Nee, bij Mercedes hebben ze de AMG-versie van de A-Klasse niet ingetoomd. Integendeel. De kleinste AMG zal in de cataloog staan met twee vermogensversies. Wij gingen op pad met de meest sensibele, de Mercedes-AMG A 35 4MATIC.
De vierde A-Klasse kan je betitelen met evolutie. Geen gigantisch verschil met de voorganger qua lijnenspel, maar eerder een verfijning. Dat geldt ook voor het AMG-gamma. Zo is er zal er deze generatie keuze zijn uit twee versies onder de AMG-vlag, de A 45 en de A 35.
Motorisch vinden we ook een evolutie, want de tweeliter turbomotor uit de AMG A 35 is afgeleid van de motor die onder de kap van de A 250 huist. Dat betekent dat hij niet zo bruut in de hand ligt als de A 45 maar dat hij het comfort van de bravere A 250 koppelt aan meer sportiviteit. Een beetje kietelen aan de koeling en een nieuwe twin scroll turbo, en hop, de tweeliter heeft 306 pk onder de kap. Dat vermogen dicht het gat tussen de 224 pk van de A 250 en de dikke 400 pk die een AMG A 45 voortbrengt. Ook de 7G-Tronic versnellingsbak werd herwerkt om flukser te reageren op de bewegingen van het gaspedaal.
Compromis
Het blijft echter niet bij een meer comfortabele motor dan in de A 45. Ook de ophanging van deze instap-AMG is een pak minder hard afgesteld. Dat maakt een A 35 meer geschikt voor alledaags gebruik. Of dat hem ook lomer maakt? Nee hoor, als je wil kan je het gaspedaal vloeren en voelen hoe de 306 pk je over de weg sleuren, de ophanging je wagen aan de baan laat kleven en de versnellingsbak even kwiek reageert als een hondje op een stukje worst. Het enige dat ons wat teleur stelt is het geluid van de motor, of liever de afwezigheid ervan. Er zijn wel plofjes in de uitlaat bij het terugschakelen maar de wetenschap dat die kunstmatig zijn opgeroepen, maakt het alleen maar minder echt.
Is de AMG 35 dan een perfect compromis tussen comfort en sportiviteit? Wel, hij is vooral goed voor de mensen die de A 250 wat flauw vinden maar hun ruggenwervels niet willen breken op een A 45. Het petjes-gehalte is ook minder hoog in deze AMG A 35, die veel minder opzichtig getekend werd dan zijn straffere broer. Ja, er zijn wat dikkere bumpers maar de grote kofferspoiler is vervangen door een klein exemplaar. Optioneel kan je evenwel terug voor een stevige spoiler gaan maar eerlijk; doe dat maar niet.
jogging
Ook binnenin is AMG discreet aanwezig, met een logo op het stuur. De aandachtstrekker op het stuurwiel zijn echter de twee cirkelvormige jogs waarmee je bliksemsnel van rijmodus kan wisselen zonder je handen van het stuur te halen. Je zag ze bij AMG al in de grotere modellen en ook de concurrentie heeft ze ontdekt.
Ga je neuzen in de prijslijst, dan zie je dat de AMG A 35 ook qua prijs mooi tussen de A 250 en de A 45 valt. Zonder opties kost hij 51.909 euro, dat is een kleine 11.000 euro meer dan zo'n A 250. Dat is voer voor concurrenten als de Audi S3, Volkswagen Golf R en de BMW M135i. Kijk je verder over de grenzen van de premiumklasse, dan kan je daar ook nog de Honda Civic Type R en de Golf GTI TCR naast leggen, al zijn die twee laatste ondanks hun gelijkaardige vermogens hooligans tegenover die andere wagens.
conclusie
Een comfortabele versie van de Mercedes-AMG A 45 dus, zo'n A 35'je. Maar niet zonder de nodige snufjes en handtekeningen uit Affalterbach. Ook al is hij vooral voorzien van materiaal van Mercedes zelf, hij vormt toch het opstapje naar AMG voor de klant die een A 45 te bruut vindt en een AMG Line maar wannabe-spul vindt.
Specificaties
Vermogen | 306 pk |
---|---|
Overbrenging | automaat dubbele koppeling, 7 versnellingen |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 455 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs testwagen | € 62 000 |
Prijs basismodel | € 51 909 |
0 tot 100 km/u | 4.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 10.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 370 L |
Max. kofferinhoud | 1 210 L |
CO2-uitstoot | 167 g/km |
BIV | € 1 264 |
Rijtaks | 423 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen