Autonieuws: Officieel

Officieel: BMW 6 Reeks Gran Turismo (2017)

Een nieuwe 5 Reeks? Dan kan een evenzeer nieuwe 6 Reeks niet veraf zijn. Klopt. Alleen is de eerste nieuwe 6 geen coupé of cabrio, wel een Gran Turismo. De meest praktische 6 Reeks ooit in elkaar geschroefd.

De 5 GT, misschien wel de meest miskende BMW van de voorbije tien jaar. Want hoewel er een '5' achterop de walvisbips kleefde, stond 'ie eigenlijk op het chassis van een 7 Reeks. Een comfortabele sloep met niet te miskennen touringcapaciteiten. Alleen was het ding niet moeders mooiste en ook nog eens relatief duur voor een '5 Reeks'. Die fout wil BMW recht zetten met generatie twee, door achterop een zesje te plakken. Ziezo, de 6 GT is geboren en het prijskaartje kan worden verantwoord.

Image
bmw-6-reeks-gt-2017

Meteen ook het eerste nieuwe product in de 6-lijn. Want maak niet de fout door te denken dat deze 6 GT gebaseerd is op de huidige 6 Coupé (cabrio of Gran Coupe) die al weer meedraait sinds 2011. Dit is een compleet nieuw model, met het CLAR-chassis dat ook dienst uitmaakt onder de 5 en 7. Waardoor er meteen al 150 kilo kon worden bespaard tegenover de uitgaande 5 GT. Dat 120 eenheden daarvan van de koffer werden geschaafd blijkt alvast uit de styling. Weg is de walvisbips, in de plaats een langgerekter profiel.

Stouwmonster

Letterlijk, want BMW lapt er zo'n 8 centimeter bij en haalt van de koffer dik 6 centimeter. Hoewel je zou denken dat dit een impact zou hebben op het stouwvermogen is niets minder waar. 610 liter kan je kwijt in de 6 GT en dat is 110 liter meer dan in de 5 GT. Klap je de achterbank neer, dan slikt de GT maar liefst 1.800 liter. De meest praktische 6 ooit gebouwd? Dat staat nu al vast.

Image
bmw-6-reeks-gt-2017

Binnenin neemt de 6 GT verder het interieur van de 5 Reeks over. Net zoals de technologie van z'n sedanbroertje. Denk dan aan de nodige autonome tech en meer veiligheidsnufjes dan we kunnen opsommen. Luchtvering achteraan is standaard, net zoals een 8-trapsautomaat van ZF. Want zelf in de pot roeren, dat hoort niet thuis in een Gran Tourismo...

Kilometervreter

Vanaf de lancering later dit jaar drie motorenversies beschikbaar. En nee, daar zit geen petieterige 18d bij. Toch kan je een viercilinder voorin krijgen, in de vorm van de 630i GT. Die tweeliter met turbo lanceert 258 pk en 400 Nm naar de achterwielen (6,2 l/100 km en 142 g/km CO2). Waardoor de instapper z'n sprint naar de honderd al kan afwerken in 6,3 seconden. Niet slecht. Daarboven staat de 640i, desgewenst met xDrive-vierwielaandrijving. Een zescilinder turbo met 340 pk en 450 Nm (7l /100 km, 159 g/km) en een sprint van 5,3 seconden.

Image
bmw-6-reeks-gt-2017

Voor de kilometervreters haalt BMW ook nog de 30d-uitvoering uit de rekken. Eveneens een zes-in-lijn maar dan met 265 pk en een stevig 620 Nm aan dieselkoppel. De honderd tik je daarmee aan in 6 seconden als je opteert voor de xDrive-uitvoering, het normverbruik zou op 4,9 l/100 km komen te liggen en de CO2-uitstoot op 129 gram. Dat er op termijn nog een plug-inybride 6 GT verschijnt, dat staat eigenlijk buiten kijf. Een M6 GT? Laten we zeggen dat het geen verrassing zou zijn.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen