Rijtest

Rijtest: Volkswagen Polo 1.2 TDI Bluemotion

Een dik jaar geleden plaatsten we de Polo met Bluemotion Technologies. Intussen zijn we weer wat verder en bracht Volkswagen een volledige Bluemotion-versie van de Polo uit. Een hele hoop extra aanpassingen die een lager verbruik tot doel hebben. 

Zo ziet onze Polo Bluemotion er uit zoals een gemiddelde jongere zijn wagen een aantal jaren geleden tot een getunede kar omgebouwd zou hebben. De ophanging werd een paar centimmeter verlaagd, zijschorten en doorlopende bumpers zorgen voor een betere stroomlijn, net als de dakspoiler. Om de luchtgeleiding nog gunstiger te laten verlopen kiest Volkswagen ervoor om de grille dicht te maken op één koelsleuf na. Om dat esthetisch wat minder te laten opvallen dan bij de vorige generatie Bluemotion, wordt deze grille glanzend zwart. Ergens doet ons dat wat denken aan de Audi A2. Dat een gunstige stroomlijn ook nadelen kan hebben, merken we tijdens de fotoshoot, waarbij de motor erg warm loopt tijdens het vele stoppen en starten.

Naast de esthetische en stroomlijnaanpassingen zijn er ook wat onzichtbare aanpassingen. Zo vinden we banden met lage rolweerstand terug, naast ook een niet te versmaden vijfversnellingsbak met langere verhoudingen. Ook krijgt de Polo Bluemotion het start/stop-systeem ter beschikking, al heeft dat systeem intussen ook in de rest van het gamma zijn intrede gemaakt. Een vreemde gewaarwording is het openen van de motorkap. Die lijkt loodzwaar en zal niet de grootste bijdrage zijn aan het lage verbruik. Kan Volkswagen hier geen lichter exemplaar op voorzien?

Het belangrijkste element aan de Polo Bluemotion is zijn verbruik. We hadden hoge verwachtingen bij het begin van de test, aangezien grote broers Passat en Golf Bluemotion al lieten zien dat ze hun theoretisch gemiddelde verbruik erg benaderen in de praktijk. De Polo blijft daar wat ons betreft wat achter. Bij een gemiddelde rit rij je snel 4,5l/100 km op de boordcomputer. Een eco-rit bracht ons tot 3,8 liter, een ritje van 10 kilometer met een aantal kilometers slipstreamen achter een vrachtwagen, bracht dat op 3,3 l/100 km. Het theoretische verbruik kan dus gehaald worden, al is het niet representatief voor dagelijks gebruik. Dan leek de Corsa ecoFLEX uit een vorige test ons heel wat beter te doen. Al bij al zijn de verbruikscijfers wel positief, we verwachtten gewoon met iets minder moeite aan bovengenoemde cijfers te gaan. 

Het interieur van de Polo Bluemotion is specifiek voor deze wagen. De zetels zijn wat dunner, wat het comfort niet ten goede komt. Ze zijn overtrokken in een aparte, blauwe stof. De interieurruimte verandert niet, de personen die achterin plaatsnemen beschikken over iets minder beenruimte dan de gemiddelde wagen in deze klasse. Daardoor voel je als chauffeur soms de knieën van de passagier die achter je zit.  De afwerking is, zoals we van Volkswagen gewend zijn, degelijk. Toch doet het interieur wat kil aan en lijken de materialen wat goedkoop, zeker in vergelijking met de Polo's uit onze andere tests. De basisuitrusting wordt beperkt om het verbruik te drukken.

De schakelindicator is een belangrijke factor in de queeste naar een laag verbruik. Die schakelindicator is vrij actief want het geliefde toerental van de Polo is 1.250 rpm. Daardoor klinkt de motor steeds alsof je vertrekt vanuit een te hoge versnelling. Toch heeft de motor geen problemen met het gewicht en eens je op snelheid bent, lijkt het alsof er geen houden aan is. Toch moet je al te vaak een versnellinkje terug in het stremmende verkeer. De keuze voor vijf versnellingen is overigens een goeie, want door de lange verhoudingen mis je die afwezige zesde versnelling niet. 

Wie een Polo Bluemotion koopt, kan op een prijs van 17.600 euro rekenen. Dat is een bom geld, al speelt Volkswagen het wel zo dat de wagen na kortingen en premies iets goedkoper dan zijn gewone broers wordt. Daardoor betaalt de belastingbetaler dus. Zoals elke Volkswagen kan je de Polo Bluemotion uitrusten met allerlei opties. Toch ontbreken in deze lijst een open dak en trekhaak, zaken die niet te rijmen vallen met Volkswagens Bluemotion.

De extra zuinige Bluemotion variant wist ons vooral op langere afstanden of aan hogere snelheden te overtuigen. De extra inspanningen voor een lager verbruik kosten je een flinke duit en we zijn niet zeker of je daar daadwerkelijk ook het gewenste resultaat mee kan halen. In de stad zouden wij opteren voor een elektrische auto van dezelfde grootte, want daar lijkt deze Polo Bluemotion toch niet volledig op afgestemd te zijn. De versnellingen hebben het daar wat moeilijk, de motor loopt snel warm en het start/stop-systeem kan je enkel gebruiken als je volledig stilstaat en verliest zijn nut wat wanneer je aanschuift in een file. Toch is de Polo Bluemotion bij de zuinigere varianten van zijn klasse, al s het verschil met een driecilinder-benzinemotor in deze klasse steeds erg klein.

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Pieter Aertgeerts

Met dank aan Volkswagen voor de testwagen

Specificaties

Vermogen75 pk
Overbrengingmanuele vijfbak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 150 kg
Topsnelheid173 km/u
Prijs testwagen€ 17 644
0 tot 100 km/u13.90 sec
Gemiddeld testverbruik3.90L/100km
Min. kofferinhoud280 L
Max. kofferinhoud952 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen