Rijtest: Ford Tourneo Connect (2022)

Ford Tourneo Connect Active 2022

Ford heeft een nieuw wapen in de strijd der bestelbreaks, en dat is deze Tourneo Connect. Die pronkt met een volwassener design en koppelt dat aan nog meer binnenruimte dan voorheen. Zijn geheim? Een nauwe samenwerking met één van de leiders in zijn segment. Wij speelden een spelletje zoek-de-verschillen!

We zullen maar meteen met de deur in huis vallen: Ford wisselt tegenwoordig bouwplannen uit met de ingenieurs bij Volkswagen als het op bedrijfswagens aankomt. Zo is de aankomende Volkswagen Amarok onderhuids stiekem een nieuwe Ford Ranger en zal de (e-)Transit die Ford even geleden liet zien ook een VW-afgeleide krijgen. Deze Tourneo Connect was echter het allereerste product van die samenwerking, en die haalt zijn brood bij de Volkswagen Caddy-bakker. Of dat eraan te zien valt? Wel…

Ford Caddy Connect

Ja, en nog geen klein beetje. Kijk je namelijk naar de nieuwe Ranger en Amarok, dan moet je echt wel je best doen om door te hebben dat het om auto’s op hetzelfde platform gaat. Dat is bij deze Ford Caddy Connect wel even anders. De bestelbreak mag dan zijn eigen – misschien iets minder nors – neusje hebben, maar de rest van het plaatwerk zou zo van de Volkswagen-boer kunnen komen. Ze hebben daarbij natuurlijk wel afgekeken bij één van de besten van de klas, want de Tourneo oogt volwassener dan ooit en ziet er ook lekker aantrekkelijk uit om de personenversie van een bedrijfsvoertuig te zijn. Uniek voor de Ford is wel een Active-versie, die zoals ons testexemplaar beschikt over iets ruiger bumperwerk.

Ford Tourneo Connect Active 2022

Hetzelfde liedje horen we binnenin, want op het Ford-logootje na merkt de oplettende rijder meteen een Volkswagen-stuur in handen te hebben. Ook het kwalitatieve, serieus vormgegeven dashboard wordt grotendeels gedeeld met de Caddy, en daar wordt het misschien wel wat storend. Op het eerste gezicht heeft Ford namelijk niet alleen de goede maar ook de slechte kantjes van zijn donor overgenomen. Zo beschikt deze Tourneo Connect over het omslachtige infotainmentsysteem waar we al in menig Volkswagen-model over struikelden, en die streelstrookjes om de temperatuur en het audiovolume te bedienen worden er hier niet gebruiksvriendelijker op. Ze zijn echter wel zo slim geweest om het aanraakgevoelige paneeltje tussen de centrale ventilatieroosters buiten te wippen en eronder een reeks handige, fysieke toetsen te monteren voor de belangrijkste klimaatfuncties. En fysieke toetsen, daar worden wij blij van.

Aangename toerbus

Aangezien deze Ford een Volkswagen-stuur, een Volkswagen-sleutel en zelfs een Volkswagen-geur heeft, mag het weinig verwonderen dat ook zijn ingewanden Made in Wolfsburg zijn. Zo staat de Tourneo Connect op het MQB-platform, waar bijvoorbeeld ook de Volkswagen Golf op gebaseerd is. De bestelbreak biedt de keuze uit twee motoren: een 1.5-liter benzinemotor en een 2.0-liter dieselblok, die laatste al dan niet met vierwielaandrijving. Ons exemplaar lustte benzine, en hoewel Ford die krachtbron ook omschrijft als “1.5 EcoBoost” moeten we de sportievelingen teleurstellen: dit blok heeft in de verste verte niets te maken met de motor uit de Ford Fiesta ST. Deze viercilinder heeft helemaal andere genen, maar die zijn daarom niet minder indrukwekkend.

Ford Tourneo Connect Active 2022

Dit is namelijk het 1.5 TSI-blok van Volkswagen dat dankzij cilinderuitschakeling en de innovatieve Miller-cyclus een vroeg beschikbaar koppel weet te combineren met een aanvaardbaar verbruik. Ondanks zijn aanzienlijke formaat en gewicht bleef de dorst van onze Tourneo dus beperkt tot 7,0 l/100 km, wat ons betreft geen verkeerd cijfer. Verwacht dan wel geen sportieve prestaties, want met 114 pk en 220 Nm koppel op zijn voorwieltjes is deze Ford geen strepentrekker. Hij haalt de 100 km/u in 12,4 seconden, maar dat is ruim vlot genoeg voor het gemiddelde gezin. Ook het – Volkswagen-gewijs – zachte stuurgevoel en de soepele, handgeschakelde zesbak maken er een aangename toerbus van, zonder dat je het gevoel hebt met iets al te groots onderweg te zijn.

Liters of kubieke meters

Dat ben je echter stiekem wel, vooral indien je de auto zoals onze testwagen als ‘Grand Tourneo Connect’ samenstelt. Die versie voegt namelijk nog eens 17,5 centimeter tussen de voor- en achteras toe, waardoor je zelfs in zevenzitsconfiguratie nog een mooi koffervolume overhoudt. Gooi je die achterste twee stoeltjes met enige moeite buiten, dan krijg je er zowaar 1.720 liter aan ruimte – meer dan 500 liter bovenop de standaard-Tourneo Connect. Met de tweede zitrij nog eens naar voren geklapt ontstaat een tweezits bestelbusje met 3.105 liter kofferruimte of – zoals dat dan heet – 3,1 kubieke meters.

Ford Tourneo Connect Active 2022

De kans is echter het grootste dat je zo’n verlengde versie koopt voor zijn zitplaatsen, en ook dan kunnen we je geruststellen. Je kan er gemakkelijk zeven volwassenen in kwijt, al zitten de achterste twee wel wat met de knietjes omhoog. Het lijkt ons echter onwaarschijnlijk dat iemand zo’n Tourneo Connect koopt om er iets anders dan een schare kinderen in te transporteren, en daarvoor zijn die twee jumpseats meer dan ruim genoeg. Zoek je echter een shuttlebus voor volwassen VIP’s, dan koop je dus beter een Tourneo Custom op Transit-basis.

Waar voor je geld

Eén van de voornaamste redenen om toch voor deze kleinere Tourneo te kiezen, is zijn prijskaartje. Op het moment van schrijven haal je er namelijk eentje in huis vanaf 27.010 euro, en dat vinden wij alvast niet verkeerd. Voor dat geld krijg je de auto in zijn ‘Titanium’-versie met meteen 16-inchvelgen, parkeersensoren rondom, infotainment met smartphoneconnectiviteit, verwarmde voorzetels, keyless go (maar geen keyless entry, de kwelling), licht- en regensensoren, cruise control en een rijstrookassistent. Daarmee is de Tourneo momenteel een kleine 500 euro duurder dan de Caddy, maar dan is je Volkswagen wel wat kariger uitgerust. Het moet ook gezegd dat de Tourneo Connect volgend jaar nog een goedkopere versie krijgt: de ‘Trend’.

Ford Tourneo Connect Active 2022

Wil je de Ford graag als ruiger aangeklede ‘Active’, dan betaal je daarvoor een kleine 1.000 euro bovenop de huidige basisprijs. Ook een upgrade naar de langere Grand Tourneo Connect valt te overzien: daarvoor betaal je precies 1.100 euro. Ongeacht de gekozen lengte kan je de auto laten uitrusten met twee extra stoeltjes achterin, en die kosten samen 1.271 euro. Zoals wij de Tourneo reden was de auto dus zo’n 31.500 euro waard, en we hadden daarin allesbehalve het gevoel met iets budgetvriendelijks onderweg te zijn… Behalve misschien door het gebrek aan keyless entry, waardoor je die sleutel uit je broekzak moet prutsen om er de auto mee te openen maar er dan geen weg mee weet binnenin de cabine aangezien er wél keyless go is. Of wat zeggen ze dan, 'first world problems'?

Conclusie

Ford heeft op het eerste gezicht de makkelijke weg gekozen door het model van de marktleider een eigen frontje en een set logootjes op te plakken. Dat maakt het eindresultaat er echter niet minder indrukwekkend op, want de auto is zo verfijnd dat je al snel vergeet met een busje op pad te zijn. Dankzij zijn eigen, best aantrekkelijke prijszetting biedt de Ford bovendien niet alleen flink wat ruimte, maar ook heel wat waar voor je geld.

Specificaties

Motor

1.5-liter viercilinder turbobenzine

Vermogen

114pk

Koppel

220 Nm

Overbrenging

Manuele 6-versnellingsbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 608 kg

Topsnelheid

181 km/u

Prijs basismodel

€ 27 010.00

0 tot 100 km/u

12.40 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

1 213 L

Max. kofferinhoud

3 105 L

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws