Rijtest

Rijtest: Renault Mégane Grandtour Collection 2012 dCi 130

Dit jaar stelde Renault in Genève onder meer de nieuwe reeks voor van één van hun meest succesvolle modellen. Met het nieuwe model kwam ook een "nieuwe" naam. De Renault Mégane Grandtour Collection 2012 is een mondvol om uit te spreken maar daarom rijden we hem niet minder graag.

Een succesverhaal hoeft weinig verbetering moeten ze bij Renault gedacht hebben. Iets wat we bij deze Grandtour wel merken. Deze facelift heeft als grootste verschil de toevoeging van twee LED-strips net onder de koplampen. De gehele lijn is volgens Renault hertekend maar meer dan de iets modernere voorbumper is er niet op te merken. Het model kan dus mee met zijn tijd zonder ingrijpende aanpassingen.

Als we even gaan kijken bij de specificaties en motorisaties op Renaults website is het duidelijk dat de potentiele koper heel wat keuze heeft. Zo zijn er acht motoren waaruit je kan kiezen en zes uitrustingsniveau’s. Onze Grandtour heeft het compleetste pakket -Privilège Energy- in combinatie met de op één na sterkste diesel, de dCi 130. U raadt het al, 130 pk’s komende van een 1.6 liter motor. De pk’s ogen misschien niet spectaculair maar ze voelen aan als 150 pk, tenminste als hij goed op temperatuur is. Na wat gewenning aan de wel héél korte koppeling stelde deze motor ons dus niet teleur. Waarschijnlijk had de 320 Nm hier wel mee te maken. 0 tot 100 km/h doet hij in iets meer dan 10 seconden en hernemingen zijn mits een terugschakelactie geen enkel probleem. Tenzij je de motor in hoge toeren jaagt hoor je hem praktisch niet.

Aan de motor is een handgeschakelde zestraps versnellingsbak gekoppeld. Deze voelt goed aan waar je hem wil hebben en schakelt zelfzeker door elk verzet. Ons testverbruik haalde de opgegeven gemiddelde 4 liter/100km niet. Met onze rechtervoet op de zuinigste modus kwamen we op 5 liter. Gemiddeld zaten we rond de 6 l/100. Wil je meer vermogen dan is er nog altijd de Grandtour GT met de dCi 165 of TCe 180, met de bekende 2.0 dieselmotoren. Voor de diesel is er een prijsverschil van 1.000 euro tegenover onze Privilege Energy uitvoering en 8.000 euro tegenover de instapper de Authentique dCi 90. Onze mening is dat prijs/kwaliteit de dCi 130 de beste keuze is. De uitrusting kies je natuurlijk nog steeds zelf maar het voordeel haal je vooral daar waar de overheid zich komt moeien. Iets wat sinds een tijdje ook voor leaserijders geen te vergeten punt is.

Iets minder positief zijn we over het interieur, dat is geheel ongewijzigd gebleven. Dat wil zeggen dat de gigantische digitale teller blijft staan en nog steeds beperkte informatie weergeeft. Informatie als verbruik en bereik moet je aflezen op de kleine schermpjes op de rechterkant. Iets wat stilaan ge-update mag worden. Net zoals de cruise control: de (de)activatieschakelaar zit niet aan het stuur maar ergens ter hoogte van de armsteun in het midden. Een wel heel onlogische plaats waar wij het nut niet van zien. De overige knoppen vind je gelukkig wel op je stuur terug.

Betere punten scoort de Renault op het comfort. Comfortabel zitmeubilair, zowel vooraan als achteraan in combinatie met behoorlijk wat ruimte. Ook de koffer is met 524 liter niet klein te noemen. Een minpuntje daar is wel dat het oprolbare afdekzeil in de weg hangt. Een vreemde opmerking maar van de drie keer dat wij de koffer volstouwden was dat twee keer “een probleem”. Pluspuntje dat wij handig vonden waren de opbergvakjes onder de stoelen vooraan. Daar kan je perfect je portefeuille, gsm en andere prullen in kwijt.

De Mégane Grandtour is met net geen de 1.400 kilogram geen zware wagen voor zijn grootte. Hij ligt stabiel op de weg en bochten kan je met vertrouwen nemen. Geen last van onderstuur of zenuwachtigheid bij een snellere bocht. Op verkeersdrempels is hij wat minder tuk, maar zolang je hem niet misbruikt is het een plezier om mee te rijden.

De Megane Grandtour is een prima gezinswagen en een reisje naar de zon zien we perfect zitten met deze wagen. Zijn directe concurrentie vinden we bij de Opel Insignia. Hun prijzen zitten gelijk maar de Duitser biedt daarvoor wel een 2.0 liter diesel aan met dezelfde pk’s en 119 g/km co2 uitstoot. De op één na interessantste concurrent in tevens de nieuwste, namelijk de Volvo V40 D2. Met gelijke opties kost die ongeveer een 1500 euro meer maar moet het wel stellen met 16 pk minder. Zeker het vergelijken waard dus.

(Extra opties: Metaalkleur: 475 euro; Zichtbaarheidspack: 750 euro; Park Distance Control met camera: 400 euro; Panoramisch dak: 1.000 euro; Navigatie EU: 120 euro; Extra getinte ruiten achteraan: 250 euro; reservewiel: 100 euro)

Met dank aan Renault België

Specificaties

Vermogen130 pk
Overbrenging6 bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 395 kg
Topsnelheid200 km/u
Prijs testwagen€ 30 745
Prijs basismodel€ 20 500
0 tot 100 km/u10.10 sec
Gemiddeld testverbruik6.00L/100km
Min. kofferinhoud524 L
Max. kofferinhoud1 600 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen