Ons eigenste circuit van Spa-Francorchamps stond zopas toneel voor een wedstrijd van het World Endurance Championship. Zes uur lang reden hypercars er rondjes op het circuit en draaiden ontwikkelingsteams van onder andere Alpine en Peugeot op volle toeren... Reden genoeg dus om daar eens ons licht op te steken.

Het World Endurance Championship, afgekort WEC, is een wereldkampioenschap voor hypercars en sinds dit jaar ook voor de categorie LMGT3. Die laatste letter-cijfercombinatie zegt ons ook niet zo veel maar dit wel: er zijn acht races op de kalender en hoewel dat er minder zijn dan bij pakweg de Formule 1, zijn die races niet te onderschatten. Zo draait alles om uithouding waarbij vooral het 24 uur durende bezoekje aan het prestigieuze Le Mans met de aandacht gaat lopen. Ook in ons land passeert het World Endurance Championship echter, en wel voor de 6 Uur van Spa-Francorschamps.

Waterstof op het circuit

Wij mochten er vanaf vrijdag 9 mei binnen, te beginnen met de persconferentie van Alpine’s Alpenglow. Dat is een hypercar met een 340 pk sterke verbrandingsmotor die aangedreven wordt door waterstof. De technologie van de toekomst? Volgens Alpine wel want hoewel het voorlopig nog gaat om een conceptcar, zou deze mits nog enkele aanpassingen wel eens in productie kunnen gaan. Alpine had het studiemodel mee naar Spa-Francorchamps omdat de auto er een aantal demonstratierondjes mocht rijden op het circuit, kwestie van te tonen dat hun waterstoftheorie ook effectief in de praktijk kan worden omgezet. Meerijden mochten we niet, al waren ze bij Alpine wel zo vriendelijk om ons op een hotlap te trakteren in de passagiersstoel van hun A110.

Image
WEC Spa-Francorchamps 2024

Nadien stond een bezoekje gepland bij die andere Franse constructeur die deelneemt aan het WEC: Peugeot. Meer bepaald bij Peugeot Sport kregen we een kijkje achter de schermen in aanloop naar de kwalificatie die gepland stond op vrijdag. Zij lieten ons binnen in de mobiele garage, bij de reserveonderdelen en in de ruimte waar beschadigde koolstofvezel onderdelen gerecycleerd worden om er nadien nieuwe onderdelen van te maken. Daarna konden we zelfs even mee de pit in en zagen we de hele crew aan het werk ter voorbereiding van de kwalificatie. Van die kwalificatie hing er natuurlijk veel af want die bepaalde zoals gewoonlijk de startpositie voor de race, die op zaterdag ging plaatsvinden.

Van competitie naar productie

Die zaterdag zakten we dan maar opnieuw af richting circuit — of toch eens we door vier uur aan filerijdende fans kunnen navigeren hebben. Tijdens de zes uur durende race konden we Linda Jackson even strikken, de CEO van Peugeot, voor een kort gesprekje over waarom het merk racen zo belangrijk vindt. Zij benadrukte vooral het marketingpotentieel van motorsport en het World Endurance Championship is daar volgens Jackson het perfecte voorbeeld van. Er zijn dan wel maar acht races maar het is heel globaal en op dat vlak perfect om de bekendheid van Peugeot te vergroten en hun imago te versterken. Jackson ziet in de autosport ook nog een tweede belangrijke reden want het helpt ook om productiewagens te verbeteren: “Autosport is een soort laboratorium, we ontwikkelen er technologie voor die ook zijn nut heeft voor productiewagens. In het WEC gaat het om elektrificatie, om de biobrandstoffen die we al gebruiken, om de aerodynamica, om de ophanging, etc..”

Image
WEC Spa-Francorchamps 2024

In de achtergrond ging de race zelf natuurlijk voort, maar na ongeveer vier uur racen besliste een crash er even anders over. De Cadillac van Earl Bamber kwam tijdens een inhaalmanoeuvre in aanraking met de BMW van Sean Gelael en hoewel beide coureurs er zonder kleerscheuren uit kwamen, werd de wedstrijd anderhalf uur stilgelegd om schade aan de muur te repareren. Nadien reed Ilott Callum van raceteam Jota richting overwinning maar wij waren er toen al niet meer bij. De WEC-race in Spa had voor ons zijn doel al bewezen als testterrein voor nieuwe technologieën en als uitstalraam om de sportieve ambities van de deelnemende automerken in de bloemetjes te zetten.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden