Zomertest: Volkswagen Caddy Maxi California (2021)

Zomertest: Volkswagen Caddy Maxi California (2021)

Volkswagen breidde haar kampeergamma naar onderen uit met een California-camper op basis van de Caddy. Wij trokken eropuit en leefden even The Van Life.

De California is een cultbusje geworden doorheen de generaties. Bij de recentste generatie maakt Volkswagen van de gelegenheid gebruik om ook grotere en kleinere broers voor te stellen. Zo rijdt er al een Grand California rond op basis van de Crafter, en nu is er dus ook een mini-California op basis van de nieuwste generatie Caddy.

surfin' baby

De Caddy Maxi California moet nog het meest in de buurt komen van de surfbusjes die je tegenwoordig overal ziet opduiken. Volkswagen bouwt de Caddy-personenversie namelijk voor je om tot een rudimentaire camper waar je toch vooral buiten bij moet leven. Dat toont zich direct in de indeling. De Caddy Maxi California biedt plaats aan vijf passagiers, maar wie wil gaan kamperen krijgt maar twee slaapplaatsen in de auto.

Zomertest: Volkswagen Caddy Maxi California (2021)

Die slaapplekken creëer je door van achter de tweede zitrij een plooimatras te toveren. Die moet je dan wel in de B-stijl verankeren, en daarvoor moet je dan weer de voorste zetels helemaal naar voren wegklappen. Dat is een taakje dat je liefst niet in de regen uitvoert, want om die handeling te kunnen doen sta je best naast de auto.

bloemetjesvering

Toen we de matras zagen, trokken we grote ogen. Een vijf centimeter dikke matras, met middenin nog een grote opening omdat hij anders niet mooi weggeplooid kan worden. We zeiden al stilletjes 'dag' tegen onze nachtrust. Toch blijkt het goed mee te vallen. De matras wordt namelijk geveerd door een onderstel dat bestaat uit bloemetjesvormige rubbers die beter steun bieden dan we verwachten.

Zomertest: Volkswagen Caddy Maxi California (2021)

Het was dan ook vooral de regen die ons wakker hield 's nachts. Wil je de Caddy Maxi California helemaal ombouwen, dan moet je ook de ramen afdekken met een magnetische doek. Na wat zoekwerk kregen we die op zijn plek, waarna het relatief donker was in onze slaapruimte. Door de grote hoogte van de matras - hij moet bovenop de achterbank en de kookunit - blijft er weinig plaats om te bewegen in de camper.

buitenkeuken

Die kookunit kun je optioneel bijbestellen (1.554 euro) als je zelf je gasvuurtje niet wil meenemen. Het kookvuur neemt wat extra ruimte in en schuif je onder een open achterklep naar buiten, zodat je een buitenkeuken krijgt. Wil je van het voordelig fiscaal tarief voor kampeerauto's genieten met je Caddy Maxi California, dan moet je die optie bijbestellen. Anders beschouwt de fiscus je Caddy niet als een kampeerauto.

Zomertest: Volkswagen Caddy Maxi California (2021)

Wil je de keuken nog uitbreiden, dan kun je opteren voor een buitentent met opblaasbaar frame, dat het opstellen versnelt. Daarbovenop kan je nog een extra slaapcompartiment aankopen, zodat de twee achterste inzittenden toch ook droog kunnen overnachten en je zo helemaal buiten kan leven. Wij gebruikten deze twee laatste opties niet, maar maakten wel gebruik van de klaptafel en dito stoeltjes, die een plekje vinden onder de achterbank maar daarmee ook een pak bagageruimte wegkapen. Volkswagen weet dat en voorziet een tassenset die je achter de derde zijruit kan vastklikken, zodat je spullen niet doorheen de hele camper reizen.

hoge bomen

De Caddy Maxi California rijdt niet zozeer anders dan zijn bestelwagenbroeders. Hij deelt dezelfde basis en krijgt dus ook de nieuwe starre achteras in plaats van de bladveren van voorheen. Daarmee dempt de Caddy de oneffenheden comfortabel. De rit met onze Caddy verliep dan ook aangenaam, hoewel we wel ervaarden dat de wagen nog altijd hoger is dan een break en zo dus wat meer wind vangt. De 102 pk sterke TDI lijkt ons het minimum in deze Caddy California, zeker als hij wordt volgestouwd met kampeergerief. We reden zelf de versie met 122 pk, die ondanks een wat luie DSG-automaat voldoende pittig reageerde, terwijl het verbruik rond de 5,5 l/100 km bleef hangen. Het alternatief is dezelfde motor met 75 pk, maar zou je daarmee een bergpas willen oprijden?

Zomertest: Volkswagen Caddy Maxi California (2021)

Voorin is de Caddy Maxi California hetzelfde als de gewone Caddy, met een sober dashboard. Daarbij kan je handig gebruik maken van de opbergvakken voorin en krijg je ook een touchscreen als display voor het hele infotainmentsysteem. De veegstreepjes voor airco en volume hebben ook hun weg naar de Caddy gevonden, net als de Virtual Cockpit. Je betaalt voor dat laatste wel extra; ofwel op de optielijst, ofwel in de keuze van het uitrustingsniveau.

De Caddy Maxi California wordt aangeboden vanaf 28.120 euro voor de versie met korte wielbasis en TDI met 75 pk. Helemaal aan de andere kant van de prijsvork zit de TDI met 122 pk, DSG automaat en 4Motion-vierwielaandrijving. Die kost je 36.350 euro, al tikte ons met heel wat opties uitgerust exemplaar van de voorwielaangedreven TDI met 122 pk, DSG en lange wielbasis wel de 50.000 euro aan. Tussenin zitten er ook nog wat andere vermogens zoals eerder aangehaald, met daarbovenop ook nog een TSI met 114 pk. De prijzen vallen in basis dus best mee, al trekt ook Volkswagen vlot de kaart van de opties om de prijs wat op te drijven.

conclusie

De California-familie vindt een uitbreiding naar beneden met deze Caddy Maxi-versie. De vraag rijst echter of de echte surfbusrijders zoveel geld willen uitgeven aan een verse bestelwagen met een matras en een buitenkeuken. Wie wel wat geld tegen een kampeerbus gaat gooien, zal waarschijnlijk meer comfort verwachten en eerder gaan kijken naar een gewone California op basis van de Multivan.

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws