Rijtest

Rijtest: BMW 118d F20

Toen de BMW 118d voor het eerst het daglicht zag spuwde menig man zijn gal uit over de looks. Ook wij waren niet onder de indruk van BMW’s kleinste. De eerste kennismaking met de wagen bracht daar vrij snel verandering in. Zoals veel BMW’s is ook deze één waar je aan moet wennen. En dat is niet persé slecht...

Laten we beginnen bij zijn sterkste punt. Het interieur: Nooit eerder voelde en oogde een wagen uit deze klasse zo kwaliteitsvol of premium aan als deze. De nieuwe 1 is zeer sterk verbeterd tegenover zijn eerste generatie en diens facelift. Daar liepen de lijnen van het dashboard een beetje naar overal en was het gebruikte materiaal niet altijd even premium als zijn prijs deed vermoeden. Deze maakt daar korte metten mee. Een werkelijk subliem interieur met degelijke afwerking, een perfect in de hand liggend stuurwiel, een (optionele) 8inch GPS om u tegen te zeggen en een wijzerplaat die amper verschilt van zijn grotere broers. Onze testwagen was uitgerust semi-lederen zetels waar niets op aan te merken was buiten dat de grijze kleur een magneet is voor vervuiling. Verplaatsen we ons naar de achterbank dan is er een merkbaar verschil met de E8x modellen. De beenruimte is door de langere wielbasis ook gegroeid en komt de passagiers ten goede. De kofferruimte mocht misschien nog iets groter. 360l is wat aan de krappe kant.

Onze wagen is uitgevoerd in de Urban line. Zoals je ondertussen wel weet promoot BMW zeer sterk de Urban- en de Sport line. Blauw staat voor Urban, rood voor Sport. Althans in de reclame. Ik kreeg dan ook een paar keer de vraag: “is een Urban altijd blauw” of “Moet je het stellen met een rode wagen als je een Sportline wil?". Natuurlijk niet, elk van de 13 kleuren is toepaspaar op gelijk welke Line. Toeval wil dat onze Urban inderdaad voorzien was van het Midnight Blue. Voor alle duidelijkheid: De 1-reeks is verkrijgbaar in 4 “soorten”, de standaard, urban- en sportline en de topuitvoering met het M-sportpakket. Allemaal hebben ze een aangepaste bumperpartij alsook interieurkleuren eigen aan elk pakket en een andere standaarduitrusting. Moeilijke keuzes die je waarschijnlijk zal moeten laten afhangen van uw budget. De Urban kost 1343 euro meer dan de basis uitvoering en daar krijg je dan een sportstuurvoor, alu velgen (type 412, nìet die op onze wagen!) sierlijsten en Oxidesilber matt en de acrylglas witte decoratiestukken. Zoals bij veel premium merken is de keuze ook hier gigantisch en is de online configurator geen overbodig hulpmiddel, me dunkt!

Het kritieke onderwerp dan maar aanhalen? Het exterieur is vrij apart en kan net zoals in het Bangle tijdperk weer op heel wat tegenwind rekenen. Dat zijn vervanger van Hooydonck het beter aanpakt is naar mijn mening vrij zeker. Kijk maar naar de nieuwe 3-reeks, 5 reeks en vooral de 6-reeks! De 1-reeks past perfect in het huidige aanbod en zoals eerder aangehaald moet je gewoon wat tijd “in het echt” met de 1 doorbrengen om hem te waarderen. De afwerking is ook voor het exterieur van de bovenste plank. Er zijn geen overbodige lijnen te vinden en alles sluit op elkaar aan als een Tupperware doosje. De koplampen zijn voorzien van de nieuwe generatie “angel-eyes”. Deze zijn nu eerder afgeronde vierkanten in plaats van de originele cirkels. Je ziet de 1-reeks al vrij veel rijden en je zal je mening, moest deze negatief zijn, waarschijnlijk wel herzien, al heeft dat misschien wat tijd nodig.

De motor in deze 118d is dezelfde als in de 116d en de 120d. Iets wat we wel vaker bij BMW zien. Er is gekozen voor een 2 liter motor die voor elke 1d een ander motormanagement programma heeft gekregen. Zo krijg je een zeer potente motor, ook in de 116d en onze 118d. De motor is een viercilinder met één variabele turbo’s. (TwinPower Turbo).Dit is een slim ontwerpje waar de geometrie van de turbo kan aangepast worden. Met als resultaat dat je het dubbele turbo effect krijgt. "De ene" zorgt voor een voldoende pk’s bij lage toeren en "de tweede" zorgt voor dat extraatje bij hogere toeren. Zo krijg je een motor die ten allen tijde voldoende vlot reageert en altijd klaar staat met het merendeel van het vermogen. Ook het turbo-gat probleem is hier volledig mee van de baan. Het is echt aangenaam om hiermee te rijden. De 143 pk en het hoge koppel van 320 Nm is zeker voelbaar. De TwinPower technologie zorgt trouwens voor een hoge prestatie/verbruik factor! Zo vebruikten wij onder normaal “ecologisch” rijgedrag 5,4 liter en bij sportief rijgedrag niet meer dan 6,7 liter. Na normaal rijgedrag op zowel autostrade en bebouwde kom kregen we een gemiddelde van net net geen 6 liter. Of dat lager kan? Misschien, maar wil je wel inboeten door pk’s af te geven voor een half litertje minder? Als hulpmiddel is er de Eco-mode knop. Deze laat heel wat ultra saaie info zien op de boordcomputer en zorgt ervoor dat de gaspedaal geheel anders reageert. Ongeveer hetzelfde effect als de DNA-knop bij de Alfa’s.

Als afsluiter nemen we het weggedrag onder de loep. Om het in één woord te zeggen, stabiel. De wagen gaat vrijwel altijd rustig door de bocht. Weinig overhellen en een echt “freude am fahren”-gevoel. Van alle premium middenklassers denk ik dat deze het leukst is. De achterwielaandrijving heeft daar zeker iets mee te maken. Zijn grootste rivaal is natuurlijk de Audi A3 die zit met zijn prijzen vrijwel parallel over het gehele motorgamma. Een andere concurrent die ik hem wel durf toewijzen is de iets goedkopere Volvo C30. Na zijn facelift is die er zeker knapper op geworden. Het punt waar de 1-reeks F20 vrijwel elke middenklasser mee van de troon stoot is resoluut het interieur en de materialen. 

Conclusie

De nieuwe 1-reeks is apart vormgegeven maar heeft tal van pluspunten die je zeker zullen overtuigen. Alleen de prijs mocht iets minder premium vinden wij. Moesten er mensen van BMW deze rijtest lezen heb ik nog een kleine opmerkingen: iPhone/iPod voor zowel A2DP als USB mag de dag van vandaag echt wel een standaard uitrusting worden.

Specificaties

Vermogen143 pk
Overbrenging6 bak manueel
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 395 kg
Topsnelheid212 km/u
Prijs testwagen€ 35 685
Prijs basismodel€ 21 528
0 tot 100 km/u8.90 sec
Gemiddeld testverbruik5.90L/100km
Min. kofferinhoud360 L
Max. kofferinhoud1 200 L
Rijtaks0

Met dank aan BMW Belux

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen