Uitlaat: Column

Waarom keren Chinese automerken en masse naar Europa?

Er gaat geen week voorbij of er strijkt een nieuw Chinees automerk neer in Europa. Op z'n minst opmerkelijk, want de Chinese automarkt is meer dan drie keer zo groot dan de Europese. Wat hebben de Chinezen hier te zoeken?

Heb je net het aanbod Chinese automerken van buiten geleerd, komt er weer een nieuwe bij. Want hoewel je waarschijnlijk al gehoord hebt van MG, BYD en co, moet je tegenwoordig ook op de hoogte zijn van Voyah, Xpeng, Zeekr en Hongqi. Kortom: nieuwe Chinese automerken klotsen tegen de plinten van de Europese grenzen.

China = wereldmarkt

Het kleinste kind heeft het ondertussen waarschijnlijk al door: China kan je bezwaarlijk nog een kleine speler noemen. Het is de voorbije decennia uitgegroeid tot een wereldmacht en een wereldmarkt voor de autosector. Om je een idee te geven, 40% van alle verkochte auto's vorig jaar... gingen over de toonbank in China. Die 31,4 miljoen auto's verkocht in China, doen de Europese verkoopcijfers verbleken. Want in Europa werden er vorig jaar - ochot ocharme - 10,6 miljoen auto's verkocht.

Image
Xpeng G6 en G9 update facelift 2025

Beschik je over enig wiskundig intellect, dan heb je met die cijfers door dat de Chinese automarkt vlot 3 keer groter is dan de Europese. Toch is Europa het heilige land voor Chinese automerken. En dat heeft heus niet te maken met het clandestien importeren van software die Europa plat kan leggen. Hopen we toch...

Volume ≠ niet marge

Kijk, elke econoom zal het je vertellen: Volume en winst zijn niet hetzelfde. Je kan namelijk miljoenen van een voorwerp verkopen, maar als je op elk verkocht exemplaar amper 1 cent verdient, dan zal je minder overhouden dan je buurman die 1.000 stuks verkoopt aan 10.000 euro.

Image
BYD Dolphin Surf prijzen belgie prijs info
Deze minimaal € 21.290 kostende BYD Dolphin Surf kent in China een instapprijs van omgerekend € 6.800

Daar begint het schoentje te knellen op Chinese bodem: auto's - en dan vooral elektrische exemplaren - worden er aan total dumpingprijzen verkocht. Niet zozeer omdat automerken dat per se willen, wel omdat de concurrentie moordend is. Tenslotte; gezien het volume (3x de verkoop van Europa), kan je in China een auto met een stuk minder winst verkopen, omdat het volume dat verschil terug recht trekt.

Steeds meer Chinese merken krijgen echter in het snuitje dat, hoewel er in Europa minder volume valt te verkopen, de marges hier veel hoger kunnen liggen. Simpelweg omdat de Europeaan - ondanks hij het zelf niet door heeft - tig malen vermogender is dan de gemiddelde Chinees. De EV-shift in Europa heeft een nieuwe markt gecreëerd van ruwweg 500 miljard (!) euro. Een markt waar de gemiddelde EV voor het dubbele over de toonbank gaat tegenover China. Hoewel dus in volume 3 keer zo klein, is het dat allerminst vanuit een winstoog.

Het voordeel voor Europa?

Afhankelijk van hoe je naar het glas kijkt, kan deze evolutie zorgwekkend zijn. Is dat echter ook het geval? Meer keuze zorgt de facto voor een eerlijkere economie en door de focus op Europa zullen Chinese automerken ook de productie opstarten op onze bodem. Dat brengt op zijn beurt werkgelegenheid naar de regio én een band tussen China en Europa die we de komende jaren zullen nodig hebben. Als Europa dan een meer betrouwbare partner blijkt te zijn dan - pakweg Rusland en de VS -, dan hebben we een politiek drukkingsmiddel in deze nieuwe wereld.

Image
First drive : MG S 5 EV (2025)

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50