Heb je net het aanbod Chinese automerken van buiten geleerd, komt er weer een nieuwe bij. Want hoewel je waarschijnlijk al gehoord hebt van MG, BYD en co, moet je tegenwoordig ook op de hoogte zijn van Voyah, Xpeng, Zeekr en Hongqi. Kortom: nieuwe Chinese automerken klotsen tegen de plinten van de Europese grenzen.
China = wereldmarkt
Het kleinste kind heeft het ondertussen waarschijnlijk al door: China kan je bezwaarlijk nog een kleine speler noemen. Het is de voorbije decennia uitgegroeid tot een wereldmacht en een wereldmarkt voor de autosector. Om je een idee te geven, 40% van alle verkochte auto's vorig jaar... gingen over de toonbank in China. Die 31,4 miljoen auto's verkocht in China, doen de Europese verkoopcijfers verbleken. Want in Europa werden er vorig jaar - ochot ocharme - 10,6 miljoen auto's verkocht.

Beschik je over enig wiskundig intellect, dan heb je met die cijfers door dat de Chinese automarkt vlot 3 keer groter is dan de Europese. Toch is Europa het heilige land voor Chinese automerken. En dat heeft heus niet te maken met het clandestien importeren van software die Europa plat kan leggen. Hopen we toch...
Volume ≠ niet marge
Kijk, elke econoom zal het je vertellen: Volume en winst zijn niet hetzelfde. Je kan namelijk miljoenen van een voorwerp verkopen, maar als je op elk verkocht exemplaar amper 1 cent verdient, dan zal je minder overhouden dan je buurman die 1.000 stuks verkoopt aan 10.000 euro.

Daar begint het schoentje te knellen op Chinese bodem: auto's - en dan vooral elektrische exemplaren - worden er aan total dumpingprijzen verkocht. Niet zozeer omdat automerken dat per se willen, wel omdat de concurrentie moordend is. Tenslotte; gezien het volume (3x de verkoop van Europa), kan je in China een auto met een stuk minder winst verkopen, omdat het volume dat verschil terug recht trekt.
Steeds meer Chinese merken krijgen echter in het snuitje dat, hoewel er in Europa minder volume valt te verkopen, de marges hier veel hoger kunnen liggen. Simpelweg omdat de Europeaan - ondanks hij het zelf niet door heeft - tig malen vermogender is dan de gemiddelde Chinees. De EV-shift in Europa heeft een nieuwe markt gecreëerd van ruwweg 500 miljard (!) euro. Een markt waar de gemiddelde EV voor het dubbele over de toonbank gaat tegenover China. Hoewel dus in volume 3 keer zo klein, is het dat allerminst vanuit een winstoog.
Het voordeel voor Europa?
Afhankelijk van hoe je naar het glas kijkt, kan deze evolutie zorgwekkend zijn. Is dat echter ook het geval? Meer keuze zorgt de facto voor een eerlijkere economie en door de focus op Europa zullen Chinese automerken ook de productie opstarten op onze bodem. Dat brengt op zijn beurt werkgelegenheid naar de regio én een band tussen China en Europa die we de komende jaren zullen nodig hebben. Als Europa dan een meer betrouwbare partner blijkt te zijn dan - pakweg Rusland en de VS -, dan hebben we een politiek drukkingsmiddel in deze nieuwe wereld.

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen