Er kan altijd nog een tandje bij. Enkele maanden nadat Fiat de Abarth 595 een kleine opfrisbeurt gaf, rijdt het een speciale versie van zijn gekkere 695 voor: de Abarth 695 Esseesse.
Bij Fiat zijn ze gek van speciale reeksen. Meer zelfs: schrijf je een boek over alle speciale reeksen die er ooit van de Fiat 500 en zijn Abarth-afgeleide zijn verschenen, dan bestaat dat boek ongetwijfeld al uit meerdere volumes. De meest recente pagina die aan dat verhaal wordt toegevoegd, is de Abarth 695 Esseesse, die tot 1.390 exemplaren is beperkt.
Licht(er)gewicht
In de basis ligt nog steeds de compacte 1.4 T-Jet, die goed is voor 180 pk en 250 Nm. Die stuurt zijn vermogen via een manuele bak naar de voorwielen, al wil Abarth je ook een gerobotiseerd exemplaar meegeven. Het grote verschil zit hem niet onder, maar in de motorkap. Die bestaat in deze 695 Esseesse immers uit aluminium, en weegt 25 procent minder dan een gewoon exemplaar. Gecombineerd met onder meer de Akrapovic-uitlaat weegt deze Esseesse daardoor 10 kilogram minder dan een Abarth 595 Competizione. Alle beetjes helpen.
Daarnaast monteren de Italianen nog een verstelbare dakspoiler. Daar kan je de hoek wijzigen van 0 tot 60 graden, waardoor hij meer neerwaartse druk genereert en daardoor stabieler door de bochten sjeest. Herkennen doe je deze Abarth 695 Esseesse aan zijn witte koetswerkaccenten en 17-duimsvelgen, aan zijn “695 Esseesse”-opschrift en aan het opschrift “one of 695” op de zetels. Tel je de 695 stuks van deze Esseesse in Scorpion Black op bij de 695 exemplaren in Campovolo Grey, dan kom je uit op... 1.390 stuks.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 15 uur geleden