Rijtest

Eerste test: Kia Sportage 1.6 T-GDi 48V (2022)

De vijfde generatie van de Sportage mag er zoals altijd eentje zijn die er wat uitspringt. Ook de vorige generaties kregen een apart uiterlijk en dat leek ze goed te doen in de verkoopcijfers. Nu staat er dus een nieuwe, die de designlijnen van het Kia-gamma in de toekomst voorspiegelt.

Dat opvallende uiterlijk is niet naar ieders smaak, getuige de reacties die we krijgen tijdens onze test. De proporties kloppen wel, en de vormen zijn allemaal erg uitgesproken en scherp. Kijk maar naar de achterkant van de wagen, waarbij de achterlichten een hap uit de flank nemen en in de kofferklep het raam mee lijken te ondersteunen. Voorin zit onmiskenbaar de Kia-neus, uitgesprokener dan ooit maar tegelijk ook veel vernuftiger uitgewerkt dan voorheen. Vooral daar is het even wennen, want Kia trok de dagrijverlichting verticaal door tussen de koplampen en de grille in. Het laat de wagen smaller ogen dan hij in werkelijkheid is.

Check hier onze video:

Opzij zien we wat designtrekken die de massieve flank moeten breken, net als een zwartgelakt dak waardoor de wagen wat lager oogt. Dat heeft de Sportage niet zelf bedacht, maar nam hij over van de EV6. De Kia Sportage ziet er dan wel helemaal anders uit, en in feite is hij even groot gebleven als zijn voorganger. Tenminste in Europa, want in andere continenten doet Kia er enkele centimeters bij.

aziatische premiumstijl

Wie instapt in de Sportage ziet dat Kia de SUV een stevige trap hoger op de ladder wil zetten. Het materiaalgebruik - binnen de grenzen van het zicht, weliswaar - is van hoge kwaliteit en het dashboard is voortaan digitaal. Daarvoor maken de Koreanen gebruik van twee 12,3 inch grote, gebogen schermen die meteen in het oog springen. In de middenconsole, net onder het scherm van het infotainment, zit een aanraakpaneeltje dat een dubbele functie omvat. Met een druk op de knop wordt gekozen voor bediening van ofwel airco ofwel entertainment. Dat vergt wat gewenning maar spaart direct een hele hoop knoppen uit, terwijl de gebruiker toch niet verloren loopt in de interface van het bovenliggende scherm. Om het geheel overzichtelijk te houden heeft Kia wel nog een aantal fysieke knoppen verwerkt naast dit tweeledige scherm.

Image
Rijtest: Kia Sportage 1.6 T-GDi 48V (2022)

Evenmin conventioneel is de draaiknop voor de versnellingen in deze Kia Sportage. Geen pookje, en ook geen drukknoppen zoals bij zustermerk Hyundai. De draaiknop blijkt in de praktijk intuïtiever te bedienen dan eerder vermelde drukknoppen. Het gevolg is wel dat de middentunnel een hoop toetsen krijgt die minder goed zichtbaar zijn en zich zo minder goed laten bedienen dan wanneer ze wat hoger gepositioneerd zouden zijn.

De inzittenden worden in deze vijfde generatie Sportage nog steeds verwend met de nodige ruimte. Zowel been- als hoofdruimte zijn meer dan voldoende aanwezig, terwijl het laadruim dankzij de verstelbare rugleuning van de achterbank nog altijd minimaal 526 liter groot is. De kofferruimte verschilt per motorversie: de mild-hybrid diesel is het krapst bemeten en de basisbenzine krijgt met 591 liter de grootste laadruimte.

premium comfort

De premium-aspiraties worden ook opgevoerd tijdens het rijden. De motor mag dan niet al te scherp reageren, het ervaren comfort is hoog. Zo is er veel zorg besteed aan de geluidsisolatie en dringen motorgeluiden weinig door tot in het interieur. Ook omgevingsgeluiden worden goed buiten gehouden. Alles wordt daarbij nog eens overstemd door een goed doordacht Harman Kardon-geluidssysteem, zodat reizen in deze Kia Sportage alweer een plezier mag wezen. Aandacht is er ook voor technologie, zo keken we naar een scherpe 360° camera, hadden we een digitale binnenspiegel in het dashboard wanneer we de richtingwijzer activeerden, kregen we Matrix LED-koplampen en vonden we in de zetels geïntegreerde USB-laadpoorten voor de passagiers.

Image
Rijtest: Kia Sportage 1.6 T-GDi 48V (2022)

Alles is dan ook ingesteld op comfortabel reizen in deze Sportage. Verwacht dus geen scherp sturend chassis, daar heb je een Ford Kuga voor en daar wil Kia niets aan veranderen. Toch is de besturing exact, al durft de koets wel lichtjes overhellen in de bochten.

Ken je ons Autofans+ videokanaal al? Abonneer je voor extra beeldmateriaal bij onze rijtesten en reportages.

We maakten voor onze eerste test gebruik van de 1.6 T-GDi 48V DCT, de mild-hybrid benzineversie van het gamma. Het is maar één van de vele motoren die Kia ter beschikking zal stellen in de komende maanden. Voor elk wat wils, want er komt zowel een diesel als een gewone hybride en een plug-inhybride van deze nieuwe Sportage. Hoe mild de hybride wel was, is af te lezen in ons verbruik dat makkelijk richting de 8 l/100 km ging. De betere keuze lijkt ons dan ook de hybrid-versie, die slechts een slok op een borrel meer kost dan de mild-hybrid, een beter te verteren kost dan pakweg die van de plug-inhybride. De Sportage is er vanaf 30.990 euro, onze GT-Line 1.6 T-GDi 48V met 7 DCT-versnellingsbak en 150 pk gaat al naar 39.890 euro. Mooi in het midden van de prijsvork, die met de GT-Line PHEV een uiterste kent bij 49.490 euro voor 265 pk.

Image
Rijtest: Kia Sportage 1.6 T-GDi 48V (2022)

conclusie

Met een opvallend design en een chassis dat de op comfort gestelde reizigers tegemoet komt is deze Kia Sportage eentje die hoog aangeschreven mag worden. Gooi daarbovenop nog eens het uitgebreide en moderne motorenpallet en ervaar ten slotte de klassevolle sfeer in het interieur. We verwachten de Kia Sportage dan ook een stuk meer in ons straatbeeld te zien, al kan de prijs misschien een domper op de feestvreugde vormen.

Specificaties

Vermogen150 pk
OverbrengingDCT7, automaat dubbele koppeling
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 573 kg
Topsnelheid180 km/u
Prijs testwagen€ 39 890
Prijs basismodel€ 30 990
0 tot 100 km/u11.40 sec
Gemiddeld testverbruik8.00L/100km
Min. kofferinhoud562 L
Max. kofferinhoud1 751 L
CO2-uitstoot153 g/km
BIV€ 496
Rijtaks255

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen