Hij ziet er sneller uit dan hij is, deelt de man bij Lexus ons mee. Gapend naar de Toyota Supra die ze even verderop in de garage aan het parkeren zijn, vragen we ons af of we toch niet stiekem de sleutels zouden wisselen. De RC 300h die voor onze neus staat, mag er anders best zijn. In zijn bordeauxrode kleur nodigt hij uit om dichterbij te gaan kijken.
Kom je dichter, dan vallen de hertekende koplampen op. Ook achteraan werden de lichten hertekend, met een nieuwe signatuur en een verdonkerde tint. Dat geeft de auto een moderner uitzicht. Beide items brengen de RC een streep dichter bij de grotere LC Coupé. Ook de verticale ventilatie in de achterbumper knipoogt naar de LC.
stop de klok
Interieursgewijs zijn de wijzigingen klein, zelfs verwaarloosbaar. Dat betekent dat je nog steeds op een scherm met een basis vormgegeven interface voor de navigatie kijkt, al is dat scherm wel wat groter geworden in de breedte, en dat je de bestemming ingeeft via een touchpad achter de versnellingspook. De overbrenging hapert wat, zodat het een tijdje duurt voordat je eindelijk aan de genavigeerde rit kan beginnen. De armsteun werd wat groter, een klokje uit de LC vond zijn plek in de middenconsole van de RC.
Om maar te zeggen dat het, samen met zijn cognackleurig lederen interieur eerder doet denken aan de coupé die bij je grootvader in de garage staat dan aan de sportwagen waarmee je beste vriend graag eens mee wil rijden.
miniem demperwerk
Dat merken we ook eens we op de startknop duwen en vertrekken. Onze testwagen is een RC 300h, de hybride coupé in het Lexus-gamma. Die wordt aangedreven door een 2.5 benzinemotor met 181 pk die een vriend vindt in een elektromotor met 105 kW (143 pk). Gooi dat door de elektromixer en je krijgt uiteindelijk een goeie 223 bruikbare pk's. Die worden naar de wielen over gebracht met behulp van een traploze CVT-automaat die het zaakje allemaal wat gezapiger maakt. Je krijgt ook de beschikking over een Sport-modus maar die maakt het geheel er allemaal niet veel strakker op. Nochtans heeft Lexus de ophanging herwerkt en andere dempers gemonteerd. Ook de afstelling van het stuur werd lichtjes aangepast, al verandert dat niet zo heel veel aan de kern van de auto.
Hoeft ook allemaal niet, want bekijken we de RC 300h als een rustige cruiser met af en toe eens wat snediger tempo, dan mag je ons gerust de sleutel geven voor een gezapige roadtrip richting zuidkust. Het gemiddelde van 4,9 l/100 km haalden we niet, we bleven steken op 6,5 l/100 km.
hybridekoningen
De hybride aandrijving in de Lexus RC heeft nog geen concurrent gevonden. De concurrentie gaat stilaan dezelfde weg op maar blijft voorlopig nog in de mild hybrids hangen. Daarom is de prijs vanaf 51.900 euro een goeie. Geen ingewikkelde prijs- en optielijst bij de Japanners; er is één motorversie beschikbaar en optioneel is die uit te rusten met sportieve accenten op de F-Sport Line, of luxueuze items op de Privilege Line. Beide versies kosten 4.520 euro meer dan de basis-Executive Line.
conclusie
De Lexus RC 300h is er zo eentje die veel moois belooft maar eens je instapt, je met een heel ander gevoel achterlaat. Een goed en ontspannen gevoel wel, al is het niet wat je ervan zou verwachten als je de wagen bekijkt. Toch zorgen de kleine aanpassingen er voor dat de wagen tegenwoordig iets strakker voor de dag komt, zodat ook de ontspannen rijder af en toe wat sensatie tijdens het rijden vindt.
Specificaties
Vermogen | 223 pk |
---|---|
Overbrenging | e-CVT traploze automaat |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 710 kg |
Topsnelheid | 190 km/u |
Prijs basismodel | € 51 900 |
0 tot 100 km/u | 8.60 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 340 L |
CO2-uitstoot | 114 g/km |
BIV | € 215 |
Rijtaks | 527 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen