Vergeten auto #54: Matra-Renault Espace F1

Vergeten auto #54: Matra-Renault Espace F1

1994 was niet enkel het jaar waarin Kurt Cobain overleed, of de Kanaaltunnel openging. In 1994 wilde Renault het tienjarig bestaan van de Espace op een ludieke manier vieren. De hulp van Matra werd ingeroepen voor de ontwikkeling van een aparte wagen die zeker voor de nodige aandacht zou zorgen. Matra was immers al sinds het begin van de Espace verantwoordelijk voor de productie van de wagen. Als resultaat van het denkwerk stond op het Autosalon van Parijs de Espace F1 ten toon.

Vergeten auto #54: Matra-Renault Espace F1

Voor de leek was de Espace F1 een monovolume met een potente motor. Niets was minder waar, want hoewel Renault en Matra het koetswerk van de Espace nabouwden, gebruikten ze daar enkel koolstofvezel voor, hetzelfde voor de structuren van het chassis. Bij de Espace van die tijd was de dikste motorisatie een 3.0 V6. Renault gebruikte haar connecties en know-how uit de Formule 1 om een F1-V10 motor centraal in de Espace F1 te plaatsen. De cijfers waren er dan ook naar: in slechts 2,8 seconden stoof de Espace F1 van 0 naar 100 km/u, de 200 km/u werd in slechts 6,3 seconden gehaald. De RS5 3.5 40 kleppen V10-motor werd daarvoor van 700 naar 800 pk opgekieteld, in combinatie met 705 Nm aan koppel. Ophouden met versnellen deed het ding pas bij 312 km/u. De eerder aangehaalde serie-V6 haalde de 0-100 km/u in 10,3 seconden.

Vergeten auto #54: Matra-Renault Espace F1

De ingenieurs bereikten nog meer met carbon, de koolstofkeramische remmen slaagden erin het geheel van 300 tot 70 km/u te vertragen in slechts 80 meter. Om een nummertje 0km/u - 270 km/u - 0 km/u te volbrengen volstond 600 meter. Voor wie nog een oude PlayStation heeft staan, in Gran Turismo 2 kon je de Espace F1 zelf besturen.

Vergeten auto #54: Matra-Renault Espace F1

Hoewel zijn gelijkenis met de Espace anders doet vermoeden, is de uiteindelijke Espace F1 slechts geschikt om één extra persoon te vervoeren. Frank Williams kreeg de kans om als één van de eerste mee te rijden, simpelweg omdat hij het project behartigde en destijds ook big boss was bij F1-team Williams-Renault. Renault bouwde twee exemplaren van de Espace F1. De eerste reed enkel wat rondjes op het circuit Paul Ricard en is nu te bezichtigen in het Matra Museum, tussen Châteauroux en Orléans. De tweede werd gebruikt voor promotionele doeleinden, zoals beurzen of publieksdagen op en rond circuits.

Vergeten auto #54: Matra-Renault Espace F1

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Mesoerrie 11:09
afbeelding van Mesoerrie

Ja hallo, vet apparaat zeg. Omdat het kan!

Kenny 11:29
afbeelding van Kenny

Leuk om te zien: http://www.youtube.com/watch?v=uklB0fgRkfQ
Tof project, ideaal om de kinderen van school te gaan halen :-)

<strong>- edit: filmpje ingevoegd -</strong>

Yvesw 11:33
afbeelding van Yvesw

Ik weet het toch niet... Als esthetisch-gevoelig persoon walg ik er van, maar het klein kind in mij zegt dan weer: "Een F1-V10 in een espace!!!!"
Spijtig dat ze er nooit wedstrijden mee reden :p

Karel 11:50
afbeelding van Karel

Toen hadden ze nog geld om eens zot te doen :)

Quin 12:07
afbeelding van Quin

F1 in een monovolumer, het kan niet gekker :)

Dequal 18:26
afbeelding van Dequal

@ Karel: de Juke R dan?

Yvesw 19:12
afbeelding van Yvesw

@Dequal: Een V6 in een juke leggen is inderdaad ook best speciaal maar valt toch in het niets tegenover dit :p

Sven 20:08
afbeelding van Sven

Ford bouwde destijds trouwens ook een Supervan voor de Transit. 3 keer zelfs, in 1971, 1984 en 1994.
http://www.smcars.net/forums/attachments/ford/104993d1266490066-ford-tra...

Burn 23:35
afbeelding van Burn

Ja, zalig project. Goh en dat geluid en die kracht van die V10! Dat komt waarschijnlijk nooit meer terug in de F1 :'(

Techno Patat 15:28
afbeelding van Techno Patat

Die stem vanaf 15 seconden in het eerste fimpje doet me denken aan Scooby Dooby Dooh :D!!!!!

Geniaal project dit, ik had er echt nog nooit van gehoord maar ik bekijk Renault plots wel met iets meer respect :p!

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws