Verschillende constructeurs zijn momenteel aan het nagelbijten, want per 1 januari 2024 komt er in navolging van Brexit een import- en exportheffing op elektrische auto's van 10%. De automerken vragen nu uitstel, met het succes van Chinese automerken als drogreden.
Weet je nog toen het Verenigd Koninkrijk op 23 juni 2016 besloot uit Europa te vertrekken? Wel, tot op de dag vandaag zijn er nog decreten aan het ingaan. Zo ook voor de autosector. Want vanaf 1 januari 2024 komt er een import- en exportheffing van 10% op elektrische auto's als minder dan 45% van de gebruikte materialen uit de regio komt. Een wet die de auto-industrie wel eens vlot 4 miljard euro kan kosten de komende drie jaar. Waardoor automerken, het Verenigd Koninkrijk en sommige Europese landen uitstel vragen.
China geen voordeel geven
De lobbygroep van Europese automerken (ACEA) zegt dat de hogere koste voor het importeren- en exporteren vooral in het voordeel van de opkomende Chinese automerken zal spelen. Een drogreden, uiteraard, want Chinese merken betalen nu al een importtaks van 10% om auto's te mogen verken in Europa. De spelregels zijn dus voor pakweg een MG en Volkswagen identiek. Meer nog, MG zal hoogstwaarschijnlijk meer auto's in volume verkopen in Europa (met die 10% importtaks), dan dat Volkswagen auto's zal slijten in het Verenigd Koninkrijk.
De ACEA vraagt nu een uitstel van 3 jaar om de klap voor automerken te verzachten. De Europese Unie is eerder fan van een 12 maanden lange uitdoofregel zodat Europese merken werk maken van lokale batterijprodcutie. De ACEA countert door te stellen dat het gros van de automerken niet op tijd klaar zal zijn voor het uitdoven van de overgangsregel. Zou de importtaks nu toegepast worden, dan zal een elektrische auto in het Verenigd Koninkrijk gemiddeld zo'n 4.000 euro duurder worden. Vooral Nissan heeft het meeste baat bij uitstel, want het produceert de Leaf in de UK.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 19 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 19 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 22 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 23 uur geleden