Rijtest: Volkswagen Eos 1.4 TSI facelift

Rijtest: Volkswagen Eos 1.4 TSI facelift

De Volkswagen Eos moest in 2007 de draad opnemen waar de Golf cabrio hem vier jaar eerder had achtergelaten. In de trend van het moment kozen ze bij Volkswagen voor een stalen klapdak. Nu, vier jaar later krijgt de Eos een facelift zodat hij weer meekan met de concurrentie. Met de nieuwe Golf Cabriolet lijkt de Eos binnenkort ook uit eigen huis te worden bekampt.

Na de zomer commercialiseert Volkswagen de Golf Cabriolet. Of dat zo gebeurt om de Eos nog een laatste keer als enige cabrio in het VW-gamma van de zomer te laten genieten, zullen we nooit weten. Met de komst van de Golf cabriolet kan de Eos zich alvast hoger in het gamma tillen. De stalen dakconstructie geeft de wagen wat extra cachet en is meteen hét meest opvallende deel van de wagen. Dat de stalen dakconstructie ook zijn impact heeft op het design van de auto, is onmiskenbaar. De koffer moet immers lang genoeg zijn om de twee delen van hat dak in op te bergen. Met gesloten dak kan die koffer 380 liter slikken, al zorgt de beschermhoes in harde kunststof ervoor dat je voorwerpen best niet te groot zijn.

Rijtest: Volkswagen Eos 1.4 TSI facelift

De Eos is bedoeld als vierzitscabrio, al zitten de twee achterste inzittenden niet op de beste plaatsen. Met gesloten kap zorgt de schuine hoek van de achterruit ervoor dat je met je hoofd tegen het dak schurkt. Laat je het dak open, dan ben je verwaaid wanneer je op je bestemming komt. Vooraan kan je perfect snelheden tot 120 km/u halen zonder last te hebben van de spelende wind. Dat is te danken aan de aanwezigheid van een windvang bovenop de voorruit en de winddeflector die je achter de zetels kan plaatsen. Het dashboard is handig in gebruik, zonder meer. De oerdegelijke Volkswagen-knoppen doen wat saai aan in deze cabrio. Met het dak dicht zou je je evengoed in een Passat wanen. De gekozen materialen lijken van iets betere kwaliteit, zodat de Eos zich wat hoger kan positioneren.

Rijtest: Volkswagen Eos 1.4 TSI facelift

In 25 seconden klapt het dak open of dicht, dat is een pak trager dan bij een cabrio met stoffen dak, maar heeft er ook mee te maken dat het glazen dak eerst volledig moet openschuiven, alvorens de hele constructie wegklapt. Toch krijg je er heel wat voor terug. De isolatie zit goed en van insijpelend water bij regenval lijkt de Eos na de facelift geen last meer te hebben. In combinatie met onze 1.4 TSI benzinemotor is de wagen fluisterstil wanneer de kap dicht is. De enige geluiden die  het interieur binnendringen zijn windgeluiden en rolgeluiden van de banden, en dit vanaf snelheden boven de 100 km/u. Toch worden deze geluiden nooit storend en is het aangenaam toeven, ook bij de regenbuien tijdens onze testweek.

Rijtest: Volkswagen Eos 1.4 TSI facelift

De 1.4 mag dan wel discreet zijn, af en toe laat hij zich horen. Wanneer je de toerenteller omhoog gooit, verwordt de zachte brom tot een scheller geluid. De 122 pk volstaan om te cruisen, al missen ze wat karakter dat wij aan een Eos zouden toeschrijven. Traag is de wagen zeker niet, dat dankt hij aan de lichte structuur en de turbo in de TSI-motor. Wil je wat meer punch, dan kies je voor de 1.4 TSI met 160 pk (30.170 euro) of voor de 2.0 TSI met 211 pk (35.230 euro) die je ook terugvindt in de Golf GTI. Dieselen kan ook, met de 2.0 TDI voorzien van 140 pk (31.090 euro). Het verbruik tijdens onze test met de Eos 1.4 TSI met 122 pk lag op 7,2 liter/100 km, al maakt het wel verschil of je met open dan wel gesloten kap rijdt.

Rijtest: Volkswagen Eos 1.4 TSI facelift

De Eos is niet de sportieveling uit de cabrio-klas. De verstevigde structuren van de wagen en het stalen wegklapdak zorgen ervoor dat hij wat meer gewicht op de weegschaal zet. Neem je de wagen om rustig te genieten van de stralende zon, dan is de Eos wel je perfecte partner. De romige motor houdt het discreet, terwijl je de kap zowel als volledige cabrio als enkel met het glazen schuifdak open kan gebruiken. De 122 pk lijken ons wat aan de nipte kant om rijplezier te garanderen, de 160 pk versie zou de wagen wel eens beter kunnen verdragen.

Rijtest: Volkswagen Eos 1.4 TSI facelift

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Pieter Aertgeerts

Met dank aan Volkswagen voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.4 TSI turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

122pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

zesbak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 505 kg

Topsnelheid

198 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 28 380.00

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Gemiddeld testverbruik

7.20 L/100km

Max. kofferinhoud

380 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Yannick Degroeve 16:26
afbeelding van Yannick Degroeve

ziet er een degelijke cabrio uit. ik mis rode stiksels in het dashboard :-p nu is het zo "just a dash..."

Pieter Aertgeerts 17:46
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Dat had inderdaad niet misstaan. Verder prima cabrio, kwalitatief, in orde. Initieel verwachtte ik een te zwak blok, maar niets is minder waar. Geen straffe toeren, wel vlot en snel genoeg.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws