Uitlaat: Column

Column WB: de irrationele keuze

Belangrijke horde genomen: mijn vriendin was er ook voor gewonnen. Hoge instap, zeeën van ruimte, een volledige uitrusting én een betrouwbaarheid als een Zwitserse klok – of dat wordt toch graag gezegd. Blijven over: de weinig sexy looks, het hoge verbruik en de hoge taksen. Maar da’s de prijs die je graag betaalt voor een irrationele keuze, toch?

Ik droom er al jaren van, beste lezer. Een auto die je jaren bijhoudt en die je nooit in de steek laat. Die geschikt is voor hete zomer én strenge winter – want die hebben we dit jaar verrassend genoeg nog eens gehad. Een auto waar je elke dag op kunt rekenen, maar die ook weer zonder aarzeling start na maanden stilstand. Zo’n machine waarbij je nooit hoeft na te denken over hoe je in godsnaam al die spullen in de koffer kwijt kunt, of wanneer je hem nog eens moet schoonmaken. Want geen kat kijkt ernaar om, en geef toe: die doorleefde look staat hem wel.

Image
Subaru Outback

Objectief de underdog

Eigenlijk heb ik al jaren zo’n auto op het oog. Hij heet Subaru Outback en als ik eerlijk ben heeft hij heel wat factoren tegen. Zijn dorstige boxermotor bijvoorbeeld, en zijn hoge CO2-uitstoot en dus ook dito fiscale lasten. Of – en ik zeg nog maar wat – een dealer in de buurt. En dan is er nog een lange lijst met automerken die met meer stijlgevoel of zin voor uniformiteit een dashboard kunnen ontwerpen.

Maar afgelopen winter reden we met een Outback naar de Oostkantons, viel alles weer in de plooi en begreep ook mijn vriendin de charme van de Japanner. Zetelverwarming – ik weet het, hoe kun je er bij deze temperaturen nog maar aan denken? – die je blindelings vindt, bagage die je zonder omkijken kwijt kunt, de verhoogde ophanging die op dat verdomd stuk E42 tussen Verviers en Spa had geweten wat te doen als ze dat traject niet hadden heraangelegd. En de Outback pretendeert geen greintje sportiviteit, dus ik kon zelfs perfect leven met de Lineartronic-versnellingsbak.

Image
Subaru Outback

De Outback als outsider

Sneeuw was er niet in de Oostkantons, maar ik weet van een trip naar Finland bij –15 enkele jaren geleden dat de Outback ook daar geen enkele moeite mee heeft. Ik leerde daar ook dat Subaru er bewust voor kiest om zo out of step te zijn met de andere automerken die in Europa worden verkocht. Of ze die positie nog lang kunnen volhouden, is een terechte vraag, maar dat maakt mijn zwak voor de outsider die de Outback blijft er niet minder sterk op.

Enkele weken geleden reed ik met de nieuwe Outback. Die wist me verrassend genoeg minder te charmeren dan het uitgaande model. Ik denk dat het ligt aan het grote touchscreen, dat Subaru geïnstalleerd lijkt te hebben in een poging om toch te conformeren. Dus nu spookt de voorganger door mijn hoofd. Amper tweedehands te vinden, laat staan binnen mijn budget, hoge taksen en een hoog verbruik. Maar toch zijn dat zaken die ik zó opzij zou schuiven voor een irrationele keuze.

VRAAG:

Ik kan vast niet de enige zijn met zo’n irrationele voorliefde voor een auto. Daarom: naar welke underdog gaat jullie irrationele keuze?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50