Rijtest

Duotest: Audi RS 4 Avant 25 Years en RS 6 Avant GT - Welke moet in je droomgarage? (2024)

Wie fantaseert er soms niet over het samenstellen van een eigen droomgarage? Als je de droom ooit kunt omzetten in realiteit, dan hoort er zonder enige twijfel ook een Audi Avant met RS-insigne in die garage te staan. Maar ga je dan voor de RS 4, of toch de RS 6? We lieten het de RS 4 Avant 25 Years en RS 6 Avant GT onderling uitvechten. Het antwoord is niet zo voor de hand liggend als je vermoedt.

Laat ons in deze - louter hypothetische - probleemstelling alvast abstractie maken van de prijskaartjes. Ga je vandaag naar de Audi configurator, dan betaal je voor een RS4 Avant 95.000 euro en voor een RS6 Avant 145.000 euro. Dat is alvast een verschil zo groot als een fris gebruikte Porsche 718 Boxster of Cayman, om maar iets te zeggen, en dan hebben we het nog niet over de uitvoeringen de we in deze test onder onze bips schuiven. ‘Onze’ gele RS4 25 Years Limited Edition start in Duitsland aan 143.000 euro, de RS6 in GT Trim kost daar minstens 219.000 zilverringen (ringen, heb je ‘m? Ik laat mezelf wel uit). Dat zelfs geld niet altijd g̶e̶l̶u̶k̶k̶i̶g̶ m̶a̶a̶k̶t̶ alles kan kopen, bewijzen beide modellen trouwens. Want beide beperkte series zijn al helemaal uitverkocht. Van de 250 Europese wagens van de RS4 25 Year, zijn er 8 met een getekende bestelbon van een Belgische klant. Voor de RS6 GT zijn er slechts 2 landgenoten uitverkoren. TWEE!

Kanariebom

Dat we met exclusief goed op pad gingen was dus al een zekerheid. Laat ons dan eerst even in detail kijken.De RS 4 Avant edition 25 Years is gebaseerd op de ‘gewone’ RS4 Avant, maar wordt op verschillende vlakken nog uitgepuurd om er dé ultieme RS 4 van te maken. Zo krijgt de V6 biturbo (louter door nieuwe software) 20 pk meer, waardoor hij nu piekt op 470 pk. Nog indrukwekkender is het koppel van 600 Nm dat telkens weer een stevige duw in de rug garandeert.

Image

Verder komt de RS 4 Avant Edition 25 standaard met de RS Sport Pro ophanging, inclusief een handmatig verstelbare schroefset die je toelaat om zelf de rijhoogte in te stellen (ook al moet de auto dan wel op een brug gezet worden). Maar het laat je dus wel toe te kiezen voor een rijhoogte die tot 20 millimeter lager is dan bij het seriemodel. Het model wordt verder ook geleverd met het Quattro sport-sperdifferentieel, en er is een nieuwe software in de regeleenheid van de transmissie. Die levert snellere schakeltijden op en een merkbaar grotere spreiding tussen de verschillende rijmodi. Zat je nog op de cijfers te wachten qua prestaties? Wel, de RS4 25 Year is met zijn topsnelheid van 300 km/u sneller dan de gewone RS4 (die haalt ‘slechts’ 280) en hij sprint in 3,7 seconden naar de 100 km/u.

Image

RS6 GT

Meer nog dan de RS 4, heeft de RS 6 een imago van ultieme supercar-break. Met een RS 4 moet je aan het stoplicht nog een klein beetje je plaats kennen als pakweg een 911 of BMW M5 uitdagend naast je post komt vatten. Met een RS 6 kan je vol zelfvertrouwen en met een ’bring it on’-blik laten zien dat jij de meerdere bent in het duel. Bij wijze van ultiem afscheid (de volgende generaties RS’en zullen elektrisch zijn), heeft Audi begin dit jaar de RS6 Avant GT gelanceerd in een beperkte oplage van 660 exemplaren voor de hele wereld.

Image

Technisch verandert er niets aan de imposante 4.0 V8 van 630 pk in Performance uitvoering (de Performance krijgt al 30 pk meer dan de gewone RS 6), maar door het veelvuldig gebruik van koolstofvezel is de GT ietsje minder beschaamd als hij op de weegschaal staat. Zo zijn de motorkap en spatborden uit carbon, krijgt hij ultralichte alu wielen en werden de dakrails weggelaten. Die ingrepen hebben wel geloond, want de prestaties van de RS 6 GT zijn hallucinant. Zo flitst hij in 3,3 zuchten naar de 100 en stopt hij pas met versnellen als hij 305 km/u aantikt. Indrukwekkend!

Image

Knijpen met de billen

Het regent oude wijven wanneer we in de omgeving van Ingolstadt met deze twee uiterst exclusieve en kostbare kleinoden de Duitse wegen te lijf gaan. We starten met de knalgele RS 4 25 Years en voelen meteen dat het interieur de leeftijd niet meer kan verbergen. Gelukkig is de legendarische afwerkingskwaliteit van Audi nog steeds op het appel, dat alleen al geeft een hoop vertrouwen als je de V6 BiTurbo uitlaat in de plassen.

Image
Audi RS 6 Avant GT en Audi RS 4 Avant 25 years test

Hoewel besturing en onderstel van deze RS 4 bakken vertrouwen geven, moeten we bij de eerste snelle rechtse bocht al meteen vol aan de bak wegens 1) eerst onderstuur, gevolgd door 2) een flinke schuiver van de achterkant. Hier zien we meteen de beperking van het weinig vergevingsgezinde Pirelli P Zero schoeisel van de RS4 25 Year. Op droog asfalt, of op een droog circuit, zouden we deze bocht vingers-in-de-neus aangesneden hebben, maar in regenweer is het met deze banden stevig knijpen met de billen. Al moeten we wel toegeven dat we misschien iets te enthousiast het gaspedaal richting vloer hebben getrapt. De RS 6 GT is op dat vlak een pak vergevingsgezinder en krijgt ook (voor de regen) beter geschikt Continental rubber. Het gaat in de RS 6 GT allemaal zo makkelijk, dat je met een gerust gemoed de bomma met deze supersportwagen om boodschappen kunt sturen. In de RS 4 is het over het algemeen meer werken geblazen. Maar dat maakt natuurlijk ook deel uit van het (rij)plezier.

Welke kiezen?

Terug naar die (hypothetische) droomgarage. Welke van de twee zouden we graag een permanent plekje geven? Het zal je misschien verbazen, maar dan gaan we resoluut voor de RS 4. De RS 6 is natuurlijk een geweldige sportwagen waar je met het grootste gemak vlot aan 250+ km/u de Autobahn mee afstormt. Maar het is allemaal veel sterieler en beschaafder dan in de RS 4. De nochtans heerlijke V8-sound van de RS 6 blijft zelfs in de sportstand altijd op de achtergrond, en da’s doodzonde. Het is een beetje alsof je naar een concert van Metallica gaat, mét oordopjes en hoofdtelefoon op je knikker. Mag het een beetje luider, aub?

Image

Dan biedt de RS 4 een pak meer beleving en emotie. Bij elke wisseling tussen versnellen en vertragen is er een volledige brassband die je vanuit de uitlaat trakteert op een fantastische sound. En zelfs bij legale snelheden, zorgt de diepe rochel en de elkaar opvolgende plofjes voor een unieke sensatie. Anders gezegd ga je met de RS 4 als daily driver meer genieten dan met de steriele RS 6. En dat alles, terwijl het comfort voor alledaags gebruik gegarandeerd blijft. Doe ons dus maar de laatste RS 4, alvorens Audi straks de elektrische RS-toer op gaat.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen