Vraag: Moet deze Volkswagen ID.3 Harlekin in productie?

Volkswagen ID.3 Harlekin

Volkswagen België viert de dertigste verjaardag van de Polo Harlekin met een gelijk getooide ID.3. In één adem zegt het er wel meteen bij dat er geen plannen zijn om deze ID.3 Harlekin in productie te nemen. Maar wat is nu het verhaal achter die "Harlekin"?

Exact 30 jaar geleden ging het toen - nog serieuzere - Volkswagen even serieus van het paadje. Want het merk dat furore (en winst) maakte met grijze massaproducten toonde plots een Polo waarvan de koetswerkpanelen in een wilde waaier aan kleuren werden gespoten. De Polo harlekin was geboren. Maar... waarom?

Zoals als altijd: de schuld van de stagiair

De derde generatie Polo die midden jaren 90 verscheen was het eerst product dat was gebaseerd op VW's Baukasten-productieprincipe. Je weet wel: het idee waarbij onderdelen gretig onderling gewisseld konden worden onder producten, zelfs van andere merken zoals Audi, Seat en Skoda. Om die revolutie te illustreren, kwamen enkele Volkswagen-stagiairs op het idee om tien Polo’s te voorzien van carrosseriepanelen in verschillende kleuren: één kleur voor de passagierscel en drie andere voor de losse onderdelen. Turquoise stond symbool voor het spuitwerk, blauw voor de motor en het chassis, geel voor het interieur en rood voor extra uitrusting. Of zoiets.

Volkswagen ID.3 Harlekin

Uiteindelijk was de vraag zo groot (beeld je even in) dat Volkswagen een gelimiteerde oplage van 3.806 stuks bouwde voor de Duitse markt (en Britse markt). Een jaar later deden ze dat trucje nog eens over met de derde generatie Golf, al bleef de teller daar op 286 Harlekin-stuks steken. Ook Mexico kreeg zijn eigen Harlekin, al ging het daar over de originele Kever die tot 2003 in productie bleef. Klanten mochten 'm echter niet kopen, de 141 stuks werden gebruikt voor promotionele doeleinden.

ID.3 Harlekin Edition iemand?

Exact dertig jaar na het debuut van de Polo Harlekin haalt Volkswagen België nu de ID.3 Harlekin vanonder het doek. Die brengt een ode aan het origineel maar doet dat op z'n eigen manier. Merk bijvoorbeeld op dat de kleuren van de koetswerkpanelen niet 1 op 1 gelijk zijn (al was dat ook niet het geval bij Polo, Golf en Beetle onderling). Zoals de tijdsgeest pretendeert beschikt de ID.3 Harlekin daarnaast ook over fellere tinten. Kwestie van wat meer in de spotlight te lopen.

Volkswagen ID.3 Harlekin

Of VW nu écht elk koetswerkonderdeel deel per deel gespoten heeft? Uiteraard niet. Want uiteraard is dit een wrap. Daardoor voelt deze ID.3 Harlekin natuurlijk nét wat minder uniek aan. Anderzijds is dit een mooie knipoog naar het origineel en zal hij de gehele zomer het straatbeeld opfleuren tijdens verschillende events. Geef toe, in een massa van grijze auto's is dit een absolute blikvanger.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Vitch 15:36
afbeelding van Vitch

Ik heb ooit ergens gelezen dat de panelen niet individueel werden gespoten. Eerder werden er telkens polo's in de 4 kleuren van de band gehaald en de panelen uitgewisseld. Op die manier kreeg je ook telkens 4 unieke versies.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws