Rijtest

Rijtest: Renault Laguna Grandtour dCi 4Control

De Renault Laguna GrandTour is een wagen die al een tijdje op ons testwagenverlanglijstje figureert. Toch kregen we hem nog niet over de vloer omdat het zo'n wagen is die overal goed in is, maar nergens echt meer in uitblinkt.

De ideale gelegenheid bleek de combinatie van de Grandtour met 4Control vierwielsturing. Ook die laatste gimmick was nog niet terug te vinden op onze site. We konden ons moment dus niet beter kiezen. De Laguna ziet er aan de buitenzijde nog steeds lekker uit. Sedert de facelift krijgt elk model standaard het pakket mee dat vroeger enkel voor de GT-versies voorzien was en dat heeft een positieve invloed op de looks. Hij ziet er sportiever uit dan de Laguna berline die we eerder testten maar heeft toch niet het Johnny-geurtje van de Mazda6 Sportwagon-test. Dubbele uitlaten, bodykitje rondom en vooral erg lekker blauw als koetswerkkleur zorgen ervoor dat je zin krijgt om met de wagen te rijden.

Laten we dan vast instappen. Wie dat doet komt in een interieur terecht dat degelijk is uitgewerkt maar waaraan we toch zien dat de jaren beginnen meetellen. Waar andere auto's uitpuilen van de bekerhouders en opbergvakken was het bij de Laguna zoeken naar een plaatsje om ons flesje water kwijt te kunnen. Geen groot probleem maar wel een opvallend verschil met de concurrentie.

Ook aan de afmetingen zien we dat de Laguna Grandtour al wat ouder wordt. De nieuwe generatie middenklassebreaks heeft heel wat centimeters extra kofferruimte en is in totale lengte ook een stuk groter. Niet dat de Laguna in Grandtour-versie ontoereikend is qua bagageruimte, met 508 liter kan je gerust nog even langs de supermarkt alvorens je je sportzak thuis afzet. Die ruimte kan je nog uitbreiden tot 1.593 liter als je de achterbank neerklapt.

De Laguna Grandtour die wij testten was voorzien van een 2.0 dCi met 130 pk. De Renault diesels zijn er van het type die we kunnen smaken. Ondanks hun vrij rauwe klank brengen ze je snel vooruit en gedragen ze zich ook levendig. Dat geldt ook voor deze 130 pk-versie. Het verbruik is niet van de laagste in deze Grandtour (7,5 liter reden we ook met de Koleos), het hernemen bij hogere snelheden doet dat snel vergeten. Naast de drie varianten van de dCi-motor biedt Renault tegenwoordig slechts één benzinemotor meer aan op de Belgische markt. Dat komt omdat de wagen in benzineversie amper verkocht wordt.

Renault biedt op de Laguna een 4Control-systeem aan. Dat houdt in dat de achterwielen tegensturen of meesturen, al naargelang de snelheid. Bij snelheden tot 60 km/u gaan de achterwielen in tegenovergestelde richting van de voorwielen draaien om de bocht kleiner te maken. Ga je sneller dan 60 km/u dan sturen de achterwielen parallel mee met de voorwielen. Zo wordt het eenvoudiger om een bocht te nemen aan een hogere snelheid. Het nadeel van dit systeem kom je echter al snel tegen. Tegen het einde van de bocht sluit je aan bij een tragere voorligger die niet over het 4Controlsysteem beschikt. Het systeem vraagt wat gewenning van de bestuurder, zo sta je de eerste paar keren dat je achteruit in parkeert gegarandeerd schuin in de parking omdat je te weinig rekening hebt gehouden met de tegensturende achterwielen.

Een Renault Laguna GrandTour rij je bij de verdeler buiten voor minimaal 27.550 euro.Onze testwagen ging vlotjes over de 30.000 euro (31.350 euro, exclusief opties). De Initiale schurkt tegen de 40.000 euro aan. Omdat Renault met uitrustingsversies werkt zijn de aan te duiden opties beperkt. Een glazen schuifdak, een GT-pack voor de looks en een hele reeks personaliseringsmogelijkheden voor navigatie en audio.

De test met de Renault Laguna was verhelderend op verschillende manieren. Zo komen we toto de conclusie dat ouder niet per se slechter is maar dat de concurrentie wel flinke stappen voorwaarts heeft gezet. De 4Control vierwielsturing is een leuk hebbeding maar behalve een extra veiligheidsgevoel heeft het weinig meerwaarde voor de auto. Die meerwaarde vergooi je ook dadelijk door wat sneller te gaan rijden of de bochten wat strakker aan te snijden. Misschien is dat ook de reden dat je ze zo weinig ziet en dat het systeem niet werd overgenomen op andere modellen.

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Specificaties

Vermogen130 pk
Overbrengingmanuele zesbak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 402 kg
Topsnelheid205 km/u
Prijs testwagen€ 35 750
Prijs basismodel€ 27 550
0 tot 100 km/u10.00 sec
Gemiddeld testverbruik7.00L/100km
Min. kofferinhoud508 L
Max. kofferinhoud1 593 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen