Rijtest

Rijtest: Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI

In juli vorig jaar kwamen de foto's van de gloednieuwe 508 in onze digitale brievenbus, en het leek liefde op het eerste gezicht. We hebben er uiteindelijk een hele tijd op moeten wachten, maar het was eindelijk zo ver, we konden plaats nemen achter het stuur van de 508 SW.

Wie de benaming niet herkent, niet gevreesd. Tot voor 2010 was er van een 508 geen sprake. Toen bood Peugeot twee andere modellen aan, de 407 en de 607. Beide wagens hadden hun diensten bewezen en waren aan vervanging toe. Al dan niet een verrassing maar Peugeot besliste beide modellen te vervangen door één enkele all-rounder. Met een beetje nadenken over de naam kom je dan al snel op tram 5. Jammer genoeg valt er daarmee ook een leuke coupé uit het gamma die momenteel niet op opvolging lijkt te kunnen rekenen.

De 508 heeft met andere woorden de moeilijke taak twee modellen van het gamma te vervangen, en dat wil zeggen twee verschillende doelgroepen tevreden te stellen. Dat lijkt grotendeels te lukken, en dat heeft hij vooral aan zijn strakke design te danken. Sinds Peugeot op de proppen kwam met de concepts 'SR1' en '5 by Peugeot' hebben we weinig anders gezien dan knappe bolides. Eerst de RCZ, nadien de nieuwe 308 en nu dit. Vooraan op deze 508 SW prijkt het vernieuwde logo boven een knappe in chrome omlijstte grille. Op de motorkap merken we net als langszij strakke lijnen op. Die laatste monden uit in de spitse koplampen die ons achteraan misschien wat aan de Mondeo doen denken. Achteraan valt opnieuw het fijne karakter van de wagen op. Een charmant uiterlijk dat Peugeot meer dan ooit laat opvallen op de baan. Eindelijk een knappe break binnen de Peugeot familie laat ons maar zeggen, want de 308 SW is nu ook niet moeders mooiste.

En alsof Peugeot ons niet voldoende wist te verrassen met zijn exterieur doen ze er binnenin nog een schepje boven op. We merken een interieur op dat een heel premium indruk nalaat en zich stevig onderscheidt met haar voorgangers. We nestelen ons in (al dan niet echte lederen) zetels die de rug prima ondersteunen. De stoelen zijn in onze testwagen elektrisch te verstellen waardoor de prima zitpositie al snel gevonden is. Het dashboard laat zich vooral opmerken door zijn ergonomische opbouw. In tegenstelling tot zijn verre neef, de C5 Tourer, is deze wel blindelings te bedienen. Vooral de middentunnel krijgt van ons een pluim. Ordelijk, strak en prima bediening. Jammer dat het navigatiesysteem zich niet altijd even soepel laat bedienen, al lag dat vooral aan de snelheid van de software.

De lange break heeft uiteraard een belangrijke reis-functie te vervullen. Volle koffers en drie kinderen die elk moment naar het toilet moeten zijn nu eenmaal zaken waarmee hij zal moeten afrekenen. Aan plaats zal het in elk geval niet liggen. De koffer kan 660 liter slikken met de achterbank recht. Als we die eerder genoemde kinderen in tussentijd even naar het toilet sturen, kunnen we die bank plat leggen. Dan beschikken we over maximaal 1.865 liter. De koffer is overigens handig in- en uit te laden en werd knap afgewerkt met een extra bodem die een louter esthetische functie heeft. Ook de zitbank achteraan is meer dan comfortabel te noemen, verrassend veel beenruimte voor de testpiloot van dienst met zijn 1m85. Het panoramisch dak, dat vanaf het tweede uitrustingsniveau standaard wordt geleverd zorgt er tevens voor dat het interieur nog groter lijkt, zonder daardoor monovolume-allures te krijgen. Als we een minpunt willen aanreiken in verband met het interieur, dan wijzen we naar de afwezige opbergvakjes.

Speciaal voor deze 508 lanceerde Peugeot ook een nieuw motorblok. Het werd een 1.6 liter met een start/stop technologie. Officieel heet het blok 1.6 e-HDI en het toont op papier mooie cijfers aan. In de 508 wordt dat blok standaard gekoppeld aan hun gerobotiseerde versnellingsbak. Het vermogen telt 112 stuks, daarmee is hij geen hoogvlieger, al is dat voldoende op onze wegen. Jammer genoeg laat de versnellingsbak grote steken vallen waardoor onze knappe bolide na 5 minuten een al heel andere indruk achterliet. Zwak schakelen, stevige schokken tussen twee versnellingen en slome reactietijden, het zijn jammer genoeg onze bevindingen na een week cruisen. Dat maakt dat je de wagen al snel gaat rijden met behulp van de gegeven flippers, die zich achter het stuur bevinden maar wel meedraaien. De versnellingsbak wordt enkel aangenaam op de autostrade, waar hij allicht zijn grootste aantal kilometers zal slijten. De hernemingen laten dan wel even opzich wachten, maar de vreselijke schokken vallen op hogere snelheden gelukkig deels weg. Ook de motor lijkt zich daar het best te gedragen. De wagen zelf laat opnieuw een solide indruk na. Goed afgeveerd en prima isolatie.

Het nieuwe blok mag zichzelf, dankzij de start-stop, rekenen tot de 'min 5-liter per 100 km'-groep. Officieel geeft Peugeot 4,2 liter mee, al houden wij het op dik 5 en zelfs meer dan 6 liter per 100 kilometer. De start-stop is dan weer wel aangenaam, zo niet een van de betere in het segment. Zodra je met de Peugeot in zijn drive stand onder de 8 km/u duikt, maar wel op je rem staat, staat de motor af. Zet je hem op dat moment in neutraal blijft de motor zwijgen, blijf je in drive staan, blijft de motor stationair draaien. Een beetje vreemd, aangezien je door de gerobotiseerde bak niet verder bolt en bijgevolg evengoed stil staat.

Met die zuinige motor, die door de start stop 15 procent minder verbruikt, kom je op een CO2-uitstoot van 110 g/km, daarmee kan je rekenen op 3 procent overheidssteun. De 508 SW in zijn standaardtrim (Acces) kost je 25.330 euro, de variant met de 1.6 e-HDI is iets duurder, namelijk 27.030 euro. Beide zijn zeer mooie getallen. Niet alleen leuk meegenomen voor de private kopers, het is vooral een mooie stap richting een potentieel succes in de leasing markt. Want wie het laatste half jaar zijn ogen opentrok op de baan, wist al van het bestaan van de 508 af. Hij valt op door zijn knappe verschijning en laat vele kopers blijkbaar niet onberoerd. En als we dan een aankoopadvies mogen geven, kies voor de manuele versnellingsbak.

Specificaties

Vermogen112 pk
Overbrenginggerobotiseerde zesbak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 405 kg
Topsnelheid194 km/u
0 tot 100 km/u11.90 sec
Gemiddeld testverbruik5.70L/100km
Min. kofferinhoud660 L
Max. kofferinhoud1 865 L
Rijtaks0

Met dank aan Peugeot

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen