Rij-Impressie: Renault Mégane Coupé-Cabriolet (2014)

renault-megane-cc-coupe-cabriolet-2014-facelift

De Mégane CC facelift maakte zowaar in januari zijn werelddebuut in Brussel. Renault stuurde ons naar de mooie Côte d'Azur om dakloos van de zon te genieten.

De weergoden waren ons goed gezind. Geen vuiltje aan de lucht en een aangename 24 graden, ideale weersomstandigheden voor een cabrio kennismaking. Want daar gaat het natuurlijk om, al kennen we de Mégane Coupé-Cabriolet natuurlijk al een beetje. Vier jaar geleden testten we hem voor de eerste keer, wat is er dan veranderd?

Le lifting

Eerst en vooral krijgt de 2014 versie, letterlijk, een strakker aangezicht. De CC heeft er even op moeten wachten, maar zijn nieuwe smoel staat hem goed. De lichtunits zijn een stuk scherper en je krijgt nu ook standaard dagrijleds. Echt warm worden we niet van het uiterlijk van deze Fransman, maar lelijk is hij zeker niet. Binnenin is er ook weinig te melden. Het grootste nieuws is het nieuwe R-link infotainmentsysteem. Verder beschikt de Mégane over uitstekende lederen zetels. Ook de kofferruimte is met 417 liter lang niet verkeerd. Met het stalen vouwdak open schiet er echter 211 liter over, net genoeg voor 2 kleine reiskoffers. Ondanks zijn lengte van 4,485 meter, mag je achterin niet te lange benen hebben, de achterbank wordt al snel te krap voor volwassenen.

renault-megane-cc-coupe-cabriolet-2014-facelift

Een beetje power kan geen kwaad

Voor onze trip langs de Côte d'Azur gaf Renault ons de dCi 130 mee. Deze 130 pk en 320 Nm sterke 1.6 turbodiesel was nu niet meteen onze eerste keuze. Wij hadden liever met de 130 pk sterke 1.2 TCe turbobenzine onderweg geweest. Desondanks voldeed de turbodiesel zich prima van zijn taak, en volgens Renault is er nu eenmaal veel meer vraag naar een diesel. Overigens is de 1.5 dCi met 110 pk ook beschikbaar, in automaat met dubbele koppeling (EDC) of manuele zesbak. Om de gang er een beetje in te houden zouden we echter voor de krachtigere versies gaan, de lichtste CC (1.2 TCe) weegt immers al een heftige 1.547 kg.

renault-megane-cc-coupe-cabriolet-2014-facelift

Mooie balans

Toch heb je geen vaarbewijs nodig voor deze cabrio. Dankzij het uitstekende Mégane-onderstel hebben ze best een mooie balans gevonden tussen sportiviteit en comfort. Je kan hem gerust voor dagdagelijks verkeer gebruiken. Het is dan ook jammer dat de automaat alleen met de lichtste diesel verkrijgbaar is. Die automaat met dubbele koppeling hebben we trouwens wel even mogen testen in de Mégane-hatch, in combinatie met de 1.2 TCe. Hij mag dan wel niet zo snel zijn als de variant uit Wolfsburg, hij is wel een stuk minder nerveus.

renault-megane-cc-coupe-cabriolet-2014-facelift

Competitief pakket

De CC begint bij 26.800 euro, dan heb je de 130 pk sterke turbobenzine. Dat is een stuk meer dan de VW Golf Cabrio (24.100 euro) of Peugeot 308 CC (24.590 euro). Maar naast 130 paarden krijg je ook een stevige standaarduitrusting. De coupé-cabriolet komt namelijk standaard met 16" velgen, automatische airco, een lederen stuurwiel, cruisecontrol, parkeersensoren achteraan en mistlichten vooraan. Die andere concurrent, de VW Eos, begint past bij 30.990 euro.

renault-megane-cc-coupe-cabriolet-2014-facelift

Conclusie

De Mégane coupé-cabriolet heeft een geslaagde facelift achter de rug. Achteraan is hij nog altijd niet moeders mooiste, maar hij biedt een mooi totaalpakket aan. Zowel motoren als onderstel zijn van de bovenste plank en standaard zit hij goed in zijn spullen. Laat het goede weer maar komen!

Specificaties

Motor

1.6 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

130pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 621 kg

Topsnelheid

205 km/u

Prijs basismodel

€ 26 800.00

0 tot 100 km/u

10.80 sec

Min. kofferinhoud

211 L

Max. kofferinhoud

417 L

CO2-uitstoot

115 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Sigaret... 21:48
afbeelding van Sigaret...

Beetje jammer dat er niet veel over de prestaties gezegd wordt en daarmee dus ook het testverbruik. Eveneens jammer dat de keuze van Renault uit ging naar de dieselversie. Ik vind het interieur er te gedateerd uitzien en de prijs is sowieso te veel voor deze boot op wielen.
Buiten het feit dat je met de haren in de wind kan zitten onder de blote hemel, denk ik dat deze wagen weinig rijplezier kan bieden.

Wim 08:02
afbeelding van Wim

Idd, volledig niet representatief met België voor verbruikscijfers, qua prestaties, de 130 pk sterke diesel gaat in 10,8 sec (staat ook bij de specs) naar 100 km/u en de 130 pk sterke benzine in 11 sec. Dat is vlot genoeg te noemen, het is geen lichte jongen.

Yvesw 09:48
afbeelding van Yvesw

Klopt! Momenteel is de Cascada de knapperd in het segment. En in ons Belgenland is-ie met een vanafprijs van zo'n 25.000 euro goedkoper dan deze paarse rekel. Enkel mist de Cascada wat pit qua rijgedrag, maar goed, dat doet de Mégane CC ook...

Wim 11:37
afbeelding van Wim

De Cascada kan zeker goedkoper zijn, in dit segment moet je daar zeer hard mee oppassen want de basisuitvoeringen(zie tekst) kunnen nog wel wat van elkaar verschillen. Opvallend wel dat Renault de Cascada niet als concurrent benoemde(misschien obv het aantal deuren). Ik voeg hem nog toe.

Luc K 11:55
afbeelding van Luc K

Heb deze wagen in floriade versie 1.2 tce. Iedereen kan een mening hebben maar voor mij is dit een zeer goede wagen die zowel open als gesloten lekeer rijdt, ook voor lange afstanden. Stadsverbruik is 7.8 l op 100km en gemiddeld kom ik op 7.5 liter. Handig in dagelijks gebruik en ergonomischere koffer dan de Cascade of golf. Zeker meer pit dan de vw en de 1.4 cascade. Tevreden dus

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws