Officieel: Ford E-Transit Courier zet kleinste bestelbus onder stroom (2023)

Ford E-Transit Courier 2023

Ford trekt het doek van zijn nieuwste busje, en dat is er niet zomaar eentje. Deze Courier wordt namelijk de kleinste van het Transit-gamma, en krijgt ook een volledig elektrische aandrijflijn mee. Die maakt nadien ook zijn opwachting in een versie met meer zitplaatsen onder de E-Tourneo Courier-noemer.

Een jaartje geleden deed Ford zijn zuiver elektrische plannen uit de doeken, en daarbij ging de aandacht van ons Autofans natuurlijk vooral naar de personenwagens. Zo maakten we intussen al kennis met een nieuwe Explorer op stroom en zit er nog dit jaar een elektrische Puma in het verschiet, maar het merendeel van de negen nieuwkomers zouden bestelwagens worden. Na de grote E-Transit en de kleinere E-Transit Custom is het daar tijd voor de volgende uitbreiding naar onder toe: de E-Transit Courier.

Elektro en verbranding

Die komt de vorige generatie van de Transit Courier na negen jaar eindelijk aflossen, en doet dat meteen in stijl. Zo pakt het nieuwe bestelbusje uit met een scherp getekende neus die het design van de Transit/Tourneo Connect perfectioneert. Reken dus op een grille die naadloos doorloopt in de koplampen, en op een setje — vermoedelijk optionele — mistlichten die verwerkt zitten in zwarte sierpanelen waar de luchthappers van menig supercar bij verbleken. Het opvallendste is echter de doorlopende LED-strip boven de gesloten grille van het blauwe exemplaar, want dat is natuurlijk de elektrische E-Transit Courier.

Ford E-Transit Courier 2023

Daarover verklapt Ford al dat er een elektromotortje met 136 pk op de vooras leeft, al weten we nog niet uit wat voor accu die zijn stroom haalt. Welke capaciteit die ook mag hebben, hij is op te laden aan snelheden tot 100 kW waardoor je binnen de 35 minuten van 10% naar 80% laadt. 10 minuten laden geeft je op die manier 87 kilometer rijbereik, en een beetje rekenwonder kan met die cijfers waarschijnlijk wel uitpluizen wat de totale actieradius ongeveer zal zijn. Wij geraken er waarschijnlijk niet aan uit voor 2024, wanneer deze elektrische telg op de markt komt.

Wachten op personenbus

We focussen ons dan maar op de benzine- en dieselversies die al dit jaar verschijnen. Die krijgen gewoon de 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor of de 1.5-liter dieselmotor mee van wijlen de Ford Fiesta, want in tegenstelling tot pakweg de Transit Connect gebruikt Ford hier géén Volkswagen-platform. Die benzinemotor is goed voor 100 of 125 pk terwijl de EcoBlue-diesel het steeds tot 125 pk schopt. Die laatste is ook de Courier die je moet hebben als je vooral veel gewicht wil trekken, want hij heeft een sleepcapaciteit van maar liefst 1.100 kilogram. De benzines houden het daarnaast op één ton rond, terwijl een elektrische E-Transit Courier hoogstens 750 kilogram aankan.

Ford Transit Courier 2023

Ongeacht welke motorisatie je kiest, mag je wel rekenen op flink wat meer binnenruimte dan de uitgaande Transit Courier. Dat ligt niet alleen aan de 44 liter grote frunk of voorkoffer van de elektrische versie want ook de achterbak is gegroeid van 2,3 naar 2,9 kubieke meter, goed voor twee Europaletten. Stouw je die ruimte echter liever vol volk, dan wacht je best nog even tot Ford de (E-)Tourneo Courier onthult. Dat wordt namelijk een personenversie van dit busje, net zoals ook de E-Transit Custom en Connect al Tourneo-afgeleiden kregen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws