteste S60 van een hoogstaand niveau. Korte of lange afstanden, het maakt niet uit. De V60 neemt een ritje naar het dorp als ontbijt, eentje van Antwepen tot Parijs als middagmaal en tussendoor rij je met plezier nog enkele keren op en af tot in Brussel. Jullie begrijpen wel wat ik wil zeggen vermoed ik. Wees enkel gewaarschuwd dat je langere ritten meermaals zal moeten onderbreken voor een stop aan het tankstation, dit vanwege de beperktere autonomie.

De V60 T6 AWD is beschikbaar in twee uitrustingsniveau's, de R-design (€ 44.250) en Summum (€ 45.850). Het ene richt zich meer op de liefhebber van een sportievere look, het andere legt de focus op luxe en comfort. Beide uitrustingsniveau's houden in dat er bijna geen opties meer overblijven waardoor de V60 T6 AWD best interessant geprijsd is ten opzichte van de concurrentie. Neem bijvoorbeeld de 335i xDrive dewelke standaard al € 50.250 kost. Of dat prijsverschil de doorslag kan geven en de critici kan overhalen over te stappen naar een Zweedse kar, is een vraag die wij jammer genoeg niet voor jullie kunnen beantwoorden. Wat we wel weten is dat de V60 een verdomd knappe wagen is met bakken karakter, en dat kan je niet van elke Duitser zeggen.

Tekst en foto's: Alexander De Nys
Met dank aan Volvocars Belgium voor de testwagen

Specificaties

Vermogen304 pk
Overbrenging6-bak automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 742 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 45 850
Prijs basismodel€ 32 200
0 tot 100 km/u6.20 sec
Gemiddeld testverbruik12.90L/100km
Min. kofferinhoud430 L
Max. kofferinhoud1 241 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen