Rijtest

Rijtest: Toyota Avensis D4-D facelift (2012)

Met de Avensis hebben de Toyota-bonzen ook een middenklasser in huis voor de leaserijders. De wagen rijdt comfortabel, is er in verschillende vormen en heeft ook een dieselaanbod. Toch heeft ook deze wagen het moeilijk om op te boksen tegen de Duitse orde. Wij gingen na of de facelift daar verandering in kan brengen.

'Is er dan iets vernieuwd aan de Avensis?' klonk het op de redactie toen iemand opperde om de Toyota Avensis te testen. Nuja, je kan ze geen ongelijk geven, de uiterlijke wijzigingen zijn dan ook beperkt gebleven. Toyota houdt er namelijk meer van om de modellen te laten evolueren dan om er plots revolutionaire wijzigingen op te introduceren. Bij de lancering had Toyota het over "de grootste tussentijdse wijzigingen die ze ooit hebben toegepast". Toch valt het weinigen op dat hier een nieuwe Avensis voor hun neus staat. Wie goed kijkt ziet gewijzigde koplampen (met dagrijverlichting) en achterlichten. Ook de bumpers werden hertekend en rond de nummerplaat zit een verchroomde rand. Wie de catalogi van oud en nieuw naast elkaar legt, ziet dat er nieuwe wielen beschikbaar zijn.

Binnenin zie je een versnellinspook die soepeler schakelt dan voor de facelift, nieuwe bekledingssoorten en kleuren en hertekende ventilatiemonden. Toyota wilde bij de facelift de kwaliteit van de look en feel fel verhogen. Wij vinden dat het dashboard keurig in elkaar zit en dat de afwerking ook van hoog niveau is. Ik situeer de Avensis qua interieur nog steeds iets hoger dan de Koreaanse concurrentie. Zitten doe je in malse zetels die bij langere ritten iets meer steun zouden mogen bieden. Het interieur oogt verder wat donker, al kan je dat makkelijk oplossen door een panoramisch dak (dat niet openkan). Toyota plaatste een handig navigatiesysteem met touchscreen, waarbij de navigatie erg accuraat verliep. De Bluetooth-aansluiting was iets ingewikkelder, het hands free bellen in de wagen verliep rampzalig. Telkens ik iemand belde, kreeg ik de vraag om nog eens te herhalen wat ik zei, simpelweg omdat er veel ruis op de lijn zat. De lage tonen op het audiosysteem kwamen dan weer erg dof door, wat de beleving een pak minder maakte. Toyota verhoogde wel het comfort door het interieur wat beter te isoleren, zodat zelfs bij hogere snelheden enkel het geruis van de banden tot het interieur doordrong. Dat was fijn, de motor deed geruisloos zijn werk. De kofferinhoud varieert van 543 tot 1.649 liter. Daarmee behoort hij tot de kleinere wagens in de categorie.

Onder de kap van de Avensis zat een D-4D dieselmotor. Voor de gelegenheid was deze voorzien van 126 pk. Wij dachten (mede vanwege zijn massieve aanblik, hij weegt 1.485 kg) dat de wagen moeilijk vooruit te branden zou zijn maar hij ging vlotter vooruit dan verwacht. Toyota geeft zelf een topsnelheid van 200 km/u en een 0-100 km/u-tijd van 10 seconden op. Tegelijk konden wij een verbruik registreren van 5,4 l/100 km over het hele traject. Wie zijn rijstijl aanpast aan het ecologische gedachtengoed, duwt het verbruik zelfs onder de 5 liter. Dat is voor een keertje erg dicht in de buurt van de 4,6 l/100 km die Toyota opgeeft. We merkten wel dat de motor graag lage toeren draait, terwijl er bij een inhaalmanoeuvre best even teruggeschakeld wordt.

Over het weggedrag kunnen we kort zijn, hij rijdt lekker maar blinkt op geen enkel vlak uit. Dat zorgt ervoor dat de Avensis een comfortabele cruiser blijkt, die nergens steken laat vallen. De wagen rijdt zo neutraal dat het bijna saai wordt. Toch hebben ze de sturing van de auto vrij direct gehouden, waardoor je steeds goed weet wat de wielen doen.

Vergelijken mogen we de wagen vooral met de Mazda6, vanwege een gelijkaardige motor (2.0 CDVi 129pk), de Hyundai i40 vanwege gelijkaardige looks en de Volkswagen Passat vanwege zijn overheersende karakter in het segment. Daar past de Avensis mooi tussen, al zien we hem voor geen enkel aspect het laken naar zich toe trekken. Op vlak van betrouwbarheid scoort Toyota qua naam hoge punten, ook deze Avensis heeft zijn betrouwbaarheid de voorbije jaren al bewezen.

De Avensis is zijn grijze zelf gebleven. Dat klinkt misschien wat hard maar we bedoelen ermee dat de wagen het op allerlei punten goed doet waardoor hij nergens echt in uitblinkt en dus ook geen aparte groep kopers aantrekt. Een Toyota Avensis koop je vooral met je verstand, dat is na de facelift niet veranderd.

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Met dank aan Toyota voor de testwagen

Specificaties

Vermogen126 pk
Overbrengingmanuele zesbak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 485 kg
Topsnelheid200 km/u
Prijs testwagen€ 35 640
Prijs basismodel€ 24 180
0 tot 100 km/u10.00 sec
Gemiddeld testverbruik5.40L/100km
Min. kofferinhoud543 L
Max. kofferinhoud1 609 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen