Rijtest

Rij-impressie: MG ZS EV Luxury (2020)

België is een nieuwe automerk rijker! Of beter: een oudgediende is terug van weggeweest. MG is terug. Niet met een sportwagen, wel met een elektrische crossover. Eentje die elektromobiliteit betaalbaar wil maken voor gezinnen. Dringend tijd om te zien of de MG ZS EV kan overtuigen.

Ben je ouder dan 30 jaar, dan heb je warme herinneringen aan MG. Een Brits automerk dat ondertussen al bijna 100 jaar oud is en ooit te boek stond als bouwer van heerlijke rijdersauto’s. Denk maar aan de ondertussen mythische MG A en MG B. Al wist het ook in de latere jaren enkele unieke producten op de markt te toveren. Zoals de XPower SV, om er maar eentje te noemen. Vlak na de eeuwwisseling ging het BMW van Britannia echter over de kop. Zelfs het échte BMW, dat even eigenaar was, kon het merk niet redden. En sinds 2005 is MG in Chinese handen.

Britse Dacia Duster

En die Chinezen, die hebben werk gemaakt van het Britse merk. Want anno 2020 kan MG zich gerust etaleren als volwaardige autoproducent dankzij meer dan 10 modellen in het aanbod. Toegegeven, in 9 van die 10 wil je nog niet dood teruggevonden worden maar deze ZS EV wil de uitzondering op de regel worden. Europa smeekt namelijk om betaalbare elektrische auto’s. Dan is het natuurlijk interessant als je een EV in de cataloog hebt staan die zich in essentie al baseert op een betaalbaar model. Want de reguliere ZS, die wordt op de Britse markt best bekeken als een aardig alternatief voor de Dacia Duster.

Check hier onze video:

____________

Maar Dacia, dat heeft nog geen elektrische Duster in zijn catalogus. Al staat dat wel op de planning. Tot de komst daarvan wil MG een deel van de koek stelen met de ZS EV. Een auto die ruime elektromobiliteit betaalbaar moet maken. Of anders gezegd: met het geld van een kleine elektrische auto kan je nu een ruime elektrische auto kopen. Klinkt niet slecht, toch?

Hallucinant geprijsd

Want echt ongelijk kunnen we ze niet geven. Laat je de compacte elektrische hatchbacks even links liggen en kijk je naar "vormelijke" rivalen voor deze MG ZS EV, dan is de lijst om van achterover te vallen als je naar de vanafprijzen gaat kijken. Denk maar aan een Jaguar I-Pace van 80.000 euro, aan een Audi e-tron van 71.000 euro, en zelfs de meer betaalbare Hyundai Kona Electric is met een instapprijs van 38.990 euro best pittig geprijsd.

Image
MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

We willen dan meteen ook hét verkooppunt van deze MG ZS EV duidelijk maken: 30.985 euro. Voor een elektrische crossover in het B-segment. Zelfs de dichtste rivaal, de e-2008 van Peugeot, komt niet in de buurt met zijn vanafprijs van 33.120 euro. Meer nog, de hoogste uitvoering van de ZS EV komt met zijn prijs van 33.600 euro amper uit boven die van de instapprijs van de e-2008.

5 sterren

Dat is indrukwekkend, zeer indrukwekkend. Al moet die lage prijs ergens ontstaan. Of anders gezegd: waar bespaart MG dan op? Veiligheid? Allerminst. Want deze ZS EV pronkt met 5 sterren op de Euro NCAP. Net zoals de Tesla Model 3. Op designvlak dan? Goh, dat is natuurlijk persoonlijk. Het is geen designwonder op wielen maar het is niet meer of minder generisch dan gerief van Skoda, SsangYong of Opel. De ZS EV profileert er zich alleszins door als een visuele allemansvriend. Waardoor zowel moe Sonja, kleinzoon Nick en nonkel Hubert geen hoofdpijn krijgen van ernaar te kijken.

Image
MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

Misschien is het interieur dan povertjes? Wel, op sommige plaatsen springen de harde plastics zonder excuus in het oog, maar de tactiele onderdelen voldoen ruimschoots. We hebben het dan over de zetels, over het stuur en al zeker over het infotainmentscherm dat Apple Carplay en Android Auto herbergt. De knoppenwinkel van de airco, radio en het panoramisch schuifdak lijken zo gepikt van de Volkswagen Group (het blijven Chinezen), het voordeel daarvan is anderzijds dat je je natuurlijk meteen thuis voelt in deze ZS EV.

Ingetogen accu

De lage prijs valt eigenlijk simpel te verklaren: schaalvoordeel. Jaarlijks worden er dik honderdduizend van die ZS-modellen in elkaar gestoken, met en zonder elektrokracht. Bovendien is het moederbedrijf van MG, SAIC, een joint-venture aangegaan met de batterijproducent die de accu levert voor deze ZS EV. Daarmee kan het niet enkel productie garanderen (in tegenstelling tot een rits Europese concurrenten), het drukt ook verder de prijs.

Image
MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

Al zeker omdat MG voor een relatief kleine batterij opteert. Met 44,5 kWh in deze ZS EV is die batterij kleiner dan wat je krijgt in pakweg een Opel Corsa-e. Als je weet dat elke kWh een elektrische auto enkele honderden euro's duurder maakt, dan hoeven we daar geen plaatje bij te maken. De MG ZS EV is goedkoop, omdat ze op de juiste plaatsen wisten te besparen. Eveneens voor de elektromotor. Want die is met zijn 140 pk en 353 Nm koppel geen exotische krachtbron die verplicht om de omliggende mechaniek serieus te versterken. Al toont de sprinttijd van 8,2 seconden dat EV's zelfs met een "beperkt" vermogen verrassend kwiek kunnen zijn.

Eerder Citroën dan Porsche

Dat merk je ook tijdens het rijden. De ZS EV rijdt vlot - zoals je dat van een EV verwacht - poepsimpel dankzij de one-pedal-modus en heerlijk stil. De enige tekortkoming die je de ZS EV zou kunnen toeschrijven is dat MG (in zijn zoektocht om de prijs laag te houden) de ophanging van de reguliere ZS overnam. Die weet niet altijd om te gaan met het extra gewicht van de accu. Waardoor de 1,5 tot 1,6 ton wegende ZS EV op hobbelige wegen wat aan het wiebelen gaat. De oplossing zou een straffere ophanging kunnen zijn, zoals in de Kona Electric en Renault Zoe... alleen zou de crossover van MG daarmee knijterhard worden.

Image
MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

MG heeft dus gewikt en gewogen en is duidelijk voor de comfortabele oplossing gegaan. Want de enige échte oplossing voor EV-gewicht is een ophanging met luchtvering. Peperduur natuurlijk. De ZS EV profileert er zich dus door als een gezapige elektrische crossover. Eentje die zich het liefst op een rustig tempo door het verkeer laat laveren. In ons boek zeker geen foute beslissing. Eerder Citroën dan Porsche, zeg maar.

Range-vraagstuk

De compacte batterij brengt natuurlijk ook nog een andere achilleshiel naar boven in deze Brit. Een psychologisch hieltje, want de opgegeven range van 263 kilometer is op papier geen hoogvlieger. In de realiteit kijk je best eerder naar 200 tot 250 stuks. We kunnen ons dus inbeelden dat bij sommige klanten al spontaan de range anxiety-lamp gaat branden. Al hangt die snak naar reikwijdte natuurlijk vooral van je eigen gebruik af. Rij je dagelijks maar 40 kilometer? Ja, wat is het probleem dan eigenlijk?

Image
MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

Wat MG hier doet is een ruime crossover etaleren op elektrokracht voor de prijs van een elektrische hatchback. Niet toevallig wat Dacia destijds met haar Duster deed. Een auto die ondertussen ook uitdraaide tot een compleet verkoopsucces. Met zijn prijs van zo'n 33.000 euro is hij interessant voor zakelijke rijders met een beperkt budget maar ook voor particuliere klanten die écht wel die overstap naar EV willen maken zonder te eindigen in een petieterig karretje.

conclusie

Eindelijk verschijnt er nog eens een nieuwe EV die niet pretendeert de nieuwe Tesla-killer te zijn. Nee, deze MG ZS EV wil elektromobiliteit betaalbaar maken voor gezinnen. Iets waar de Europese automerken faliekant in zijn gefaald. Het succes van deze Brit in Nederland én het VK spreekt alvast boekdelen.

Image
MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

Specificaties

Vermogen140 pk
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 518 kg
Topsnelheid140 km/u
0 tot 100 km/u8.20 sec
Min. kofferinhoud448 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen