Rijtest

Rijtest: Citroën C5 Tourer 2.2 HDi

Wie een Citroën C5 koopt, kiest in eerste instantie voor comfort, een spil waar rond het hele merk verweven is. Dat is misschien ook de reden dat Citroën 5 dieselmotoren aanbiedt en amper twee benzinemotoren. De nieuwste in het rijtje is een 2.2 liter HDi dieselblok, wij gingen na hoe dat blok zich in de C5 Tourer gedraagt.

Geen misse verschijning die nieuwste C5 break, dat staat meteen vast, zeker onze geteste variant. Een dalende daklijn en een vloeiende lijn doorheen de deuren onder de ramen zorgen er voor dat je niet met een brooddoos onder weg bent. Hetzelfde geldt voor de achterzijde. Daar vallen voor de twee brede uitlaatpijpen op langs beide kanten van de wagen. De LED-achterlichten en kleine taartschep op het dak bevestigen de sportieve toets. Ook vooraan zijn strakke lijnen troef. De twee aluminum lijnen waarin het logo werd verwerkt lopen uit tot in de koplampen, die het geheel verder door trekken naar de zijkanten en over de motorkap. Aan aluminium geen gebrek op de C5, waarschijnlijk het geheim van de strakke looks ervan. Net zoals de omlijning van de grille vooraan, krijgt ook de zijkant een aluminium-streep mee, zowel onderaan als vlak onder de ramen. Geen praktische reden, wel een esthetische. Want daardoor krijgt het koetswerk een onderbreking en oogt hij scherper. Sportieve looks dus die steeds terugkomen bij de nieuwe breaks op dit niveau. Kijk naar de nieuwe Peugeot 508, de Volkswagen Passat, Mazda 6 Sportbreak, C klasse Estate, Skoda Superb Combi, enzovoort. Allemaal ranke breaks die er, laat ons eerlijk zijn, allemaal enorm goed uit zien. Het enige verschil tussen alle wagens is de kwaliteit van afwerking en de dynamiek bij het rijden.

Voor dat eerste, de afwerking, kan je Citroën betrappen op enkele schoonheidsfoutjes. Zo heb je nog steeds dat stuur met een vaste kern. Nostalgie voor de oude Citroën-rijders onder ons, eerder (relatief) gevaarlijk voor de huidige bestuurder. Want wanneer je het stuur goed vastneemt en wat sportiever de bochten in gaat, klem je al snel je duim tussen stuurwiel en stuurkern. Anderzijds maakt de vaste kern het gemakkelijker om al draaiend je radiozender, volume of cruisecontrol aan te passen. Tweede foutje waarop ze te betrappen zijn is de onhandige bediening van het instrumentenpaneel wanneer de versnellingspook in D staat. De pook belemmert je het gebruiken van de draaiknop waarmee je het infotainment systeem bestuurt. We stellen ons daarnaast ook de vraag waarom de Fransen de drukknop om het aanzetten van de vier richtingaanwijzers, aan de passagierskant monteerden. Een onhandige plek waar je op het moment van de nood niets te zoeken hebt.

Laat het ons wel op die zaken houden, want verder levert Citroën een prima interieur af, waarin zakelijkheid en professionaliteit centraal staan. Een zwart interieur, handig te bedienen navigatiesysteem (dat zich wel wat moeilijk liet aflezen) en een stevige partij knopjes en pinkers, die zich zeer leuk laten gebruiken. De Tourer kan ook uitpakken met een riante kofferruimte die door zijn platte vloer zeer handig in- en uit te laden is. Zo biedt Citroën je als rijder de keuze om de koffer met zes centimeter laten zakken, waardoor het inladen nog gemakkelijker wordt. Die optie is beschikbaar op het niveau van Hydractive III. De gewijzigde ophanging neemt zijn normale hoogte aan bij de start van de motor. Ook de optionele kofferklep biedt een leuke luxe. De koffer gaat met een druk op de knop automatisch open en/of dicht. Wij maakten de bedenking wat er zou gebeuren wanneer we de koffer wouden openen in een lage parking. Gelukkig dacht Citroën daar zelf ook aan. Want de Fransen integreerden een antiklemsysteem dat de aanwezigheid van voorwerpen detecteert en het openen/sluiten van de kofferklep stopt indien nodig.

De reden voor deze test is uiteraard het nieuwe motorblok onder de kap. De 2.2 HDi, die hier goed is voor 200 pk, vervangt de oudere 2.2 HDi met 170 pk. Citroën paste dat blok aan door de twinturbo er uit te gooien en deze te vervangen met variabele turbogeometrie. Die wijziging komt er eerst en vooral om het verbruik te drukken. Een verbruik dat tijdens onze testweek rond de 7,8 liter schommelde. Geen hoogvlieger, maar met wat moeite krijg je de C5 makkelijk onder de 6 liter. Wij waren vooral opzoek naar de 200 pk, en dat vraagt soms een inspanning van de benzinepomp. Met dit vermogen ben je met de wagen vlot mee in het verkeer. Er is aan koppel geen gebrek al betrap je hem vaak op een gat tussen het indrukken van de pedaal en het effectief reageren hierop. Datzelfde probleem doet zich voor bij de start, waardoor je vaak plots in een hoger toerenbereik komt en net iets te Johny uit je startblokken komt. En dat laatste kan je uiteraard zelf perfect uitlokken. Want zelfs met de zestrapsautomaat die wij hadden, ben je in staat om al eens wielspin te krijgen. Vergeet echter niet dat je met een viercilinder onder weg bent en dat je, hoewel de twee uitlaatpijpen achteraan het tegendeel lijken te bewijzen, geen schitterend geluid op je bord krijgt.

Tijdens het rijden zelf kom je terug op een typisch Citroën-element, namelijk het vliegen over het wegdek. De luchtvering, die enkel leverbaar is in de Exclusive-editie, doet het prima en ook de geluidsisolatie laat tot 140 km/u geen steken vallen, vanaf dan hoor je de wind er door komen. Een deel van die goede isolatie is te danken aan de dubbele beglazing en het automatisch wegdempen van motorgeluiden aan de bron. De automaat laat zich op zich makkelijk bedienen, al schakelt hij nog niet zo vlot als we gewoon zijn bij concurrerende merken. De C5 kan je net zoals de DS destijds verstellen van hoogte, dat er mensen zijn die het verschil voelen, daar twijfelen we niet aan, wij persoonlijk hadden met die instelling weinig of geen affectie.

De 2.2 HDi die we hier testten is enkel te verkrijgen op het Exclusive pakket van Citroën, en laat daarmee de Attraction en Seduction varianten achter zich. De C5 Tourer 2.2 HDI 200 AUT6 Exclusive, zoals hij voluit heet, kan je bestellen vanaf 38.580 euro BTW inclusief. Een zeer interessante prijs als je je bedenkt dat je er een complete wagen voor krijgt. Ga je shoppen bij Volkswagen of Skoda dan ben je meer geld kwijt voor minder auto, het rijgedrag achterwege gelaten. Wij zijn trouwens ook benieuwd hoe deze 2.2 diesel het zal doen in de Jaguar XF, hopelijk is de trage reactie daar weg, en komt de 200 pk wel tot zijn volste recht.

Specificaties

Vermogen200 pk
Overbrengingautomatische 6-traps
Aandrijvingvoorwiel
Topsnelheid225 km/u
Prijs testwagen€ 38 580
Prijs basismodel€ 25 780
0 tot 100 km/u9.40 sec
Gemiddeld testverbruik7.80L/100km
Rijtaks0

Met dank aan Citroën België voor de wagen

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen