'De nieuwe', het is een marketingterm die constructeurs maar al te graag te pas en te onpas naar voor brengen. In het geval van de nieuwe Suzuki Swift Sport mag je ook letterlijk over 'de nieuwe' spreken, want oldschool moet plaats ruimen voor modernisme.
De new Ford Mustang. Jargon voor een faceliftversie met aangepaste snoet en een kleine vermogensupdate. De nieuwe Fiat 500. Italiaans voor een decennia oud recept met led-dagrijverlichting. Maar de nieuwe Swift Sport, daarmee overdrijft Suzuki niet, want de pretrakket van weleer wisselt het geweer van schouder, met dank aan de steeds strenger wordende eco-verwachtingen van wereldwijde overheden.
Puristische hartaanval
Zo bouwt de derde generatie Sport niet verder op gekend terrein maar verkaste het recept naar een nieuwe fundering. Heartect heet die. En samen met de nieuwe schulp er bovenop (steeds als 5-deurs trouwens) weet de nieuwe 80 kilogram van zich af te schudden. Ingenieurs-goochelarij. Want hoewel de meest moderne veiligheidsnufjes aan boord (genre lane departure warning) legt de kleine Japanner een gewicht van 975 kg op de weegschaal. En vraag Colin Chapman er maar op na - al is dat tegenwoordig moeilijk -, gewicht is de vijand.
Allemaal goed nieuws, al gaan we nu de puristen een kleine hartaanval geven. De atmosferische 1.6 viercilinder benzine werd bedankt voor bewezen diensten. In de plaats komt een 1.4 benzine te liggen die de vier cilinders voortaan onder druk vult. Jawel, de Swift Sport gaat aan de turbokracht. Waardoor het finaal gedaan is met atmosferische hothatches in autoland.
Echte hothatch
Een term die de Japanners maar al te graag boven haalden bij de eerste testkilometers. Nee, niet 'finaal', wel de term 'hothatch'. Meer nog, volgens de ingenieurs is de nieuwe Swift Sport meer dan ooit een 'echte hothatch'. Eentje die een laag gewicht boven tonnen pk stelt. Rijplezier boven absolute rechtdoorprestaties. Glimlach boven serieux. Enfin, je snapt het wel.
Het is ook daarom dat Suzuki niet de fout heeft gemaakt om de nieuwe SSS naar buiten te brengen met +200 pk die dan via een hele elektronicawinkel in het gareel moeten worden gehouden. 140 paarden en 230 Nm koppel, dat moet voldoen. En voldoen, dat doet het met verve.
eco-guillotine
De turbomotor verandert de ziel van de derde generatie Swift Sport namelijk compleet. Vanuit een haarspeldbocht de berg op in derde versnelling, het was de vorige generaties niet gegeven. Het werken voor kracht hoort daarbij tot de verleden tijd en dat maakt de nieuwe Sport stiekem ook wat anoniemer om te rijden. Stukken sneller, op een golf van koppel vanuit de lage toeren maar minder gretig richting de rode zone. Afbouw van kracht in plaats van opbouw, zeg maar. Niets mis mee, want andere hothatchigen serveren ons al jaren dit receptuur.
Het verklaart misschien ook waarom de rode zone van de toerenteller geprint staat op een rode cluster. Daardoor onleesbaar maar eigenlijk niet meer relevant. Want het pit is er al lang uit voor je de begrenzer kan aantikken. Een anoniemer blok dus. Hebben we echter al gezegd dat 'ie EURO 6 conform is en nog maar 125 g/km uit stoot (135 in WLTP-termen)? Geef dus niet Suzuki de schuld voor deze keuze, wel de eco-guillotine die alle constructeurs boven het hoofd hangt.
Mettet, niet Malaga
Het is wat het is dus, die drukvoeding. Kijk je daar voorbij, dan merk je een 40 milimeter breder spoor, stukken comfortabelere demping en zitmeubilair om van te snoepen op. Zaken die geaccentueerd worden door de volwassen afstelling van het onderstel. Het gaat nog altijd vlot de bocht in en uit maar misschien wat minder speels dan voordien. Al moeten we toegeven dat we dit verder uit willen pluizen in een detailtest op meer technische stukken, want Malaga serveerde ons vooral snelle glooiende bergwegen voor (vrachtwagenverkeer incluis) waar gripverlies niet echt een opstekende factor was.
Het circuit van Mettet, dat lijkt ons een locatie waar de nieuwe Swift Sport wel eens helemaal in zijn element kan komen. Met pakweg de vorige generatie als uitdager. Het brengt ons alvast op ideeën. Een duotest in het verschiet? Misschien wel.
Fors aan de prijs
Al moeten we daarvoor eerst de Swift Sport in België vast krijgen. En daardoor is het- ook voor de klanten - wachten tot juli. Die klanten zullen dan 23.974 neer hebben gelegd voor de rapste Suzuki. Waardoor we meteen de grootste olifant in de ruimte er bij moeten betrekken; bij Ford bestel je de nieuwe generatie Fiesta ST (met 200 pk) voor 23.000 euro. Waardoor de Japanner een prijzig baasje is.
Hoe Suzuki dat goed probeert te maken (buiten hoogstwaarschijnlijk riante dealerkortingen, hier alle kortingen)? Door geen eurocent extra te vragen. Alles zit standaard op de Swift Sport. Verwarmde stoelen, lakkleur naar keuze, roedel aan veiligheidsnufjes, 17-duimers, Monroe dempers én vijf jaar garantie. Het is te zeggen, Suzuki Belgium overweegt toch één optie aan te gaan bieden, een aangepaste uitlaatlijn die voor wat meer auditief genot moet gaan zorgen. Net zoals Volkswagen bij Akrapovic passeerde met de Golf R.
Conclusie
Een future proof hothatch, zo kan je de nieuwe generatie Swift Sport het best omschrijven. Met daardoor dus die noodgedwongen drukvoeding. Qua beleving anoniemer maar wel potenter dan ooit. Eentje voor een nieuwe generatie die harder kickt op de turboschop (en Apple Carplay) dan lift-of-overstuur. Waardoor je als purist minder aan je trekken komt. En nu gaan wij verder in een hoekje mijmeren over hoe vroeger alles beter was.
Specificaties
Vermogen | 140 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 975 kg |
Topsnelheid | 210 km/u |
Prijs testwagen | € 23 974 |
Prijs basismodel | € 23 974 |
0 tot 100 km/u | 8.10 sec |
CO2-uitstoot | 125 g/km |
BIV | € 272 |
Rijtaks | 202 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen