
Moord en brand, want Volkswagen zou binnenkort wel eens aan het aloude GTI-recept durven raken. Ze hebben namelijk een patentaanvraag ingediend voor een gloednieuw GTI-logo, en daarin neemt de ‘I’ de vorm aan van een bliksemschicht. Dat kan maar één ding betekenen: het is tijd voor elektrificatie.
Vraag je aan Volkswagen waar zijn focus tegenwoordig ligt, dan luidt het antwoord zonder aarzelen “bij elektrische auto’s”. Zo staan er in Wolfsburg inmiddels al een ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 en ID. Buzz in de catalogus en zijn ze naarstig aan het werk om de ontbrekende cijfertjes in te vullen. Dat betekent dat er steeds minder plaats overblijft voor namen als ‘GTI’, want veel ‘Injectie’ komt er aan zo’n EV’s niet te pas… Al lijkt dat Volkswagen evenmin te gaan tegenhouden als Porsche bij de introductie van de ‘Taycan Turbo’.
Naast GTX?
In het Deutsche Patent- und Markenamt — het officiële patentbureau aldaar — is namelijk een verrassend nieuw logo opgedoken. Daarop staat duidelijk ‘GTI’ te lezen en het lettertype van de twee eerste letters komt ook overeen met hoe we het huidige logo gewend zijn, maar het is vooral de ‘I’ die de gehele autowereld vandaag bezighoudt. Die neemt namelijk de vorm aan van een bliksemschicht, dus het kan bijna niet anders of dat moet verwijzen naar elektrificatie. De aanvraag werd ook ingediend door Volkswagen zelf, waardoor de kans groot is dat ze hier effectief iets mee van plan zijn… Zoals een zuiver elektrische Golf GTI hothatch, want eerder verklapte Volkswagens CEO al dat de volgende generatie van de befaamde middenklasser zuiver elektrisch zou worden.

Voor je met je hooivork en fakkel richting Wolfsburg afzakt, willen we dit geruchtje toch even nuanceren. Zo zou het niet de eerste keer zijn dat er een patentaanvraag ingediend wordt waarmee later niks gedaan wordt want anders hadden Tesla’s al lasers als ruitenwissers en Mercedessen leklopende banden als noodrem. Bovendien heeft Volkswagen al een GTX-label om zijn EV’s in een sportief jasje te steken, al moet gezegd dat de ‘X’ daarbij moet verwijzen naar het feit dat die voorlopig steeds vierwielaandrijving hebben… En aangezien de GTE-naam al dienst doet bij de plug-inhybrides, zit de kans er dus wel degelijk in dat dit GTI-label ooit op de tweewielaangedreven, sportieve EV’s komt te kleven.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 1 dag geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden