Rijtest

Rijtest: Toyota Yaris 1.4 D-4D

In het segment van de kleine stadswagens is het bittere ernst tegenwoordig. In tijden van overvolle steden en torenhoge brandstofprijzen vechten deze stadsverkeerhelden om de harten van de prijsbewuste en milieubewuste koper.

De Toyota Yaris is al aan zijn derde generatie toe en dat merk je wel aan het design. Sinds het allereerste model is dit model een pak volwassener geworden. Een groei die voornamelijk ten goede komt aan de nog kleinere Aygo, die nu wat meer speelruimte krijgt op zijn strijdterrein. Daar waar de vorige Yaris zich voornamelijk liet kenmerken door bolle lijnen, vinden we in deze nieuwe generatie veel meer scherpe kantjes en hoekjes terug. Hoewel dit model nog steeds een beetje last heeft van een nogal hoog grijze-muis-gehalte, treedt hij met dit nieuwe frissere lijnenspel al net iets meer uit die anonieme schaduw waarin de vorige generatie zich verhulde.
De eerste kilometers achter het stuur van deze Aziaat waren meteen heel erg overtuigend. De dieselmotor, een 1.4 D-4D met 90 pk, levert meer dan voldoende kracht om vlot vooruit te geraken. Zowel in de stad als daarbuiten krijg je nooit het gevoel dat je iets tekort komt. Dat is van groot belang om je op je gemak te voelen in zo’n kleine wagen.

Interieur: in tegenstelling tot het feit dat de Yaris van zijn klasse veruit de kleinste buitenafmetingen laat optekenen, is zijn interieur nog bijzonder ruim en praktisch. Vooraan krijg je zelfs een beetje dat monovolume gevoel door het verticaal opstaande dashboard. Tegenover zijn voorganger laat Toyota de centrale tellerpartij voor wat ze is en wordt er gekozen voor een meer traditionele installatie. Een beslissing die we alleen maar kunnen toejuichen. De tellers laten zich beter aflezen en dat komt de veiligheid aan boord natuurlijk ten goede. De standaard stoelen zijn voldoende stevig en bieden goede steun tijdens langere ritten. Tijdens sportiever stuurwerk merk je wel een tekort aan zijdelingse steun op, maar welke Yaris eigenaar zal daar nu om klagen? Achteraan vinden, indien echt nodig, drie volwassenen een plaats. Dankzij de volledig diepe, vlakke bodem kan iedereen zijn voeten en benen relatief gemakkelijk kwijt. De Yaris is volgens Toyota de ruimste uit zijn klasse, en dat nemen geloven we graag. Het zicht rondom valt ook heel erg goed mee. Een punt van kritiek is dat je bij slecht weer moet inboeten op het zich door de achterruit. De achterruit wisser is precies wat te klein, waardoor de ruit niet voldoende kan worden schoongeveegd bij regenweer. Tot slot vinden we het ook een beetje vreemd dat Toyota voor een ouderwetse enkelarmige ruitenwisser heeft gekozen vooraan. Hij kwijt zich goed van zijn taak, maar onze voorkeur gaat toch uit naar het meer klassieke duo van wissers.

De gebruikte materialen voor de zetels, deurpanelen en dashboard verdienen onze complimenten. Vorige generaties Yaris lieten zich tot grote ergernis toe al wel eens betrappen op het gebruik van heel erg goedkope en harde plastics voor de deurbekleding en dashboard. Die tijden lijken nu toch wel voorbij te zijn met deze nieuwe generatie. De zwarte bekleding van het dashboard is van zachter materiaal en voelt degelijker aan. Ook in de deuren vinden we nu gevoerde armsteunen met zachtere stof terug, het maakt het leven aan boord net dat aangenamer. Tot slot ook nog onze complimenten voor het goed in de hand liggende stuurwiel en ditto versnellingspook. Die laatste liet zich niet alleen goed vastgrijpen, ook de bediening ervan verliep vlekkeloos. Schakelen doe je op je duizendste gemak, zonder dat de versnellingsbak je een flauw gevoel geeft. Dit is echt perfect voor druk en gejaagd stadsverkeer dat veel schakelwerk vereist.

Onze testwagen was best volledig uitgerust. Op veiligheidsvlak heeft de Yaris eigenaar nooit moeten klagen, en dat zal hij/zij ook niet moeten doen in de huidige generatie. Standaard is het model voorzien van alle mogelijke indenkbare plofkussens. Daarnaast ook leuk om te weten dat de Yaris een ruime score van 5 sterren wist bijeen te sparen tijdens de Euro NCAP-tests, wat best indrukwekkend is. Voor het leven aan boord wat aangenamer te maken, is er natuurlijk comfort uitrusting nodig. Naast de meer gewone items als elektrische ruiten (vooraan standaard), manuele airco, in de hoogte verstelbare stoelen troffen we ook een bijzonder performant infotainmentsysteem aan. Dit laatste combineert radio, mp3, CD, GSM en navigatie op een heel erg vlotte en natuurlijk aanvoelende manier. En dan spreken we vooral voor de technologie, minder handig was de grootte van het touch screen scherm, waardoor het zich tijdens het rijden niet zo gemakkelijk liet bedienen. Op de koop toe was er ook een achteruitrijcamera aan gekoppeld om inparkeren gemakkelijker te maken.

De meegeleverde radio liet zich best genieten. Een goede ontvangst en perfect compatibel met MP3 spelers. Heel erg handig is de verbinding met bluetooth die zowel voor gsm als voor MP3 spelers functioneel is. Geen lelijke losliggende aux-kabeltjes dus.

Het rijgedrag van de Yaris is op zijn minst volwassen te noemen. Hoewel je zou verwachten van die kleine wielbasis dat deze tijdens stukken autosnelweg voor een zenuwachtige stemming zou zorgen, lijkt het tegenovergestelde het geval. De Yaris rijdt heel stabiel en voelt zich zowel in de stad als daarbuiten perfect in zijn sas. Hij zich kunnen ontpoppen tot een echte kilometervreter, al mist hij dan enkel nog een cruise control. Dat is natuurlijk ook deels te danken aan de pittige dieselmotor. Zoals eerder vermeld beschikt deze 1.4 liter grote 4-cilinder over een vermogen van 90pk en 205 Nm aan koppel. Voeg daarbij dat de Yaris slechts 1035 kg weegt en je kunt al raden dat de prestaties best wel moeten meevallen. Een echte racer zal de Yaris niet meteen worden, maar om vlotte hernemingen is hij zeker niet verlegen. Het verbruik valt ook heel erg goed mee. Je verbrandt ongeveer 5 liter diesel per 100 km, wat neerkomt op een autonomie van om en bij de 800 km. Rij je met een ei onder je rechterpedaal, dan komen daar vast nog enkele 10-tallen kilometers rijbereik bij.

Wanneer we even naar de prijs kijken van onze testwagen, zijn we in eerste instantie een beetje verrast. Bijna 20.000 euro voor een kleine stadswagen, lijkt ons zeker niet goedkoop. Hoewel, voor dat bedrag krijg je natuurlijk wel een mooi pakket aan uitrusting mee. Zo kan je genieten van airco, elektrische ruiten, het infotainment systeem met touchscreen en achteruitrijcamera en nog enkele andere comfort items. Standaard kost de Yaris 1.4 D-4D (5-deurs) zo’n 16.500 euro. Bij de concurrentie koop je een standaard VW Polo 1.6 TDI voor een kleine 16.000 euro. Rij je liever Frans, dan heb je met 18.000 Euro ook voldoende geld bij voor een Renault Clio 1.5dCi 90 pk. Weet natuurlijk dat dit slechts catalogusprijzen zijn en we tegenwoordig de massa kortingen naar ons hoofd gegooid krijgen.

De Yaris heeft heel wat kwaliteiten. Hij mag dan al wel uit segment van de stadswagentjes komen, hij lijkt te kunnen meespelen in een hogere klasse dankzij zijn ruime interieur, volwassen weggedrag en goed presterende 1.4 dieselmotor.

Specificaties

Vermogen90 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 035 kg
Topsnelheid175 km/u
Prijs testwagen€ 19 620
Prijs basismodel€ 16 440
0 tot 100 km/u10.80 sec
Gemiddeld testverbruik5.10L/100km
Min. kofferinhoud286 L
Max. kofferinhoud856 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen